1 Senast ändrad av scaryeyes (2011-10-06 12:14:48)

Nytt bryggverk 50L

så, nu har jag kommit en bit på vägen med mitt nya bryggverk.

Köpte en 50L kastrull och svetsade på ett svep i botten. Köpte även 2 dubbla kokplattor på 2 X 1000W.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/91_DSC00352.jpg

http://www.humle.se/punbb/images/upload/DSC00351.jpg

http://www.humle.se/punbb/images/upload/DSC00354.jpg

Sen åkte jag till biltema och införskaffade en 25 liters som malten ska få plats i. Ska alltså cirkulera vörten upp genom maltbädden som braumeister.
Till detta krävdes ju en pump som fick tag i billigt smile

Rinkaby rör fick bistå med kopplingar (vilket har varit det dyraste enskilda inköpet i bygget)

http://www.humle.se/punbb/images/upload/DSC00387.jpg

http://www.humle.se/punbb/images/upload/DSC00386.jpg

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Sv: Nytt bryggverk 50L

wow! Ser änna gör fräckt ut!

3 Senast ändrad av scaryeyes (2011-10-06 12:27:20)

Det är inte färdigt ännu. Men har nog borrat alla hålen i storgrytan. Finns lite moddningar kvar av nipplar. http://www.humle.se/punbb/images/upload/DSC00383.jpg

http://www.humle.se/punbb/images/upload/DSC00382.jpg

Ska jobba lite med innergrytan. Den ska ju kunna lyftas upp och dräneras inför lakning. Ska även bygga in en spridare i innergrytans lock för rättvänd cirulering av vörten när tempen höjs för utmäsk och då även för lakning.Det finns 2 ballofix ventiler där den ena ska sitta en slang som tar varmt vatten för lakning från extern gryta och den andra skickar upp vört/vatten till locket på innergrytan där spridaren kommer att sitta.

Som ni ser kommer jag även att prova en lite egendomlig form av kylning, då jag tänker pumpa runt vörten tillbaka in i grytan för wirlpool. Vet inte alls om detta kommer att funka. Kanske tar 3 dygn att kyla vörten. Men när sen kylningen är klar så tar jag slangen som satt i spridaren i toppen och kör ut vörten till jäshink via en sil eller dyl för aeration.

Va tror ni? Spontana varningslampor i detta projektet?

Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher

Så nu till min fråga.... Hur gör man för att knåpa ihop en profil på detta i beersmith? Har suttit i många timmar redan, men är inte på rätt spår ännu verkar det som. Finns det färdiga profiler för braumeister? Nån sån skulle man kanske kunna modda lite?

Jag får genast "villgöra" blicken när jag kollar in vad du håller på med..... 
Kan säga att jag har gjort likadant med ett svep runt en 25-literskastrull samt en 2600W elplatta monterad under kastrullen, har bara 25 litarn eller 2 byttor på 70 liter, tycker det ena är väl litet och det andra är för stort.

Detta med beersmith kan jag inte så mycket om, men jag skulle nog testa att göra ett recept helt utan några krusiduller, och sen se var jag hamnar, efter några bryggningar så bör du ha lärt dig hur din rymdfarko... flåt din bryggutrustning fungerar, och kan justera recepten efter det.

Salle

6 Senast ändrad av Dompan (2011-10-07 11:46:38)

"Brewship Enterprise" smile  Grymt imponerande bygge måste jag säga!

Hur har du gjort för att säkerställa att värmeplattorna får bra kontakt med botten på kastrullen?

Tyvärr är jag inte tillräckligt överens med Beersmith för att kunna bidra med något vettigt..  hmm

Dompan

Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!

Snyggt jobbat Scary.

Recirkulering och whirpooling av vört tillbaka i kok är inte något problem.
Gör det själv ibland - dvs de gånger som jag inte orkar koppla ånggeneratorn på vörtkanalen i plattvärmeväxlaren för att desinficera kanalerna.

http://www.backfire.se/images/stories/misc/288581_2359532943773_1113773490_2716148_962796225_o.jpg

8 Senast ändrad av scaryeyes (2011-10-07 14:59:45)

Har även ett kompressor projekt på trans amen i bakgrunden men kände att detta måste gå före.

Man kan inte göra allt samtidigt

Jo plattorna ligger i spänn under under fyrkankantprofilen med bulten som sitter i plattan. Kommer köra ett värmetest och sen efterdra lite. Men som sagt en bit kvar innan premiärflyg. Ska säkra alla kopplingar vilket kan ta en del tid i anspråk. Hatar saker som läcker. Bilar som läcker olja kroppsdelar som läcker rött och bryggverk som läcker sötvört på golvet så man får svabba i flera veckor om man ens ska tänka på att få brygga igen.....

Hej

Säjer bara DJÄVLA COOLT

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

scaryeyes skrev:

Så nu till min fråga.... Hur gör man för att knåpa ihop en profil på detta i beersmith? Har suttit i många timmar redan, men är inte på rätt spår ännu verkar det som. Finns det färdiga profiler för braumeister? Nån sån skulle man kanske kunna modda lite?

Jag tror det är bäst att mäta själv iom att det är en "Scarymeister"
Då får du dessutom rätt på alla volymer på en gång och slipper fila på profilen mer än nödvändigt när du brygger sedan.

