Sv: Officiella Julölstråden 2011

Kjell skrev:

Det är lättare att få till det att tillsätta eken och spriten för sig då kan man styra förhållandet vid flaskpappningen. Någon fördel att lägga eken i spriten kunde de in te se.

Som framgår ovan så var det väl ingen som påstod att det inte fungerade, bara att det var onödigt och svårare att styra. Vilket jag tycker låter helt självklart. Enda sättet att helt styra två smaker samtidigt är ju att hantera dem separat. När man ändå frångår effekten av själva fatlagringen (med mikroxidering) och sätter till spån av ek (inte alls samma sak) så fokuserar man ju bara på eksmaken och spritsmaken, så varför då inte hantera dem separat.

/Calle

Nja mitt förslag var väl inte tänkt att vara den enklaste vägen utan mer efterlikna den fatlagring på fat som tidigare hållit någon sprit sort som många microbryggerier verkar tillämpa. Detta utan att faktiskt behöva skaffa sig ett fullt fat. Det jag reagerade på ursprungligen var mer själva framläggningen att referera till "erfarna personer på andra forum". Med detta sagt så tycker jag vi återgår till att diskutera trådtopicen istället.

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Det går säkert att få till en bra kompromiss om du låter spriten/vinet dra länge i kuberna och kanske låter en skvätt av vätskan i blandningen följa med ner i din öl. Sen bör det väl också ligga i några månader på ett kärl som har ungefär samma genomsläpplighet för syre som ett ekfat har. Tror det finns en tabell i Wild Brews på detta tex. Men frågan är om du hinner bli klar med ölen till denna jul i såna fall?

Hej
Hur vill ni att man ska skriva?
Jag har haft samma frågeställning ang sprit, ek o fatlagring.
Har spenderat många timmar att söka på olika forum efter svar.
Eftersom jag ofta läser vissa forum så har jag koll på vilka som är kommersiella microbryggare eller personer som väldigt ofta tar medaljer.
När någon av dessa säger något och inte får motgugg från diverse andra så betraktar jag det som en sanning.
Dock har jag ingen egen erfarenhet av detta.
Och kommer heller inte att få det eftersom jag inte kommer att göra något som andra avråder från.

Om jag nu kommer till insikt ang hur något fungerar, ska jag inte dela med mig av det då?
Jag tänker inte lägga ner samma tid en gång till för att hitta länkarna igen.

Jag löste det genom att referera till "erfarna personer" som i min värld betyder personer vars omdömme jag litar på.

Tillbaka till topic.
Om man verkligen vill efterlikna "micro oxideringen" som man får på ekfat så finns det metoder för det också.
Det finns tusentals inlägg ang detta på amerikanska forum.
Den som vill testa bör leta reda på dessa mycket ingående inläggen, skulle gissa att de ligger på NB

Principen är:
Ta en ekstav, rosta den, ta en glasdamejaen (som förstås är tät) med tät kork gör hål o stoppa mer ekstaven.
Mängden eksmak styrs genom hur långt ner i ölet staven går, hur stor yta som ligger under ytan.
Mängden oxidation styrs genom diametern på staven.
Denna metod används framför allt för att efterlikna ekfatslagring av oud bruin o lambic men principen borde vara densamma för "vanlig öl".

Jag har varit nöjd med mina ekade vanliga öl (ej oud bruin , lambic) och har inte testat denna metod.
Mina öl har alla haft mycket låg oxidation under lagringen pga jäskärl i rostfritt.

/Kjell

Chubb: Ifrågasätta kan man göra, men man kan tänka på hur man skriver. Använd ett hövligt sätt istället för att småhugga. Skärpning på den fronten. Det är inte första gången det kommer vassa inlägg ifrån dig på detta forum.

http://hpnanobrewery.blogspot.com/
På flaska: IPA C², Farfars Imperial Stout, IPA M. Castra, Samuel Smith Oatmeal Stout Clone, Eriks Special Bitter, Not so Pale Citra Ale, New Chaos IIPA, Imperial Stout, Barley Winter [i]The Revenge of the Cardamom[/i], Hp's Apa [i]The Cardamom Strikes Again[/i]
Jäser: 1^6+5 Porter
Planer: Brygga mer

är rätt säker på att det hela var nån typ av missförstånd bara, sånt händer lätt på nettet, dock kan jag säga att kräva källor på allt funkar kanske när det gäller högskolearbeten, men inte på ett internetforum... man får ta de svar man får och sedan själv avgöra dess tyngd sas.

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Den här diskussionen har varit uppe tidigare (här är källan så har jag ryggen fri). Idén med att vara tydlig med sina källor är att inte i onödan sprida "internetmytologi", som i högsta grad florerar på dessa "amerikanska hembryggarforum".

