Sv: Officiella Julölstråden 2011

modestrick skrev:

När det står i ett recept att det ska vara  socker, sirap eller honung i, när ska det tillsättas? I mäsken eller i Vörtkoket?  Det undrar en nybörjare som jag. Måste ju börja tänka på julöl nu å det verkar vara en hel del recept med extra tillsatt sött i.
hej och hå

Observera att "extra tillsatt sött" inte innebär att ölet blir extra sött, snarare tvärtom eftersom jästen kommer käka upp nästan allt socker, honung eller sirapen.

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Skapade en egen tråd då jag anade att den här höll på att spåra ur ett tag, men den verkar ju va tebaks ontopic nu, så jag slänger in mitt recept som jag bryggde i fredags. Skulle rensa ur lite ur skåpen o samtidigt få ihop en lättare julölsvariant. Vet inte om den blev så "julig", men huvudsaken för mig är att den är ganska mörk å inte alltför söt.

Jag hade lite rester av lite av varje så det fick bli en blandad kompott, delmäskning(BIAB):

En burk Toohey's Dark Ale från 1,7 kg flytande extrakt (kokas separat)

350 g Maris Otter Pale Ale
350 g Thomas Fawcett Pale Crystal
350 g Biscuit Malt
100 g rostade havregryn
100 g blandade orientaliska gula/gröna russin

1 "tepåse" Hersbrucker 28 g FWH
1 "tepåse" Fuggles 28 g  60 min
50 g kottar Amarillo 10 min

1 påse Toohey's Ale Yeast torr

Mäskade löst (10 lit) med tre raster
10 min 36° (gelatinisering?)
10 min 50°
40 min 66°

Mäskade ut vid 78°
Pressade påsen och lät den rinna av i ett durkslag
Kokade med humle enl ovan i 60 min

Kokade extrakten separat med russinen den sista kvarten.

Kylde till 30° och pitchade med den uppblötta jästen.

OG 1045

Satte årets julöl ihop med farsgubben i helgen. Farsan är av den gamla stammen och rynkar på näsan åt allt vad ale heter så på hans begäran var vi tvungna att göra en vanlig "bärs" också, en tunn lager som får jäsa i hans jordkällare. Här är dock receptet på den mörka och kryddade:

Name: Warbergs Winterbrygd
%    Kg    Malt or Fermentable    Yield    EBC

49%    2.000     Viking Two-row Pale      80%    2
36%    1.478     Weyerman Two-row Pils     78%    3
5%    0.200     Castle Special B      76%    188
5%    0.200     Chocolate 350 L      73%    578
2%    0.100     Cara-Pale          71%    3
2%    0.100     Sugar,Table (Sucrose)     99%    2
1%    0.040     Caramel Syrup         73%    2
tot    4.12

Batch size:  19.0  liters
OG 1.052

hops
use    time    grams    variety        form    aa
boil    60 mins    14    N Brewer    leaf    9.4
boil    60 mins    20    Saaz          leaf    2.9

Bitterness
24.0 IBU / 7 HBU
ƒ: Tinseth
BU:GU 0.46

Safale US-05 Dry Yeast

Protafloc        15 min
10g riven ingefära    15  min
2 st nejlikor, hela    15  min
7g glöggkrydda
kanel,kardemumma
+pomerans        15 min

Single infusion 63deg, risen to 70deg at the end of 90 min period. 25,2L water at mash start. 1
capsule of calciumchloride 33% at mash start.

100g. socker+40g ljus sirap löstes i 2dl vatten och fick koka till ca 155 grader el när det var mörkt bärnstensfärgat. Slå i 1dl kokande vatten. Se upp för det sprätter. Se till så all karamell löser sig till en sås.

http://bistron.tumblr.com/

Här är julölen som bryggdes på Bergåsa ryggeri i helgen:

15 liters batch

2kg Pale
1kg Munic
0,5 Caramber
0,2 Chocolate
0,2 Rostat vete

mäskn 60 min 67 grader (hamnade lite högre i verkligheten)

50g EK Goldings (60min)

Jäst: S-04

Primären kryddas med 1 påse kardemummakärnor, 1 påse kryddnejlikor, 100g russin.

