Carnegie porter recept

Hej,
Är det någon som gjort en "Carnegie Porter" med bra resultat? Något bra förslag på recept?

Goglade och hittade detta på Wikipedia:
Carnegie Porter består av pilsnermalt (3/4), karamellmalt (1/8) och färgmalt (1/8).
http://sv.wikipedia.org/wiki/Carnegie_Porter
Kan man lita på Wiki?
Har sett andra recept med PaleAle malt.

Sv: Carnegie porter recept

Jag tror definitivt pilsnermalt. Pilsnermalt har ju en karamellig smak som är svår att uppnå på annat sätt. Kristall- och karamellmalt ger mer av knäckighet och sötma, medan pilsnermalten mer drar åt polkagrishållet. Och CP har lite av båda. Underjäst, men har inget bra tips på vilken stam. Reflexmässigt hade jag lutat åt en maltig, sydtysk jäst, men fan vet. Är den så maltig, egentligen? Det var ett tag sedan jag drack den senast.

Think globally. Drink locally.

Hittade lite info på
http://www.iglaset.se/articles/774-Carnegie-Porter

Leverantörens beskrivning:
Carnegie Porter är en mörk överjäst porter.

Ingredienser: Pilsnermalt, karamellmalt, färgmalt, humle, Carnegie Porter jäst och källvatten

Det anses ju som ett säkert faktum att Carnegie porter jäses med Ringwood ale-jäst

Ratatosk skrev:

Det anses ju som ett säkert faktum att Carnegie porter jäses med Ringwood ale-jäst

Nu behöver vi allt en källa. Vem anser det?

Jag hittar ingenting på tillverkarens (Carlsberg) websida som antyder att den skulle vara överjäst, men iglaset.se kanske har tillförlitlig källa.

Äsch, jag tar och kontrar med en egen källa: bryggmästaren på Carlsberg Sverige.

http://www.ofiltrerat.se/2010/07/carneg … 3447762638

peps skrev:
Ratatosk skrev:

Nu behöver vi allt en källa. Vem anser det?

Jag hittar ingenting på tillverkarens (Carlsberg) websida som antyder att den skulle vara överjäst, men iglaset.se kanske har tillförlitlig källa.

Det står i alla fall i Michael Jackons bok "Stora Ölboken" att den är överjäst, och att den filtreras och pastöriseras. Enligt samma bok tilverkas den numera i Stockholm, av Pripps..
(..som ägs av Carlsberg, som i sin tur ägs av Orkla har jag för mig), men boken är från 1993.

peps skrev:

Äsch, jag tar och kontrar med en egen källa: bryggmästaren på Carlsberg Sverige.

http://www.ofiltrerat.se/2010/07/carneg … 3447762638

Svårt att sätta emot den referensen, men jag gör ändå ett försök.

Det fanns förr en jäst som såldes under namnet "Swedish ale" ända tills Wyeast upptäckte att den var identiskt lik Ringwood. Det finns minst en tråd här om det. Enligt en anekdotisk berättelse från Kenneth skulle den ha härstammat just från Carnegie. Det verkar minst sagt lurt att en gammal engelsk öltyp görs med dansk jäst. Det antyds ju möjligen att den "riktiga" jästen kan ha rationaliserats bort i flytten.

Vad man får fråga sig är väl om man är ute efter dagens Carnegie, eller jagar en (eventuellt mytologisk) historisk version. Eller så är det så att det går att jäsa med vilken jäst som helst, för att ingen märker skillnaden ändå!

Man kan ju ringa och fråga, SÅ kinkiga brukar de inte vara. Ringde Åbro en gång för att ragga konsultjobb inom automation, hade ett långt samtal med tekniskt ansvarige om ölbryggning. Det är ju inte direkt rocket science. De har bryggverk med Simatic S7-styrning på förresten (Braumat).

