Lite akut jästhjälp...

Hej!

Jag aktiverade min jäst för ca 11 timmar sedan och nu är jästpaketen stenhård! Det verkar nästan som den håller på att sprängas, men i de flesta instuktioner på förkulturer står det att det bör ta 2-4 dygn innan det är dags att öppna den. Hur märker ni när det är dags?

Mvh Tobbe

Sv: Lite akut jästhjälp...

Hej
Är ded den gamla sorten? eller den nya s.k. smaxkpack 125 ml?. Jag tror inte att den kommer att sprängas. Var glad att du har fått en färsk jäst. Är det den gamla, den guldfärgade, så gör du en förkultur och så får du en bra jäsning

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Sv: Lite akut jästhjälp...

Har dem svällt upp är den bara pigg. Pga olika omständigheter och alla faktorer är det väldigt svårt att förutsäga exakt hur snabbt den bör svälla upp.

Det finns alltid flera sätt att göra saker på, men du kan ju tillsätta den till lite vört och låta den stå i kylen när den jäst ut om det är många dagar tills du ska brygga?

/Fredrik

Sv: Lite akut jästhjälp...

En del har faktiskt råkat ut för exploderande paket även om det verkar vara relativt ovanligt.

Du kan förvara ett uppsvällt paket i kylskåp ett par dar utan problem antagligen men jag skulle nog satsa på att koka ihop en förkultur.

Sv: Lite akut jästhjälp...

Okaj, tack för era snabba svar! Jag tar och fixar en förkultur ikväll.

Sv: Lite akut jästhjälp...

Tjenare.
Gjorde en porter nu i helgen. Använde mig också av en smackpack, (Brewer´s choice 140g).

Smackade till den och efter ungefär 10 timmar var också den stenhård. gick en dag i ångest och såg framför mig hur den hade sprängts och jästen var spridd över hela lägenheten.... Så när jag kom hem gjorde jag en liten förkultur och hälde i jästen.

Jästen bara sedimenterade till botten. Jag skakade flera gånger i drygt ett dygn. Jag kunde känna en svag doft av jäsning så jag antog att något lever i allafall.
Jag hällde i den i vörten på söndagskvällen och redan morgonen efter bubblade det riktigt bra. Har en vört på ca 10 liter också vilket kan ha med saken att göra.

Redan nu har dock jäsningen börjat avta markant. nu får man vänta kanske 1 minut innan den pratar med en, (lyssnar gör den fortfarande).
Är det normalt med ett så snabt och intensivt jäsande? Hur tror ni intensiteten påverkar smaken?

Bättre att ha någonting att glömma än inget att minnas!

Sv: Lite akut jästhjälp...

En snabb jäsning ger antagligen andra smaker än en långsammare även om det i de flesta fallen antagligen är marginellt. En mer intensiv jäsning kan ha höjt temperaturen i vörten under jäsningen och därmed orsakat mer estar och fenoler vilket inte behöver vara något dåligt men ger mer smaker av dessa i ölen.

Jag tror att smaken blir inte lika komplex och mjuk som med längre jästider men jag har faktiskt inga som helst belägg för detta. Mer tydliga och pang på smaker är det dock många som föredrar. Se bara på humle hysterin i usa eller att belgiska öl verkar bli mer och mer populära.

Sv: Lite akut jästhjälp...

Jästiden beror på mängden jäst i förhållande till vört, samt syresättningen m.m. Så givet detta (mycket jäst och mycket syre) så är en snabb utjäsning helt normalt och väntat.

När man inser detta, inser man också att man kan kontrollera jästiden förutom med temperatur, också med jästgiva och syresättning.

Som Lund skrev så kan absolut jäsbetingelserna påverka smaken. Dock är det inte lika enkelt att i det allmänna fallet säga exakt hur. Men man ska vara medveten om att det kan ha betydelse, så skriva gärna ner hur du gör. Alltså inte bara mäskningen, utan skriv även upp mängd jäst, syresättningsteknik, och temperaturer, jästider etc. Allt sånt kan ha betydelse.

Detta är vad jag personligen tycker en av de allra mest intressanta delar av bryggningen! men också en av de mest komplexa eftersom jästen är komplicerad trots att den är så liten.

Tillräckligt mycket, tillräckligt "bra" jäst behövs för att säkra en nogorlunda normal utjäsning av sockret. Inom vissa gränser man man justera restsötman med detta.

Men det finns fortfarande ganska stort manöverutrymme kvar för att manipulera smakbildningen utifrån dessa riktlinjer, och här är det inte lika enkelt att veta vad som är bäst. Jag har själv märkt att genom att pressa jästen åt olika håll man man få fram skillnader i smak, ur samma jäst. Nottingham tex, kunde gå från "kokt öl" vid varma temperaturer, till torr och lite halvsyrlig, till annanas beroende på hur jäsningen gick till.  Annanas tonen tyckte jag var fantastisk, men det var svårt att pressa fram den under normal jäsning av norma vört. Men under konstgjorda förhållandne fick jag fram en ganska stark annanaston flera gånger.