Bilder o brygglogg på - http://bergasabryggeri.blogspot.com/201 … glogg.html

http://bergasabryggeri.blogspot.com/

modestrick skrev:

När det står i ett recept att det ska vara  socker, sirap eller honung i, när ska det tillsättas? I mäsken eller i Vörtkoket?  Det undrar en nybörjare som jag. Måste ju börja tänka på julöl nu å det verkar vara en hel del recept med extra tillsatt sött i.
hej och hå

Eventuellt kan man vänta med sockertillsättningar tills efter huvuddelen av jäsningen är avklarad för att på så sätt lättare få ölen att jäsa ut ordentligt, men även för att få ett lite större smakbidrag från mindre raffinerade sockersorter. Förutsatt att man kan göra det på ett hygieniskt vis förstås.

TAck för flera bra svar! himla bra med med detta forum att man oftast kan få svar på sina undringar väldigt fort  smile

Weinkeller skrev:

Eventuellt kan man vänta med sockertillsättningar tills efter huvuddelen av jäsningen är avklarad för att på så sätt lättare få ölen att jäsa ut ordentligts, men även för att få ett lite större smakbidrag från mindre raffinerade sockersorter. Förutsatt att man kan göra det på ett hygieniskt vis förstås.

Ja så brukar jag också göra. Men det jag menade förrut var att om man vill följa ett recept och det t.ex står 300g socker i receptet, men ingen mer så brukar det normalt sett menas att det ska tillsättas i slutet av koket. Men sen måste man ju inte slaviskt följa ett recpept heller om man då inte är ute efter att få fram en så identisk smak som möjligt.

Back to topic.

Jag fundrar på en klassisk brown ale, med lite restsötma.
krydda på den lite med diverse julkryddor vid kokslut.

Någon som har någon lyckad kombination av malt humle och kryddor.
Hade tänkt jäsa med London ale III, är lite nyfiken på den.
Dugges höstbrygd en lite humligare engelsk brown ale.
Någon som har en uppfattning vad den inehåller.
Pale malt
caramel malt / Ambermalt
EKG.
Kanske?

Funderar själv på att ha med russin, aprikos och annan torkad frukt i koket.
Inga mängder men lite för att få upp naturlig sötma i juleölen.

@megen - Din julöls-idé låter lite som mina tankar - porter m kryddor
Jag har dock inget resultat än då det står på jäsning ca 1 vecka till - då blir det provsmak o buteljeringen

http://bergasabryggeri.blogspot.com/

61 Senast ändrad av megen (2011-09-30 13:45:14)

Jag gjorde en misslyckad julöl för två år sedan, min andra bryggning. Ska se om jag hittar receptet på den. Den smakade bra innan den blev infekterad.  Öppnade locket och tittade lite för många ggr. haha smile

Angående torkad frukt.
Sannolikheten är stor att allt fruktsocker jäser ut så att du får en torr öl istf trevlig restsötma.
Kör med lite dextrinmalt eller mycket karamellmalt för att få upp sötman.
Frukten kan ge andra trevliga smaker så de kan också gå med.

Kenneth skrev:

Angående torkad frukt.
Sannolikheten är stor att allt fruktsocker jäser ut så att du får en torr öl istf trevlig restsötma.
Kör med lite dextrinmalt eller mycket karamellmalt för att få upp sötman.
Frukten kan ge andra trevliga smaker så de kan också gå med.

Var nog lite för snabb med min kommentar. Sötman ville jag inte ha, utan
menade smaken av frukten. Tror nog att det kan tillföra en god smak.

Bryggde julöl för några veckor sen. Vid flasktappning lukta och smaka den väldigt lovande. Härlig rökig och lagom kryddig!

Pale Ale Malt
German Smoked Malt
Dark Crystal
Chocolate Malt
Roasted Malt

Chinook (60 min)
Amarillo (10 min)

Kardemumma, nejlika och kanel.

Burton Ale jäst (WLP023)

Hepp!

kör min juldricka nu. så här blev mitt recept.  Lägg er gärna i och dissekera det efter vilja.  no offence taken

Mitt stout recept:

10 liter modestricks juldricka

2,5 kilo malt

2 kilo paleale malt
300 gram choklad malt
200 gram crystal 150
100 gram vetemalt

humle:
30 gram goldings    60 min
30 gram fuggles     30 min
protaflock        15 min
30 gram fuggles      0 min
1 dl mörk Sirap
100 gram mjölksocker

jäst: safale Us-05. 

Jaghar i skrivande stund kommit till första humlegivan. 15 minuter kvar till andra.

Flaskade min första allra första Julöl någonsin idag.