Det finns tydligen en tradition sedan mycket länge att byta till lagerjäst för sina portrar i bryggerier kring östersjön (där portern levt kvar, t.o.m. efter att den komersiellt helt dog ut i england). Orsaken till jästbytet lär ju vara rent praktiskt (enklare med bara en jäst i bryggeriet att hålla igång).  Enligt hörsägen (bl.a från Carlsberg) så jäser man dock varmare än lagerjäsning, så det blir väl lite som "steambeer" d.v.s en viss fruktighet och inte så mycket "svavelsting". Sammantaget verkar det ju inte spela så stor roll för dessa portrar som vanligen vilar på en ganska tung karamellighet tillsammans med rostade toner från mörk malt.
Amerikanska hembryggartävlingar gillar ju dock att bryta ner alla öl i minimala "stil-fack", och där hamnar de vanligen för sig under termen "baltic porter"....
Vill man göra en "dagens Carnegie", skulle man troligen av bekvämlighet kunna (som många gör för porter) jäsa med US-05 och få ett mycket snarlikt resultat d.v.s ganska hög utjäsning och minimalt med estrar.
Slutligen tycker jag ändå det känns märkligt att bytet från Ringwood till lagerjäst inte skulle märkas, då Ringwood är ganska extrem i smaken. Fast å andra sidan gjorde de ju bytet för ganska länge sedan, och under en period då ölintresset i Sverige var mycket lågt, så få märkte/brydde sig antagligen. Men jag har sett debatter på svenska ölfrämjandets forum där folk hävdat att det blev "ett annat öl" efter flytten till Bromma 1993 (där bytet lär ha skett).

Undrar vilken jäst 175-års brygden, som släpps snart, har använt ???

/Calle

Undrar var Carnegien som Michael Jackson skrev om, var bryggd? Boken kom 1993, precis när flytten till Bromma skedde ("Pripps i Stockholm" enligt Jackson), men han lär väl knappast ha druckit sig igenom alla sorter under just det året. Det är för övrigt det enda svenskbryggda öl som nämns i boken, med tanke på att det var 1993 så var väl kvaliteten som den var...
Jag minns att de öl jag tyckte var godast då var Guinness, Bass och insmugglade polska Tyskie (ganska standardbetonad ljus lager, smakar dock lite humle trots allt..)

Ratatosk skrev:

Vad man får fråga sig är väl om man är ute efter dagens Carnegie, eller jagar en (eventuellt mytologisk) historisk version. Eller så är det så att det går att jäsa med vilken jäst som helst, för att ingen märker skillnaden ändå!

Bra poäng, det är förmodligen mer givande (smakmässigt) att jaga Carnegieporterns ursprung, och då är nog Ringwood ett bra ställe att börja.

ringwood är ju helt klart en av världens godaste jäster. Enligt mig i alla fall.

För mig blir det en överjäst porter då jag inte har möjlighet att jäsa kalt, är 19grader i källaren nu och blir kanske några grader kallare på vintern.
Jag har läst att en del kallmäskar mörka maltsorter eller mäskar kortare tid om det är varmmäskning. Jag har köpt mörk chokladmalt, är det varm eller kallmäskning som gäller för den?

Carlbergs bryggmästare säger - i en diskussion som länkats till ovan - att Carnegie Porter nu jäses med lagerjäst.

I slutet av av april fylldes Carnegies 175-årsjubileumsporter på bourbonfat för lagring i ett samarbete mellan Carlsberg och Brooklyn Brewery. Den är överjäst och något starkare än den vanliga starkölsvarianten. I höst lär den bli tillgänglig (för vem?) på 75-cl champagneflaskor.

Eftersom mitt namn nämns i tråden så kan jag förtydliga anekdoten runt "Swedish ale" och Ringwood.
Enligt min gode vän Tommy Sandström i Göteborg så skickade ägaren till dåvarande Bryggcenter lite jäst till Wyeast som han odlat upp från en Carnegie Porter flaska.

Wyeast tog upp jästen i sitt sortiment och sålde den under en tid under namnet "Swedish ale".
Vid närmare undersökning av Wyeast så konstaterade de att det var samma jäststam som Ringwood.
Då drog Wyeast in "Swedish ale" jästen.

Nu är det rätt många år sedan och jag vet inte/kommer inte ihåg vilket år detta hände.

