Sv: Har Biltema upptäckt hembryggarna?

Slog till och köpte kastrullen.
Kan rapportera att på min Gorenje fungerar kastrullen utmärkt.

27 Senast ändrad av tio Pepe (2011-08-15 11:51:22)

nicke666 skrev:

Köpte en förut och testade den på min induktionshäll men den verkar inte vilja riktigt.. Det är ju rostfritt så det borde ju funka. Den verkar vara mindre magnetisk i botten än längre upp på sidan... Kanske har det nåt att göra med att den är några storlekar större än själva plattan också?

Någon annan som testat?

Kan det bero på att botten är så tunn?

Allt rostfritt funkar inte: http://sv.wikipedia.org/wiki/Rostfritt_st%C3%A5l

Om kärlet inte är magnetiskt eller inte tillräckligt magnetiskt, borde man inte kunna placera något lämpligt magnetiskt föremål i botten på kokkärlet som fungerar som "koksten"? Man borde kunna slänga ner vilket skrot som helst bara det blir tillräckligt mycket. Eller varför inte en rostfri vörtkylare som ändå ska ner i koket senare: http://shop.humle.se/se/art/rostfri-vor … -liter.php

----------------
tio Pepe

Allting har sin tid, utom ölen som har två.

leiflundgren skrev:

Slog till och köpte kastrullen.
Kan rapportera att på min Gorenje fungerar kastrullen utmärkt.

Vad är en Gorenje? Vanlig kokplatta eller induktionshäll?

----------------
tio Pepe

tio Pepe skrev:

Gorenje är ett märke som Electrolux smile

binx skrev:
tio Pepe skrev:

Gorenje är ett märke som Electrolux smile

roll OK, jag förtydligar: Vad är leiflundgrens Gorenje för något?

----------------
tio Pepe

binx skrev:

Hålet på insidan är ca 11,5mm kranen på utsidan har ett krysshål så jag kan inte säga dimensionen på det. Kranen sitter fast med en mutter på insidan men man kan dock skruva lös "tappen" med handkraft för att rengöra enkelt.

Har nu brygt några batcher och tycker den funkar bra, men handtagen ser väldigt sköra ut så jag skulle inte vilja lyfta 15L+ vätska, har dock gjort det en gång och då la jag liggunderlag runt och omfamnade kitteln och bar den några meter.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/DSC00143.jpg
http://www.humle.se/punbb/images/upload/DSC00148.jpg

Heh håller med, vill inte heller lyfta den full med het vört (även om det antagligen skulle hålla...första gången iaf). Men tappkranen är ju där av en anledning! Kyler man med spiral i grytan så kan man tappa från spisen ner i jäshink på golvet, då splashar det och syresätts också!

Hej alla,
Jag skulle naturligtvis sagt att min "Gorenje induktionsspis". Lessen för förvirringen.

Dessutom har jag sedan inläggen märkt att den inte riktigt var så bra som jag trodde.
Kastrullen fungerar, alltså den blir varm.

Fast man kan inte pumpa in så mycket effekt som jag skulle önska. När man häller i 25l och drar på full effekt så blir det varmt. Men inte såpass stor kokning som man kan förvänta sig.

Spisen har 2kW, jag tror bara att en eller så faktiskt pumpas in. Under senaste långkoket av mäsk blev spisen överhättad och stängde av sig.

Så jag ändrar min rekommendation. Om någon har en "vanlig, enkel" induktionsspis som jag så behöver nog Biltema-kastrullen en järnskiva mellan spisen och kastrullen.
Jag planerar en tur till skroten och köpa en...

/L

Jag är precis på väg att börja brygga själv och funderar på vilken utrustning jag ska köpa in. Biltemas kärl med tappkran har jag faktiskt redan köpt (igår), men funderar nu på hur jag ska värma den.  Tänkte köra batcher om 25 L.

Nån som fått bra kok i Biltemas kärl? Hur gjorde ni i så fall?

Tack på förhand!

Den grytan är ju på 25 liter. Kan ju inte koka 25 liter i den. I så fall brygga lite starkare och sen spä upp till 25 liter skulle funka. Vattenkokarelement skulle jag nog kört på i den grytan, eftersom botten är väldigt tunn och instabil. Eller en större och dyrare elpatron. Men då försvinner billig/enkelheten i byggandet.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Köpte Biltema-kastrullen men sen blev det en Patina 30l istället (då går det att koka 25 utan problem också), där får vi kok på vår 2000w Cloer induktionsplatta. Dyrare dock men det tyckte vi var värt.
Något som däremot funkade hyfsat när vi testade var att slänga i lite magnetiska saker i botten på Biltema-kastrullen, vi körde med ett 10-tal skedar och då fick vi hyfsat kok, man kan ju glänta lite med locket också och självklart isolera väl.
Annars rekommenderar jag en ny kastrull.

/Magnus

grundsund skrev:

Något som däremot funkade hyfsat när vi testade var att slänga i lite magnetiska saker i botten på Biltema-kastrullen, vi körde med ett 10-tal skedar och då fick vi hyfsat kok,

Det var ett bra tips! Det experimentet har jag efterfrågat. Nu kan jag köpa en induktionshäll till min Biltemakastrull.

----------------
tio Pepe

Jo, det är ju sant att man inte kan göra ett 25 L kok i en 25 L kastrull. Får väl nöja mig med 20-22.

