Torrhumla köpt lager

Hej! Jag har tre backar Ambar spansk lager över från en fest, mest för att jag ville ha de små 25 cl flaskorna. Men det blev inte så mycket drucket (av förståeliga själ). Så jag funderar på om det går att göra nånting kul med dem (förutom att bli full). Riktigt iskalla går dom dricka, smakar nästan ingenting, men jag slutade dricka för att bli full för länge sedan. Och jag skulle behöva flaskorna ganska omgående.

1. Tänkte hälla ur flaskorna i en jäshink försiktigt och torrhumla. och sedan lägga det på fat. Kan det fungera? Är det nåt jag bör tänka på?

2. Jag har 7-8 liter 2.5% väldigt bitter porter/stout (på flaska) som jag funderar på om man kan blanda ut den med och torrhumla. Blanda en svag överjäst öl med en underjäst starköl har jag inte hört talas om, men det borde gå eftersom dom redan jäst klart?

Kan man göra nåt annat kul med den? Jag är öppen för alla vilda förslag och idéer, det skulle inte bära mig emot speciellt mycket om jag i slutändan måste vaska allt.

8þ Mats

2 Senast ändrad av Raasken (2011-09-23 09:33:49)

Sv: Torrhumla köpt lager

Hej!

Torrhumlade 2st 30lit fat Pripps Blå förra hösten,
det blev både gott och uppskattat.
Men pass upp för överskummning när du häver i humlen
skulle tro att ett par minusgrader på ölen är ett måste.
Humlade direkt i fatet mha stor humlepåse.

Mvh Raasken

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

Hej
Vilda förslag!
Bröderna Andersson serverade en öl på SM något år där det använde bud som lakvatten.
Ölet var gott, men vet inte hur mycket Bud:en bidrog till det.

/Kjell

4 Senast ändrad av megen (2011-09-23 14:17:21)

Hmmm ölet blir nog ganska regält syresatt och senare oxiderat om du häller över det till jäshink. Det tar bara några dagar innan det börjar smaka dåligt. Testade att syresätta slatten i ett fat bara för att se vad som skulle hända med smaken. Det var en ganska maltig bocköl. Smaken blev gammal och papprig, eller det påminde om den instängda lukten som kan vara hemma hos gamla människor. Jag tror inte att du vill ha den smaken i ditt öl. Du får nog komma på ett sätt att tappa ur ölet utan att syresätta, eller humla direkt vid upptappning i glas

hehe, ett maltigt bocköl med smak av gamla människor...  jag vet det perfekta namnet på det;  RULLATOR!!!   tjoho, hehe

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

6 Senast ändrad av megen (2011-09-23 15:29:10)

Haha tyvärr är den slut. Men jag kan ju alltid ställa upp I SM med en ny batch. Den ska smaka gammalt.

Jag torrhumlade folköl genom att slänga i en tekupa med humlepellets i glaset och låta stå i typ 10min. Blev skitäckligt beskt och man kunde känna små "bitar" av humle på tungan.

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

8 Senast ändrad av megen (2011-09-23 18:01:07)

Chubb skrev:

Jag torrhumlade folköl genom att slänga i en tekupa med humlepellets i glaset och låta stå i typ 10min. Blev skitäckligt beskt och man kunde känna små "bitar" av humle på tungan.

Kottar är nog bättre att använda. Och kanske inte en hel tekupa. smile

Tack Raasken! Jag har hittat stora thékulur på Åh1en5.
Om jag kommer ihåg det så återkommer jag med resultat :-).

8þ Mats

1337-h4xx0r?

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Chubb skrev:

1337-h4xx0r?

Ser inte bättre ut...:P

Hahahah! Rullator! Det är nog den bästa öltiteln hittills! big_smile

Kjell skrev:

Hej
Vilda förslag!
Bröderna Andersson serverade en öl på SM något år där det använde bud som lakvatten.
Ölet var gott, men vet inte hur mycket Bud:en bidrog till det.

/Kjell

Jaha! Är det det som bud ska användas till? Har alltid undrat det förr..... Men bör bli en "skum" mäsk då?

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Raasken skrev:

Hej!

Torrhumlade 2st 30lit fat Pripps Blå förra hösten,
det blev både gott och uppskattat.
Men pass upp för överskummning när du häver i humlen
skulle tro att ett par minusgrader på ölen är ett måste.
Humlade direkt i fatet mha stor humlepåse.

Mvh Raasken

Jag smakade ju den ena av dom där. En mycket uppfriskande smak och inte alls en tanke på Pripps Blää. Lite extra humle gör ju underverk.

Men själv tycker jag det låter intressant. Om du kyler ölen till minus går det ju enklare att tappa. Fyll jäshinken med gas innan och håll ner flaskorna lågt. Då bör det gå va?

Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher

Jag antar att det känns självklart, men glöm inte att desinficera flaskorna med lite starsan/saniclean eller annat innan. Man vet aldrig vad som kan vara på utsidan och runt kapsylen av gamla flaskor.

SHBF Kursledare - Skåne
SHBF Öldomare
Följ Helsingborgs Hembryggargilles öläventyr på http://www.hembryggarbloggen.se

Jag tror jag vet hur jag ska fylla jäshinken med gas, men hur vet jag när hinken är full med gas?
Gas är tyngre än luft (om jag förstått rätt), men den kanske virvlar ut när jag lyfter upp den tömda flaskan, kan man på nåt sätt se hur mycket gas det är i hinken? Tändstickstest känns lite vanskligt.

8þ Mats

17 Senast ändrad av Raasken (2011-09-27 12:13:34)

Hej igen!

Häng kolsyreslangen, över kanten på spannen, en bit över vätskeytan
och fyll på med ett litet kontinuerligt gasflöde.
Lyft upp slangens ände då och då under arbetets gång eftersom vätskenivån stiger.

Forskning måste få kosta några kronor på gasräkningen wink

Mvh Raasken

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

varför måste hinken va full?? Räcker ju med att det är gas där man arbetar... strax ovanför öl-ytan?

När ni talar om gas hoppas jag att ni menar koldioxid. smile