Fortsätter konverteringen?

Hej

Jag har lurat på en sak.  Jag gör en mäskning på ca 80 min i en temp av ca 66 c. Jag gör ingen utmäskning Sedan lakar jag (flödeslakning) i ca 50-60 min. Jag använder 77 c vatten till lakningen, min lakhink är välisolerad, tempen i lakbädden ligger på ca 63-64 c under hela lakningen, fortsätter konverteringen något under själva lakningen? eller kan man räkna med att konverteringen är färdig under själva mäskningen på 80 min?

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Sv: Fortsätter konverteringen?

Så länge det finns någonting kvar att konvertera och tempen i bädden inte stiger över ~75°C så fortsätter den. Men man kan nog räkna med att allting som kan konverteras har gjort det under de 80 minuterna.

Think globally. Drink locally.

Hur kan temperaturen ligga på 64 grader under lakningen, den borde stiga och lägga sig
på ungefär utmäsk temp.

Skål
/Bf

bryggfånen skrev:

Hur kan temperaturen ligga på 64 grader under lakningen, den borde stiga och lägga sig
på ungefär utmäsk temp.

Jag flödeslakar ju så jag mixar ju inte in mängder med hetvatten på en gång

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Konvertering fortsätter precis som Peps säger så länge tempen inte går för hög (eller att all stärkelse+dextrin är konverterad). Detta är tydligen något som en del engelska och belgiska bryggerier (som vanligen inte heller mäskar ut) räknar med, och de börjar lakningen ganska tidigt eftersom laktiden kan räknas in som konvertering, d.v.s man kan börja laka efter 30 min och om lakningen tar 40-50 min så har man totalt 70-80 min konvertering. Detta förutsätter dock att man inte kör vörten direkt i pannan för uppvärmning. Jag har kortat ner mina tider rejält sedan jag började med något liknande för öl med hög mäsk-temp (68-70C). Mäskar då med 30 min rast och sedan lakning ner i kylväska för att hålla tempen. För lägre mäsktemp (kring 64C) kör jag dock som "vanligt".

/Calle

Techno skrev:
bryggfånen skrev:

på ungefär utmäsk temp.

Jag flödeslakar ju så jag mixar ju inte in mängder med hetvatten på en gång

Bo

Det gör jag med och temperaturen stiger sakta så den är ~75 grader effter en timmes lakning.

Skål
/Bf