Jag har i alla fall testat den nu, men efter att ha läst inläggen här slaktade jag och virade ett liggunderlag om kastrullen. Vi har en spishäll utan induktion. Fyllde på med 15 L 15-gradigt vatten eftersom jag tänker att det är det jag behöver till mäskningen av sex kilo malt. Efter 35 min visade termometern 75 C och 6 min senare var det 88 C. Detta kändes helt ok.

Nästa test var att se om rullande kok var möjligt. Jag tillsatte ytterligare 5 L 15-gradigt vatten (totalt 20 L i kastrullen) och efter ca 20 min (d v s efter totalt 1 h) hade jag ett rullande kok utan lock. Möjligen måste jag ha locket på glänt då sockret kommer att höja kokpunkten något. Även detta test var jag nöjd med.

Är dessa tider vad folk brukar leva med? Eller tröttnar man?

Kan också meddela att kastrullen är fullständigt omagnetisk. Som jag tror tidigare nämnts här, blev kastrullen initialt rund undertill och började wobbla. Fram med den tyngsta grytan (orange i bilden) vi har som tyngd, funkade bra. Efter ca 5 min kunde jag ta bort den igen.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/IMAG0279.jpg http://www.humle.se/punbb/images/upload/IMAG0280.jpg

tio Pepe skrev:
grundsund skrev:

Något som däremot funkade hyfsat när vi testade var att slänga i lite magnetiska saker i botten på Biltema-kastrullen, vi körde med ett 10-tal skedar och då fick vi hyfsat kok,

Det var ett bra tips! Det experimentet har jag efterfrågat. Nu kan jag köpa en induktionshäll till min Biltemakastrull.

Använde igår för första gången min Biltemakastrull med Netonnets induktionshäll. Förstärkte induktionen genom att lägga två rostfria grytunderlägg från IKEA i botten. Kokade 17 liter utan problem.

----------------
tio Pepe

Lustigt, Biltema-grytan funkar utmärkt på min induktionsplatta från Kjell&Co och tre av induktionsplattorna på spisen. Dock inte alls på största plattan på spisen. Och den är inte det minsta magnetisk när jag testar med en kylskåpsmagnet. Vad avgör vad som funkar med induktion??

Hej vänner.

Jag köpte en biltemakastrull igår och sitter nu och leker lite i BeerSmith.
Tänkte fråga vad ni som använder nämnda kastrull får för avdunstningstakt (% / timma) vid vörtkok?

Runt 17%/h, svårt att säga exakt eftersom en del absorberas av humlen (vilket jag försökt ta hänsyn till i den angivna siffran).

Hur högt upp sitter tappkranen, mått från botten till överkant på på kranen (insidan av kastrullen).
Jag funderar på att göra en falskbotten och ha den som mäsk/lakkärl. Idag använder jag plasthink med hålplåt som falskbotten. Rostfritt känns bättre att använda än en plasthink.

Är det någon som skulle kunna mäta upp sin kastrull lite mer exakt.
Jag skulle gärna vilja veta utvändig diameter och höjden upp till handtaget.
Det ser ut som att den skulle kunna funka rätt bra som insats i min elgryta.
http://www.humle.se/punbb/images/upload/dimensions.jpg

Har några noteringar på denna kastrull kan dock inte verifiera.

A=325 Den är 20mm bredare upptill.
B=272

berberis skrev:

Biab i stål?

Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher

binx skrev:

Har några noteringar på denna kastrull kan dock inte verifiera.

A=325 Den är 20mm bredare upptill.
B=272.

Jag var på Biltema häromdagen och passade då på att ta några mått på kastrullen.
Invändig diameter ca 320mm. Jag mätte i överkant men den ser helt cylindrisk ut och bör ha samma diameter hela vägen. Binx skriver att den är 20mm bredare upptill, det är kanten som locket ligger på.
Höjden på kastrullen är ca 320mm.
Tog tyvärr inget mått från botten upp till handtagen.

Tack så mycket, det borde funka då.
Och ja det är till en BIAB insats. Jag har en i plast som jag använder nu, men den ser för taskig ut och jag skulle gärna vilja bygga nåt rejälare.

scaryeyes skrev:
berberis skrev:

Biab i stål?

Hmm mycket intressant ide! Jag kör tyg-BIAB i en elgryta idag och har funderat på att gå över till insatssil. Den i plast från Lundateknik har varit i sikte men en Biltemagryta blir nog bättre till samma pris ungefär?
Hur har du tänkt göra med kranen som sitter i grytan, eller snarare hålet efter den?

Mässingsplugg med pacning och mutter är nog bäst. Svetsar man i grytan kan man ha den som volang. Jag har nämligen provat. smile

50 Senast ändrad av Freke (2012-02-19 22:52:16)

Jag kör med en biltema kastrull i en 30L patina med kran. Biltemakastrullen slitsade jag med vinkelslipen, blev nog bra men jag har inget att jämnföra med då jag inte bryggt på något annat sätt.

Idag när jag körde med en Jula-pump under mäskningen så blev det dock lite stop i bädden, antingen behöver jag fler slitsar eller så berodde det på att jag körde de 10% av malten jag inte hade färdigmalt med mixerstav... Kanske behöver justera så inte pumpen går hela tiden också.

Hålet där kranen har suttit har jag satt igen med bricka och mutter.

http://rtx.se/wordpress/wp-content/uploads/2012/02/DSC04122-Small.JPG
http://rtx.se/wordpress/wp-content/uploads/2012/02/DSC04128-Small.JPG