Så det skulle kunna vara sant att Carnegie Porter en gång i tiden bryggdes på Ringwood eftersom den jäststammen funnits länge.

Tar och brygger någonting åt det här hållet i morgon. 3/4 münchner, 1/8 mörk karamellmalt, 1/8 chokladmalt. Northern brewer som bitterhumle och WLP810 San Fransisco lager vid 17°C. Det är viktigt att ha porter hemma.

Det absolut viktigaste är att spela musik för den! Det gjorde de för jubileums carnegien i alla fall. Men den vanliga kanske föredra
Tystnad? Vem vet?

www.brygg.se

Ja då får jag väl göra det. Vad för slags musik kan passa? Någonting svart, antar jag. Kanske dags att lyssna in sig på den där Deathspell Omega-plattan jag tankade ner...

den borde passa bra; http://www.break.com/index/students-pla … es-2014754

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Burzum blir nog bra! Eller enya kanske? Vad tror ni?

www.brygg.se

Ringwood Brewery startades av Peter Austin 1978. Peter Austin anses vara en av pionjärerna/profeterna för den mikrobryggerivåg vi ser idag. Han jobbade som konsult i branschen.

En intressant fråga kan då vara - var fick Peter Austin sin jäst ifrån? I jästlistan som finns hos Mr Malty håller man fortfarande fast vid att Ringwood-jästen kommer från Pripps (Swedish porter).

peps skrev:

Tar och brygger någonting åt det här hållet i morgon. 3/4 münchner, 1/8 mörk karamellmalt, 1/8 chokladmalt. Northern brewer som bitterhumle och WLP810 San Fransisco lager vid 17°C. Det är viktigt att ha porter hemma.

Hej

Jag gillar din attityd peps, alltså Tar och brygger någonting åt det hållet i morgon.

Påminner mig lite om mitt 70_tal, skall vi dra till Marocko nästa månad, via Malaga.?Oftast var det mycket snack, dom flesta åkte aldrig i väg, oftast dom som snackade mest.

Dom där  tjejerna samt killarna som var lite så där tysta oftast var det dom som helt plötsligt var i Indien via Turkiet, Iran, Afghanistan, Pakistan.

Sorry, en Indienresa 1975: Den vanligaste resan: Munchen, Zalsburg, via gamla Jugoslavien, Nis, Belgrad, alltså, Jugoslavien i mitten på 70.talet, det var 40 tal i Svergie. Sedan via Sofia, Bulgarien. Efter ett x antal timmar nåddes Istanbul, bara 8 miljoner innevånare 1975. Nu bortemot 14 milj.

Jag kommer i håg efter 36 år sedan när bussen åkte över bron samt vi var i ASIEN.

Sorry jag har smakat av mina sista hallonöl, och drog lite i väg i "memory lane"

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Björn Petersson skrev:

Ringwood Brewery startades av Peter Austin 1978. Peter Austin anses vara en av pionjärerna/profeterna för den mikrobryggerivåg vi ser idag. Han jobbade som konsult i branschen.

En intressant fråga kan då vara - var fick Peter Austin sin jäst ifrån? I jästlistan som finns hos Mr Malty håller man fortfarande fast vid att Ringwood-jästen kommer från Pripps (Swedish porter).

Men Pripps då?! Läskigt.
Btw har jag en carnagie i kylen. Ingen jubileumsutgåv dock. Jag tjyvsmakar den ikväll. Sen har jag en porter på primär jäst med thames valley, den blir gott fruktig. Hur den står sig mot ringwood har jag ingen aning om.
Finns det bra komersiella exempel på öl med ringwood annars, jag blir nyfiken?

Techno skrev:

Jag gillar din attityd peps, alltså Tar och brygger någonting åt det hållet i morgon.

Kul att du tycker det. Viktigast av allt är väl att brygga ofta. Det är oroväckande tomt i flaskor och fat efter sommaren, så jag har gett mig fan på att brygga minst en gång i veckan tills det är fullt igen. Så jag suger åt mig alla receptidéer här på forumet som en svamp.