Resultat!
Jag tänkte att starta en tråd i andan av Sveriges Bryggradios senaste avsnitt. Här kan vi följa upp vad man tyckte om sitt öl, posta bilder och ev etiketter.
Bra om man lägger hela receptet, tips på förändringar vid nästa bryggning av den osv.
(Hittade ingen annan renodlad tråd av recensionskaraktär)
Först ut kastar jag mitt senaste experiment. En IPA med Weizen jäst.
Recept:
"Bayern, Cali och tillbaka igen..."
15liter
Mäsktemp: 66°C 1h 20min
3,5kg Weyermann Pale Alemalt
320g Viking Münichmalt
300g Weyermann Caramünich
20g Chinook @ 60min
20g Centennial @ 10min
30g Centennial @ 5min
30g Cascade @ 1min
20g Chinook Torrhumle 4dagar
25g Centennial Torrhumle 4dagar
20g Centennial Torrhumle 1dag
Jäst: Wyeast Weihenstephan Weizen 3068 (1,5liters förkultur)
Jästemp: 19,5°C
OG: 1064
FG: 1010
ABV: 7,1%
Tanke: Att se hur förhållandet blir mellan två starka karaktärer clashar/samspelar. I detta fall amerikansk C-humle och tysk weizenjäst.
Tycke: Även om humlen vinner i doft så kan också jästen märkas och ger en lite kryddig touch på det. Smakmässigt är det inte en klockren kombination, det hade nog blivit godare med 1056 eller liknande. Jästen skänker som sagt en viss kryddighet och att den har en kraftigare karaktär upplever jag ger en viss munkänsla och fyllighet. Nu är den väldigt ung så humlen är upfront och dessutom dubbeltorrhumlad och det ska bli spännande att se hur den utvecklas.
Det jag tar med mig är att humleschemat är jag väldigt nöjd med, ska nog köra det i normal IPA. Man fick lite perspektiv på ingredienserna, kul att se jästen slå sig fram trots mycket humle. Jäst som kan höja fylligheten? Kanske det...
Betyg: 6/10 knogjärn

http://sverigesbryggradio.blogspot.se