Gratis humle
Skördade min humle i dag 11-10-01
Hallertau , Northern Brewer samt Tettnanger.
Det blev mer än vad jag kommer att göra av med, så välkomna att ta det som blir över innan det blir förstört (först till kvarn)
Jag bor i södra Stockholm
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Köpes/säljes/bytes/skänkes → Gratis humle
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Skördade min humle i dag 11-10-01
Hallertau , Northern Brewer samt Tettnanger.
Det blev mer än vad jag kommer att göra av med, så välkomna att ta det som blir över innan det blir förstört (först till kvarn)
Jag bor i södra Stockholm
Snyggt! Blev lite sugen. Befinner mig tom i Stockholm men reser hem tidigt imorgon. Tack för erbjudandet!
Snyggt! Hur gammal är plantan/orna?
Hallertau mittelfrüher (översta bilden) är på sin andra säsong, Northern Brewer och Tettnager (nedersta bilden) köptes in i februari i år från Tyskland, de satt redan i kruka med ett par skott uppe, de fick stå och gotta sig i garaget med de andra frostkänsliga växterna fram tills att det var frost säkert ute.
Ett problem
är att de växer som ogräs och växer in i varandra.
Hallertau är ganska lätt att se skillnad på då humlekonen är mindre, de sitter ihop som på en vindruvsklase och luktar mycket mer (svart/krydd peppar).
Northern Brewer och Tettnager är större och ser nästan lika ut på stänglarna, doftar mindre men sötare och grönt.
Fy vad jag blev avundsjuk. Mina mesiga humleplantor på balkongen har inte tagit sig alls. Prima Donna kom inte ens upp i år o Golden Tassle fick nåt mögel och skrumpnade ihop, svärmor klippte ner den o den kom igen, bara för att åter få mögel.
Jag ger upp odlingsförsöket på balkongen, men tänkte gerillaplantera GT-roten i trädgården nånstans...
Fina humleplantor och mycket generöst av dig! Önskar jag kunde ta tillvara på erbjudandet men det är lite långt från Gbg...
En stor del av humlen fick sitta på torken ett tag, En Stöckli alltså...
Även här blev det en hel del som ni ser, delar gärna med mig om det är någon som vill ha.
Hej! Ser underbart ut! Har du någon humle kvar? Jag är intresserad!
Hej! Ser underbart ut! Har du någon humle kvar? Jag är intresserad!
Jo jag har någon påse kvar.
Finnemang, ska bli kul detta! Tänkte göra en rejäl sats med enbärsdricka då jag hittat enbär! Jag skickar PM också..
Finnemang, ska bli kul detta! Tänkte göra en rejäl sats med enbärsdricka då jag hittat enbär! Jag skickar PM också..
Vill du dela med dig av ett recept på enbärsdricka?
mvh s
Visst! Finns många recept på nätet, tänkte testa denna, då jag hittat fjäll-en (en mjukare en med mild smak).
Ska även fråga farsan hur han gjorde, för den var löjligt god! Han körde en enklare variant, återkommer på den.
Gotlandsdricka:
25 liter vatten.
4 - 7 kg malt.
1,5 kg socker.
0,5 kg farinsocker.
1/2 - 1,5 näve humle.
1/4 - 1/2 paket jäst. (här avses vanlig bakjäst, men öljäst är nog bättre)
Enris.
Fyll en stor gryta med enris och häll på vatten. Koka upp. I en balja hälles maltet och över detta ungefär hälften av enrislagen tills det ser ut som en gröt. låt blandningen stå och dra cirka två timmar.
I en "bunn" eller tappkar lägges några enepinnar kors och tvärs i botten samt enris över som en sil. Häll över "gröten" samt resten av enrislagen. Låt dra cirka 30 minuter innan tappen öppnas. Låt innehållet droppa ner i en hink eller balja. Denna dryck kallas "lännu" eller råsaft.
Koka upp humlen separat med 1 liter vatten, sila bort humlen och låt lagen svalna till fingerljummet. Sockret löses upp i lite vatten. Lännu hälls i en stor gryta och får koka upp, skummas samt får svalna till fingerljummet. Jästen löses upp i sockervattnet och alltsammans blandas och röres om. Häll därefter upp på damejeanne eller drick-kagge. Låt stå några dagar tills dricku har jäst färdigt.
Detta hittade jag på bryggforum.nu, står lite mer där: http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=12924
Och denna plus mkt mer: http://www.archipelago.nu/SKARGARD/SVEN … dricka.htm
Hej så länge..
Tristan: bra jobbat! Ser fram emot kottarna! Stort tack så länge, säg till om du vill ha porto!
slussenporsche: Jag tar och startar en ny tråd om enbärsdricka i Öltyper, recept och bryggloggar.
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Köpes/säljes/bytes/skänkes → Gratis humle