Jag är helt övertygad om att man kan påverka smaken rätt ordentligt med en och samma jäst, genom att lära sig hur man ska manipulera omständigheterna för en viss jäst.

/Fredrik

Sv: Lite akut jästhjälp...

Det som ofta saknar i recept, är just detta. Ofta anges noga såväl vattenbehandling som mäskschema, medans det ofta inte framgår för fem öre hur jäsningen gick till, hur jästen förbereddes, etc. Listan kan göras lång. Jag tycker man borde lägga ned minsta lika mycket krut på jäskontrollen som man gör på avancerade mäskscheman, vattenbehandlinga, maltsorter och annat.

/Fredrik

Sv: Lite akut jästhjälp...

Det kanske är ett moment som man vill hålla lite hemligt wink
Skillnaden mellan en bra och dålig brygd  är ganska ofta beroende på jästens arbete.

Sv: Lite akut jästhjälp...

Hmmm... tror du det? smile 

En logisk konsekvens av en tävling vorde ju vara att man vill ligga steget för sina medtävlande. Att se till att man själv vinner, är ju egentligen samma sak som att se till att alla andra förlorar, vilket inte låter så trevligt när man säger det rakt ut.

Kanske kan en för utpräglad tävlingsanda om man lägger för stor prestige i den vara av ondo för informationsutbytet bryggare emellan?

/Fredrik

Sv: Lite akut jästhjälp...

Nej, jag tror inte det är ett stort problem för hembryggare i allmänhet.
Att informationen om hur man hanterat jästen är så pass "bristfällig" som du kallar det är snarare att det inte är så märkvärdigt.
Normalt anges vilken jäst man använt och hur stor mängd och i vilken form till tävlingsformulären.
Att ange exakt hur många jästceller och livskraften i den är lite svårt att speca eftersom de flesta inte kan ange det.

För mig är det helheten som är avgörande snarare än en enskild detalj/ingrediens/formel.
Dvs vid formulering av ett recept är det alla ingående ingredienser som tillsammans ska bilda en helhet.
Att bara fastna vid till exempel jästen leder inte till ett bra öl.

Sv: Lite akut jästhjälp...

Så var förkulturen igång! Jästen är "London Ale jäst (Brewer's Choice 1028) XL 125 ml " och vörten till förkulturen blev 1dl ljust torkat maltextrakt till 7dl vatten. Den verkar gått igång finfint! Men när man sedan skall tillsätta förkulturen till vörten, är det allt man tillsätter då (både vätska och sedimentet på botten)? Hur många celler bör jag ha i min förkultur tror ni? Verkar det som en bra början för mig tro? smile

14

Sv: Lite akut jästhjälp...

e00toer skrev:

Men när man sedan skall tillsätta förkulturen till vörten, är det allt man tillsätter då (både vätska och sedimentet på botten)?

Hej,
jag brukade hälla allt i och hade aldrig något problem. Nu använder jag torrjäst, även där åker all förkultur i
Hls
/Jürgen

Sv: Lite akut jästhjälp...

Är det någon som har lust att beskriva för mig hur jag skall gå till väga med min crystalmalt. Det står inget i receptet, och de beskrivningar på delmäskning jag hittat är rätt så flummiga. Förkulturen är klar nu och står och väntar i kylen...

Sv: Lite akut jästhjälp...

Om det bara är crystal malt är tillväga gångssättet ganska enkelt. Krossa och lägg i en kastrull. i med vatten och värm till en 70 grader. Låt stå några minuter. Sila av igenom ett durkslag ner i den kastrullen du ska koka i. Om lite skal följer med är det inte hela världen då mängden är såpass liten.

17 Senast ändrad av e00toer (2006-02-09 23:48:45)

Sv: Lite akut jästhjälp...

Okaj, det låter ju faktiskt väldigt enkelt! I de beskrivningar jag läste så skulle malten vila i 68-72gradigt vatten i en timme, sedan lakas i 75grader mm mm. Jag Blev aldrig riktigt klok på hur det hängde ihop. Ha ändå sökt en jäkla massa på detta forumet sista dagarna smile

Sv: Lite akut jästhjälp...

Vissa maltsorter behövs mäskas. Då låter man enzymer bryta ner stärkelse till jäsbara sockerarter vilket görs igenom att låta det stå i runt 65-70 gradigt vatten i en timme.

Crystal och karamellmalt är doch redan "mäskat" hos mälteriet som sedan karamelliserar socker vilket gör att man bara behöver få ut sockret som redan finns där ur dem.