1 Senast ändrad av Tristan (2011-10-02 13:22:11)

Gratis humle

Skördade min humle i dag 11-10-01
http://www.humle.se/punbb/images/upload/P1010305.JPG

Hallertau , Northern Brewer samt Tettnanger.
http://www.humle.se/punbb/images/upload/P1010309.JPG

Det blev mer än vad jag kommer att göra av med, så välkomna att ta det som blir över innan det blir förstört (först till kvarn)
http://www.humle.se/punbb/images/upload/P1010342.JPG

Jag bor i södra Stockholm

Sv: Gratis humle

Snyggt! Blev lite sugen. Befinner mig tom i Stockholm men reser hem tidigt imorgon. Tack för erbjudandet!

Sv: Gratis humle

Snyggt! Hur gammal är plantan/orna?

http://bistron.tumblr.com/

Sv: Gratis humle

Hallertau mittelfrüher (översta bilden) är på sin andra säsong, Northern Brewer och Tettnager (nedersta bilden) köptes in i februari i år från Tyskland, de satt redan i kruka med ett par skott uppe, de fick stå och gotta sig i garaget med de andra frostkänsliga växterna fram tills att det var frost säkert ute.

Ett problem big_smile är att de växer som ogräs och växer in i varandra.
Hallertau är ganska lätt att se skillnad på då humlekonen är mindre, de sitter ihop som på en vindruvsklase och luktar mycket mer (svart/krydd peppar).
Northern Brewer och Tettnager är större och ser nästan lika ut på stänglarna, doftar mindre men sötare och grönt.

Sv: Gratis humle

Fy vad jag blev avundsjuk. Mina mesiga humleplantor på balkongen har inte tagit sig alls. Prima Donna kom inte ens upp i år o Golden Tassle fick nåt mögel och skrumpnade ihop, svärmor klippte ner den o den kom igen, bara för att åter få mögel.
Jag ger upp odlingsförsöket på balkongen, men tänkte gerillaplantera GT-roten i trädgården nånstans...

Fina humleplantor och mycket generöst av dig! Önskar jag kunde ta tillvara på erbjudandet men det är lite långt från Gbg...

Sv: Gratis humle

En stor del av humlen fick sitta på torken ett tag, En Stöckli alltså...
http://www.humle.se/punbb/images/upload/P1010345.JPG

Även här blev det en hel del som ni ser, delar gärna med mig om det är någon som vill ha.

Sv: Gratis humle

Hej! Ser underbart ut! Har du någon humle kvar? Jag är intresserad!

Sv: Gratis humle

skogsguru skrev:

Hej! Ser underbart ut! Har du någon humle kvar? Jag är intresserad!

Jo jag har någon påse kvar.

Sv: Gratis humle

Finnemang, ska bli kul detta! Tänkte göra en rejäl sats med enbärsdricka då jag hittat enbär! Jag skickar PM också..

Sv: Gratis humle

skogsguru skrev:

Finnemang, ska bli kul detta! Tänkte göra en rejäl sats med enbärsdricka då jag hittat enbär! Jag skickar PM också..

Vill du dela med dig av ett recept på enbärsdricka?

mvh s

11 Senast ändrad av skogsguru (2011-10-19 08:07:41)

Sv: Gratis humle

Visst! Finns många recept på nätet, tänkte testa denna, då jag hittat fjäll-en (en mjukare en med mild smak).

Ska även fråga farsan hur han gjorde, för den var löjligt god! Han körde en enklare variant, återkommer på den.


Gotlandsdricka:

25 liter vatten.
4 - 7 kg malt.
1,5 kg socker.
0,5 kg farinsocker.
1/2 - 1,5 näve humle.
1/4 - 1/2 paket jäst. (här avses vanlig bakjäst, men öljäst är nog bättre)
Enris.

Fyll en stor gryta med enris och häll på vatten. Koka upp. I en balja hälles maltet och över detta ungefär hälften av enrislagen tills det ser ut som en gröt. låt blandningen stå och dra cirka två timmar.

I en "bunn" eller tappkar lägges några enepinnar kors och tvärs i botten samt enris över som en sil. Häll över "gröten" samt resten av enrislagen. Låt dra cirka 30 minuter innan tappen öppnas. Låt innehållet droppa ner i en hink eller balja. Denna dryck kallas "lännu" eller råsaft.

Koka upp humlen separat med 1 liter vatten, sila bort humlen och låt lagen svalna till fingerljummet. Sockret löses upp i lite vatten. Lännu hälls i en stor gryta och får koka upp, skummas samt får svalna till fingerljummet. Jästen löses upp i sockervattnet och alltsammans blandas och röres om. Häll därefter upp på damejeanne eller drick-kagge. Låt stå några dagar tills dricku har jäst färdigt.

Detta hittade jag på bryggforum.nu, står lite mer där: http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=12924

Och denna plus mkt mer: http://www.archipelago.nu/SKARGARD/SVEN … dricka.htm

Hej så länge..

Sv: Gratis humle

Skogsguru: it´s in the mail.........

Sv: Gratis humle

Tristan: bra jobbat! Ser fram emot kottarna! Stort tack så länge, säg till om du vill ha porto!

slussenporsche: Jag tar och startar en ny tråd om enbärsdricka i Öltyper, recept och bryggloggar.