Flasksprängning

Jag har försökt hitta hur mycket tryck vanliga 33 cl ölflaskor med kapsyl klarar med tanke på efterjäsning på flaska. Är det möjligt att spränga en flaska med efterjäsning? Har läst om ölbryggare som kör in 1,5-2,5 bar - vid jäsning av cider lär jäsningen avstanna över 1,5 bar. Isåfall vore det omöjligt att spränga en flaska. Någon som FAKTISKT vet?

Sv: Flasksprängning

Jag fattar inte alls vad du menar.
Men det är klart att det går att spränga en flaska.

Flasksprägningar inträffar ju (särskilt med engångsflaskor). Exakt vad de svenska returflaskorna håller för vet jag ej, men de är ganska tuffa i jämförelse. Att jäsningen skulle avstanna vid 1.5 bar måste vara fel, eller något som bara gäller för cider (som har lägre pH). Många belgiska flasköl håller betydligt mer än så, och t.ex. en tysk veteöl som vanligen flaskjäses i rumstemperatur till minst 3 volymer får ett jämviktstryck på minst 2.5 bar (3 vol vid 20C). Champagne (äkta flaskjäst) ligger kring minst 5-6 bar vid rumstemp.

/Calle

CalleT skrev:

Flasksprägningar inträffar ju (särskilt med engångsflaskor). Exakt vad de svenska returflaskorna håller för vet jag ej, men de är ganska tuffa i jämförelse. Att jäsningen skulle avstanna vid 1.5 bar måste vara fel, eller något som bara gäller för cider (som har lägre pH). Många belgiska flasköl håller betydligt mer än så, och t.ex. en tysk veteöl som vanligen flaskjäses i rumstemperatur till minst 3 volymer får ett jämviktstryck på minst 2.5 bar (3 vol vid 20C). Champagne (äkta flaskjäst) ligger kring minst 5-6 bar vid rumstemp.

/Calle

När det gäller returglas är det svårt att veta vilkt skick de är i eftersom de har använts och utsatts för tryck tidigare obestämt antal ggr. Men vid normal hanering skall det väl inte vara några problem dvs man har koll på grejerna man sysslar med.

Idiotfrågor: -Klassiska 33cl och 50cl returflaskor känner man igen. Men hur vet man ifall de allehanda sorter av öl man köper är på engångsflaskor? Eftersom jag tappar på flaska så tenderar jag spara alla flaskor för att använda till den egna bryggningen. Är det alltid engångsflaskor om inte pant anges?

Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!

Dompan skrev:

Idiotfrågor: -Klassiska 33cl och 50cl returflaskor känner man igen. Men hur vet man ifall de allehanda sorter av öl man köper är på engångsflaskor? Eftersom jag tappar på flaska så tenderar jag spara alla flaskor för att använda till den egna bryggningen. Är det alltid engångsflaskor om inte pant anges?

I princip är alla med pant angiven (på något språk) returflaskor, men det förekommer ibland att det exporteras returglas men med annan etikett utan pant angiven så en del returglas "saknar pant".

De du kan stöta på här är:
* Klassiska svenska 33 och 50
* Danska 33
* Belgiska "korta" 33 (typ Duvel)
* Belgiska "långa" 33 (säkrast de med "pant" angiven i cent)
* Tyska 50 cl (obs! bara de med tjockt glas är retur, används även av flera svenska mikrobryggerier)
* Alla flaskor med bygelkork

Det hela handlar egentligen bara om godstjockleken, och man känner ganska väl i handen vad det är för sort.
Även om de svenska 50cl är retur, så är de ganska tunna i godset, så jag skulle inte flaskjäsa för hårt på dem. Ta då helre de betydligt tjockare tyska 50 cl till t.ex. weissbier.

Engångsglasen är såklart precis lika användbara, bara man inte tar i som fan med flaskjäsningen och är lite försiktigt vid kapsylering.

/Calle

Tack för ett klockrent svar, CalleT!!

Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!

Varning för hörsägen, men ändå:
Vid ett bryggeribesök på Nynäs hörde jag en siffra på 7 eller 8 bar nämnas som övre gräns för vad en "normal" ölflaska tål. Antar att det är "normala" svenska 33 och 50 cl flaskor som åsyftades då.
Men det bör ju också, som tidigare nämnts, bero mycket på flaskans skick.
Jag tycker själv att det låter som ett ganska högt värde, men jag är inte så sugen på att testa var gränsen egentligen går... ;D

Kristall-Klas skrev:

en siffra på 7 eller 8 bar

Jag hör också en sådan siffra ringande i öronen, har förgäves sökt på forumet om vi diskuterat den här saken förut.

Men en sak vet jag säkert, flasksprängningar är ingen myt. Jag är ganska selektiv med att spara kommersiella flaskor, och sparar helst belgiska "långa" 33 cl-flaskor (á la Leffe, Saison Dupont, Kwak etc.), och de verkar hålla rätt bra.

Think globally. Drink locally.

För vetenskapen borde det därför köpas en back folköl som skall drickas ur och sedan trycksättas till sprängning. Någon som har kompressor? ;-)

Det borde väl gå med en back starköl också!? smile

Min erfarenhet är dessutom att "ornamenterade" engångsflaskor typ grolsch eller hoegaarden är de som ryker först, antar att de har mer punktspänningar i glaset.

Kristall klas! Det är rätt. Jag har testat. Fick fel på min flasknings prototyp för ett par år sen. Kom öl in i regulatorn och nålen på manometern som satt monterad efter flög upp plötsligt upp på 12 bar. Hade sodastreamer som stod för kolsyran och en trycklufts regulator som mest funkade som flödesregulator misstänker jag. Men det var över 10 bar innan det kom blod.
(jag avråder från ytterligare tester med liknande utrustning)

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house