Dompan skrev:Idiotfrågor: -Klassiska 33cl och 50cl returflaskor känner man igen. Men hur vet man ifall de allehanda sorter av öl man köper är på engångsflaskor? Eftersom jag tappar på flaska så tenderar jag spara alla flaskor för att använda till den egna bryggningen. Är det alltid engångsflaskor om inte pant anges?
I princip är alla med pant angiven (på något språk) returflaskor, men det förekommer ibland att det exporteras returglas men med annan etikett utan pant angiven så en del returglas "saknar pant".
De du kan stöta på här är:
* Klassiska svenska 33 och 50
* Danska 33
* Belgiska "korta" 33 (typ Duvel)
* Belgiska "långa" 33 (säkrast de med "pant" angiven i cent)
* Tyska 50 cl (obs! bara de med tjockt glas är retur, används även av flera svenska mikrobryggerier)
* Alla flaskor med bygelkork
Det hela handlar egentligen bara om godstjockleken, och man känner ganska väl i handen vad det är för sort.
Även om de svenska 50cl är retur, så är de ganska tunna i godset, så jag skulle inte flaskjäsa för hårt på dem. Ta då helre de betydligt tjockare tyska 50 cl till t.ex. weissbier.
Engångsglasen är såklart precis lika användbara, bara man inte tar i som fan med flaskjäsningen och är lite försiktigt vid kapsylering.
/Calle