På beersmith's hemsida finns massor av videos som visar olika funktioner bla denna som visar hur du gör en profil för din utrustning -
http://www.beersmith.com/setting-up-you … ersmith-2/

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

fyfan inte lite avis man blir då big_smile

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Haha man kan bara titta och sukta.
Själv ser man ut såhär:
http://www.humle.se/punbb/images/upload/homepage.jpg
Så man kan bara drömma och önska. smile

Tira, har du också en sådan hand?  Trodde jag var själv om det. wink
Sjukt impad av herr Scaryeyes här ovan och hans bygge.

Tack för alla vänliga inlägg här. Men betänk att den inte är provflugen ännu. Verkar som jag blir skyldig en liten film från premiären.  Jag måste isolera av pumpen med katalysator isoleringsmaterial för att stäkerställa livslängd på den. Sen ska elen kopplas. Då vill man nog att nån med behörighet ser över det innan man drar igång.  Men gillar denna setupen då jag kan ha igång vilken av dom fyra plattorna jag vill. Även på vilken effekt jag vill då dom är termostatstyrda. Snodde ju allt från kokplattan.
Men måste bygga en enkel bryggarbänk åxå. Allt måste vara lått att bära in från förrådet. Köksstolarnas tid är över. Eller min bryggartid om jag förtsätter använda dom.
Sen finns det mycket mer på att göra listan. Detta inner ett direkt problem med ett större bryggverk.

Jävla asteroid telefon. Fick starta ett nytt inägg. Jo kylen tar bara två jäshinkar. Det är ju bra tänker ni. Men vid kallkrash och senare kallagring då? Jo det går in två cornelius och tre partyfat. Men vid den tiden vill man brygga en ny. Jo det går att brygga en kölsh i rumstemp. Men den måste med ha en kallkrash. Alltså måste jag bygga en möbel med plats för två corny eller fyra partyfat.  Hur har ni gjort. Betsad ek med aggregat från husvagnskyl eller? Jaja....
Måste ha en maltkvarn åxå. Stirplate är på gång i alla fall.

Ett snyggt bygge du har på gång!! Har själv provat mitt bygge två gånger nu blir snart en 3 dje gång har tyvär inte några bilder här än men om någon vill titta på det så har jag bilder på Facebook sök upp Dennis Hecktor och kolla foto under Heckmaster finns även andra bryggbilder där som går att titta på och komentera...

Ett liv utan öl är som ett hål tomt och innehållslöst......

Men vi då som vågar vägra facebook?

Ja du bor man i Finja så kan man ju köra inom Sösdala och titta live en gång.....

Ett liv utan öl är som ett hål tomt och innehållslöst......

Snyggt bygge Scaryeyes!

En fråga som jag funderat lite på när man ser alla hemsnickrade utrustningar är alla mässings kopplingar.
Mässing innehåller bly som inte är så trevligt att ha i öl.
Blyet i mässingens yta kan lösas ut av en sur vört. Har du behandlat dina kopplingar för att ta bort blyet i ytan på mässingen? Eller är det en överdriven farhåga att man kan få bly utlakat i vörten.

/Rune

Angående bly. Tja själv bryr jag mej inte speciellt. Men hur ser blyet ut i legering? Vet själv inte hur det kan fällas ut eller ej. Men ska man välja mellan mässing och rostfritt vet dom flesta vilken väg att gå.

Angående bly. Tja själv bryr jag mej inte speciellt. Men hur ser blyet ut i legering? Vet själv inte hur det kan fällas ut eller ej. Men ska man välja mellan mässing och rostfritt vet dom flesta vilken väg att gå.

Du har just blivit min husgud.

Efter tio bedrövelser har jag en bryggryta som inte riktigt funkar som den ska.

Du har ett bryggverk som inte ens är testat och jag har ingen tvivel om att det kommer att funka. F..n vilket snyggt bygge! JAg undrar lite vilken sorts pump du har samt hur du tänkt styra din farkost.

/Tobbe

PS. Schyst bil! Jag hade min i bakgrunden en gång på bloggen. Den bilmodellen jag har ska läcka olja. Annars vet man inte att det är en SAAB. D.S.

Pumpen är en enfas cikulationspump i rostfritt. Men finns andra lösningar på billiga pumpar åxå. Jula har en 12 volts pump som funkar bra.

Ska styra med en PID controller och PT100 givare. Så alla mäsktemperaturer måste jag ställa manuellt. Men går givetvis att bygga en annan styrning senare. Det viktiga är att köra in bryggverket så man lär känna utrustningen.

scaryeyes skrev:

Det enda är väl att det känns lite beigt med Gardena-kopplingar på ett i övrigt påkostat och snyggt projekt. Mejerikopplingar hade känts mer classy..

magnus63 skrev:
scaryeyes skrev:

Det enda är väl att det känns lite beigt med Gardena-kopplingar på ett i övrigt påkostat och snyggt projekt. Mejerikopplingar hade känts mer classy..

Kan ju använda mässing eller aluminium garden hose kopplingar om man vill. Grejjen är att bygget ligger på runt 2500 i dagsläget, och meningen är ju att bygga billigt. Annars kan man köpa nytt och fungerande direkt ju.