Kolsyra

Hej alla bryggare

Jag har försökt mej på en klon av Youngs Doubble Chokolat Malt. Skall man va ärlig, och det skall man va, så blev resultatet en plandning av Porter samt ovannämda. Alltså inte typ riktig. Hade det varit SM i hembryggning så hade jag väl blivit käppjagad ut från lokalen, *L*, nej då jag bara skojar. Andemeningen gällde kolsuran på älet. OG var 1058 SG 1009, ja jag vet att SG är väldigt lågt, jästen var Safale US 56, vilken jäst!!. Jag kommer antagligen att allt mer övergå till Fermentis jäster, har fungerat alldeles utmärkt för mej bortsett från underjästen.

Jag använde 5g socker/liter öl. Samma prosedur som alltid, en sockerlag i botten på omtappninks kärlet, lät släppa på ölet samt ett mycket lungt omrörande dom första 5 literna med en steriliserad hålslev, sedan allt på flaska.

Kolsyratest  1:  Efter 1 vecka  = 0
Kolsyratest  2:  Efter 2 veckor = Mycket lite till inget
Kolsyratest  3:  Efter 19 dagar, ett gott öfräsande  när kapsylen öppnas.

Det jag egentligen menar är att kolsyra förre eller senare kommer. Ha alltid lite mindre socker. Ett extra plus är ju att ölet får sej några "extra" veckor på sej för att lagras. Ett öl som har kanon kolsyra efter säj, 8-10 dagar, kan bli ett rent elände att öppna efter 4 veckor.

Annars så smakar min Doubble/Porterklon alldeles perfekt.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Sv: Kolsyra

En del av bryggningen är att just testa och anteckna iakttagelser som ovan.
Det ger ofta en mycket bättre förståelse till processerna än vad man kan läsa sig till.
Hur snabbt primningen jäser beror förstås på faktorer som hur mycket jäst och hur pigg den är som finns kvar i ölet när man tappar upp.

Att inte ha för bråttom är också en lärdom man kan dra.
Det gäller både nybörjare såväl som de som bryggt i åratal.

Torrjästerna har blivit så otroligt mycket bättre de senaste åren.
Fermentis tycks ha lyckats med att frystorka (eller vad de nu gör) jästen och behålla de goda egenskaperna hos jästen.

Men undvik de omärkta jästpåsarna som fortfarande följer med många ölsatser.
Den jästen är inte något vidare.

3 Senast ändrad av JohanD (2006-02-07 13:04:10)

Sv: Kolsyra

Kenneth skrev:

Torrjästerna har blivit så otroligt mycket bättre de senaste åren.
Fermentis tycks ha lyckats med att frystorka (eller vad de nu gör) jästen och behålla de goda egenskaperna hos jästen.

I Jan/Feb 2006 numret av Brew Your Own (http://www.byo.com/) finns en artikel om torrjäst, och en bit om hur det tillverkas, det var intressant läsning. Tyvärr finns inte den artikeln online, men jag har skannat in delen om tillverkning av torrjäst. Kanske inte den bästa kvaliteten men om ni vill ha bättre kvalitet och/eller hela artikeln får ni köpa tidningen wink

http://www.humle.se/punbb/images/upload/byo_driedyeast.jpg