Humlekokpåse

Hejsan alla bryggningsfanatiker!

Gått och funderat på hur man gör med humlekokpåsar efter vörtkoket, ska man låta dem vara i under kylning eller ska man helt enkelt fiska upp dem? Hur skulle ni gjort och varför?

P.S Nytt youtubeklipp där vi smakar ölen : http://www.youtube.com/watch?v=x4PLFNqHEdo

/ David

www.youtube.com/fjordsbrewery

Sv: Humlekokpåse

Kul klipp, gillar tapeten!

Vad gäller humlepåsen så finns det ingen hårt huggen regel. Jag kör utan påse, vilket gör att humlen är kvar i vörten under hela nedkylningen (i och för sig bara en halvtimme lång, men ändå), så om jag skulle börja använda humlepåse så hade den varit tvungen att ligga kvar, annars skulle mina beräkningar inte stämma med mina förväntningar. Hade jag kört med kokpåse från början hade jag kanske valt att plocka upp den innan virvlingen av praktiska skäl.

Funkar det att säga virvling i stället för whirlpool om man vill hålla sig till svenska termer? Eller blir det för mycket Schauberger-vibb av det ordet?

Think globally. Drink locally.

Är inte virvelströmning mer "korrekt"?

Eller så kan man festa till det och kalla det för malström

5 Senast ändrad av Spettarn (2011-09-15 17:59:24)

DrKarma skrev:

Eller så kan man festa till det och kalla det för maltström

wink

6 Senast ändrad av Fjord's Brewery (2011-09-15 18:18:09)

Hmm virvel eller whirlpool har jag inte ens tänkt på.. Under första/ förra bryggningen gjorde vi inte något sånt. Vad är den främsta anledningen till att man vill göra det?

/ David

Den enastående Dr. Fransson har lagt upp en utmärkt bild som illustrerar principen. Humlegägget och druven lägger sig som en liten pyramid i mitten av kastrullen och man kan enkelt tappa av vörten genom att placera häverten i kanten av kastrullen.

Tror inte att detta gäller såhemskt mycket när man använder påse till humlen.

Salle

9 Senast ändrad av Fjord's Brewery (2011-09-16 13:35:44)

Tack för svaren! Hmm tänkte nu på om man skulle plocka upp dem och köra en sådan whirlpool innan kylning. Det leder väl inte till högre infektionsrisker om vi gör så att vi: Plockar upp humlekokepåsarna sätter igång en whirlpool med lock, väntar 5-10 minuter innan vi kyler ner det i isvatten? Jag menar, det är väl då man sänker temperaturen kraftigt som infektionsrisken är som störst eller har jag fel?

/ David

peps skrev:

...för mycket Schauberger-vibb av det ordet?

Gee whiz! Peps, du skickade just iväg mig på en tvåtimmars psykedelisk klickresa... Vattenvirvlar, trout generators, nazi-ufos - jag är helt omtumlad!
I fortsättningen ska jag nog använda "clay singing" för min whirlpooling! Tack för trippen!

olefattguy skrev:
peps skrev:

...för mycket Schauberger-vibb av det ordet?

Gee whiz! Peps, du skickade just iväg mig på en tvåtimmars psykedelisk klickresa... Vattenvirvlar, trout generators, nazi-ufos - jag är helt omtumlad!
I fortsättningen ska jag nog använda "clay singing" för min whirlpooling! Tack för trippen!

" In an essay published in 'Natural Farming' Viktor describes an old farmer considered eccentric even though none of his neighbours could boast of such good harvests. Viktor describes how one day he came upon the old farmer standing in front of a large wooden barrel stirring its contents with a large wooden spoon while singing a musical scale into the barrel rich in tone, ranging from falsetto to double base. As he went up the scale he rotated the spoon in an anti-clockwise motion. When his voice deepened he changed the direction of the rotation. Upon approaching, Viktor saw that the barrel was full of clear water into which the farmer flicked bits of loamy soil while he continued to stir.

When the farmer finished he left it to ferment."

Det är rätt syrat, helt klart. Om man inte känner sig mätt på flummig "vetenskap" så upptäckte jag just att det ligger ett gäng "dokumentärfilmer" från sent 80-tal med Dag Stålsjö i SVT's öppna arkiv...