Pale Ale Malt            27,71 %
Müncher Malt           19,08 %
Pilsner Malt              18,35 %
Special B Malt          11,01 %
Aromatic Malt            9,17 %
Brown Malt                4,59 %
Svartmalt Carafa II   4,59 %
Choklad Malt             4,59 %
Gotländsk rökmalt     0,92 %

First Gold [8,00 %] (60 min) 15,3 IBU
Fuggles [3,80 %] (20 min) 8,8 IBU
Bobek [5,25 %] (5 min) 1,3 IBU
Jouksengi Humle [2,00 %] 0,1 IBU
Fuggles [3,80 %] (1 min) 0,1 IBU
First Gold [8,00 %] (1 min) 0,4 IBU
Protafloc   

Scottish Ale (Wyeast #1728) 

OG: 1,062
FG: 1,017

Mäskade vid 67C i 75 min, Jäste i 21 dgr i 21-23 grader C.

Målet var en välbalanserad julöl där alla maltsmaker kommer fram. Alla malter låter ju så goda när man läser om dem, så i en julöl vore det ju optimalt ha med dem i alla på en gång, tänkte jag. Har ingen aning om det går att blanda så många olika malter och få dem lira ihop.
Resultatet då, ja det blev inte allt för tokigt det här, svartmalten har fått en aningens för dominant smak så till nästa gång blir det att vara försiktigare med den. Får se vad lagringen kan göra åt balansen.

En intressant upptäckt, för min egen del, var att jag kontinuerligt smakade av vörten medans jag mäskade, recirkulerade den. Smaken var i början inte så mycket, såsom det bör vara, därefter kom smakerna karamell, choklad, brunmalt och sist svartmalt som satte den slutgiltliga smaken på hela vörten.
Helt fascinerande att smakerna kom fram efter varandra, det var som att gå igenom en provkarta på smaker.

Vad tusan är Jouksengi Humle förnått? Och hur fick du tag på det och vad smakar/luktar den? big_smile

Ja, det vette tusan vad Jouksengi humle är för ngt egentligen,
min brors svärföräldrar bor uppe i Jouksengi (polcirkel-medianen invid torneälv) och de hade den växandes på gården.
Svärföräldrarna visste inte vad det var för sort och var den kom ifrån.

Förmodligen är det någon importerad sort som blivit utsatt någongång, men det var så pass exotiskt med humle från så långt norrut, att jag bad honom ta med sig några hundra gram.
Han hade vänligheten att torka dem åt mig, så jag har inga bilder på den färsk.
Doften känns som Fuggle vill jag minnas, smaken tänkte jag inte så mycket på då det var aromhumle jag använde den till.
Jag har fortfarande kvar i frysen så när jag är hemma igen skall jag ta mig en sniff och smakbit och ett litet foto på kottarna.

Jag har inte bryggt på några månader nu (på grund av flytt, värme och jobb) men nu i veckan ska det bli två sorters julöl!

HUGINS HÖGTIDSBRYGD 2011
(En alkoholsvagare American brown ale)
OG 1,047, 52 teoretiska IBU (blir dock lägre på mitt system...)
78 % Pale ale
9 % Dark crystal
6,5 % Melanoidin
6,5 % Pale chocolate
FWH: Amarillo
Smakhumle: Fuggles
Aromhumle: Fuggles & EKG
Torrhumle: Fuggles & EKG
US-05 eller möjligen någon lite roligare brittisk jäst (#1968?)
Mäskas med enkvist.

MUNINS MIDVINTERBRYGD 2011
(Lite Märzeninspirerad maltbas)
OG 1,059, 55 IBU
60 % Münchener I
34 % Münchener II
5 % Crystal
1 % Rostat korn
Bitterhumle: Amarillo
Smakhumle: EKG
Aromhumle: EKG & Cascade
Torrhumle: EKG & Cascade
US-05

Jäser: julöl

70 Senast ändrad av Kenneth (2011-11-07 19:30:15)

Bryggde min julöl idag.
Det blev en lite starkare porter med för mig väldigt mycket olika ingredienser
7 stycken maltsorter och 3 stycken humlesorter.

OG 1067, IBU c:a 34
(korrigerat, väldigt konstiga siffror innan)
Malt                         %
pilsner               69
mörk karamell   3,8
pale choc           1,9
ljus karamell     3,8
svartmalt          3,8
brunmalt          5,7
münchener       5,7

Humle
Target, beska, IBU 23
EKG, smak, IBU 5
EKG, arom, IBU 3
Cascade, arom, IBU 3

WYEAST BC 1056

Inga kryddor

Target, IBU 34

71 Senast ändrad av Palle (2011-10-19 10:50:03)

Jag tänkte pröva brygga Midvinterale som finns här på Julölstråden.
Undrar bara när man tillsätter ekspånen. I koket eller möjligen i sekundären och hur gör man då för att minska infektionsrisken. Kokar man spånen först, humlepåse eller bara ner i hinken?? Ja jag är kanske lite sent ute för julöl, men  det får bli vad det blir. Kanske blir nåt att lagra tills nästa jul.
//palle

72 Senast ändrad av kabuto (2011-10-19 08:38:23)

Jag brukar dränka spånen i alkohol (3-7 dagar), jag har använt whisky, absinthe, raki, konjak t ex. Ibland har jag hällt i allt i sekundären, ibland bara låtit alkoholen droppa av ekspånen först.
Man kan nog också ångkoka dom, eller dränka dom i star san om man inte vill ha med spritkaraktären..

8þ Mats

Palle skrev:

Undrar bara när man tillsätter ekspånen. I koket eller möjligen i sekundären och hur gör man då för att minska infuktionsrisken. Kokar man spånen först, humlepåse eller bara ner i hinken?? Ja jag är kanske lite sent ute för julöl, men  det får bli vad det blir. Kanske blir nåt att lagra tills nästa jul.
//palle

Oh det är ju mitt recept! big_smile Ska bli kul att se vad du tycker om den! Var försiktig med ekspånen för smaken tog lätt över, jag tycker nästan att eken gav en ton av urin blandat med lada när ölen var färsk... Jag ångkokade spånen genom att ta en ett durkslag och lägga över en kastrull med lock och kokade ett tag, har jag för mig. Eller så kokade jag dom bara i vattnet till denna ölen, minns faktiskt inte. Jag slängde i spånen direkt i jästunnan, jag tappade aldrig över till sekundär. Det gör jag nästan aldrig nuförtiden.

Här finns allt jag skrivit om just den ölen: http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/ … C3%B6l2010

Har haft en annan tråd för en planerade Winter Warmer men ev blir det iaf detta recept vi brygger:
5,50 kg Marris Otter Pale Ale Malt
0,70 kg Crystal Malt
0,30 kg Amber Malt
0,20 kg Pale Chocolate Malt
0,20 kg Havreflingor
0,20 kg Muscovadosocker
45,00 gm Challenger, 6.45%, 60 min
30,00 gm EKG, 4.5%, 20 min
10,00 gm Challenger, 6.45%, 20 min
15,00 gm, EKG, 4.5%, 1 min

London Ale III (Wyeast Labs #1318)

Est. OG: 1.063
Est. FG: 1.016
Est. alc: 6.1
Est. EBC: 41

Mäsk: 90 min, 68 grader

Sedan blir det nog en batch av vår "traditionella" julporter Ghost Dog också - http://hembryggarbloggen.blogspot.com/2 … -2010.html

SHBF Kursledare - Skåne
SHBF Öldomare
Följ Helsingborgs Hembryggargilles öläventyr på http://www.hembryggarbloggen.se

Chubb skrev:
Palle skrev:

Undrar bara när man tillsätter ekspånen. I koket eller möjligen i sekundären och hur gör man då för att minska infektionsrisken. Kokar man spånen först, humlepåse eller bara ner i hinken?? Ja jag är kanske lite sent ute för julöl, men  det får bli vad det blir. Kanske blir nåt att lagra tills nästa jul.
//palle

Oh det är ju mitt recept! big_smile Ska bli kul att se vad du tycker om den! Var försiktig med ekspånen för smaken tog lätt över, jag tycker nästan att eken gav en ton av urin blandat med lada när ölen var färsk... Jag ångkokade spånen genom att ta en ett durkslag och lägga över en kastrull med lock och kokade ett tag, har jag för mig. Eller så kokade jag dom bara i vattnet till denna ölen, minns faktiskt inte. Jag slängde i spånen direkt i jästunnan, jag tappade aldrig över till sekundär. Det gör jag nästan aldrig nuförtiden.

Här finns allt jag skrivit om just den ölen: http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/ … C3%B6l2010

Jomen Chubb, visst är det din öl. Bra tips att ångkoka spånen.
Tack också kabuto för tipset med sprit. Det känns som att jag vill testa båda sätten så det får väl bli en nyårsöl eller påsköl också :-)
Hur den sen smakar får vi väl se. Har bara 3 bryggningar bakom mig.