Think globally. Drink locally.

33 Senast ändrad av megen (2011-09-08 15:27:32)

Ja det är viktigt med källor. Men ibland så kan man ju undra om källorna är pålitliga. T.ex om källhänvisningen är från en bok, då kan man ju fråga sig varifrån det kommer, antingen är det bokskribentens egna idéer/erfarenheter eller så kommer de från ytterligare en bok eller proffisonella studier som har gjorts på ämnet. Det vet man sällan när man läser såkallade faktaböcker.
Vi är rädda för internetlögner, men de är ju lätta att ifrågasätta och kanske motbevisa. Däremot så är det tryckta ordet farligt eftersom det tas emot med större respekt och tas förgivet att ha en större sanningshalt.
Jag har läst John J Palmers How to brew. Överlag så är boken bra, men det är lite för mycket mumbojumbo snack i den och lite fakta på vissa ställen. Ibland får man inte ens förklaringar på varför man ska göra på ett visst sätt. Och sånt irriterar mig.

Han rekomenderar mer eller mindre i boken att göra en starter på torrjäst. Sidan 68. (denna sektion finns ej med på internetversionen, tydligen!?!?)
"if you pitch 60 billion cells from a dry jeast packet to 2 quarts of starter wort of 1.040 gravity, you can conservatively expect to produce 173 billion cells."

Att använda torräst till förkulturer är ju något som vi har diskuterat flitigt på detta forum, och det har med flera källor sagts att inte är bra att göra så.
Nu står det ju inte direkt att man ska använda torrjäst till starters i boken men den avänder det som ett exempel för att visa hur mycket jästen förökar sig. Vilkt enligt mig är lika illa.
Så jag säger såhär
Internetforum VS Faktaböcker
1-0

Det bästa är att kombinera så många informationskällor som möjligt och på ett kritiskt sätt bilda sig en uppfattning.

34 Senast ändrad av Chubb (2011-09-08 21:29:06)

Housepainter skrev:

Chubb: Ifrågasätta kan man göra, men man kan tänka på hur man skriver. Använd ett hövligt sätt istället för att småhugga. Skärpning på den fronten. Det är inte första gången det kommer vassa inlägg ifrån dig på detta forum.

Först och främst så var det inte någon kritik riktad direkt till skribenten utan mer allmänt riktad men det råkade bli så att i denna posten var det extra tydligt med den "källhänvisning" som jag ofta brukar höja ett extra ögonbryn inför. Nu skriver jag offtopic igen men känner mig själv påhoppad av dig Housepainter, att jag frekvent skulle skriva på ett ohövligt sätt är inget som jag själv känner att jag gör eller har för avsikt att göra. Om det uppfattas som ohövligt att kritiskt granska det som andra skriver på detta forum kanske det är bäst att jag slutar posta här. Om det är den allmänna uppfattningen att jag skriver ohövliga och "vassa" inlägg så skulle jag gärna vilja veta det då jag lägger ner rätt mycket av min fritid på att läsa och bidra till detta forum, vilket känns ganska meningslöst om det är så mina inlägg uppfattas.

Nej jag gillar dina inlägg Chubb. Lite munhuggningar ibland är bara sunt. Sen tycker jag väl att det är onödigt att ta åt sig så frukansvärt för minsta lilla. Vissa blir lite drama queens ibland. Men det gör inte så mycket det heller. Det handlar ju bara om öl egentligen, så ämnet borde ju inte vara sådär superhett. Knappst barnaga, kvinnorätt eller invandring som diskuteras.

jag tycker vi tar å sjunger we shall overcome! Det brukar hjälpa.

+1 för det
Det har hjälpt förut. smile

ja allt viktigt som barnaga, kvinnorätt, invandring och öl som inte går att lösa med annat än mord eller we shall over come tycker jag att man ska försöka med alternativ 2 först på.

Chubb: Nej, missförstå mig inte. För det första så är det inte frekvent, men det har hänt tidigare att jag regerat över tonen i ett par av dina inlägg. Och för det andra så gillar jag de flesta av dina inlägg.
Det är i några inlägg som du använder dig av en onödigt vass stil. Och detta känns så onödigt.
Det som fick mig att reagera var denna mening: "Du har läst på ett forum där nån som läst på ett forum skriver att han läst på ett forum att det inte är en bra idé". Det känns otroligt kaxigt och förlöjligande. Jag ifrågasätter inte din grundtanke att vara källkritisk! Men du kan säga det på ett snyggt och vänligt sätt.

Jag vill absolut inte att du skall sluta hänga här och bidra med dina tankar och erfarenheter! Jag uppskattar det du skriver! Du bidrar med mycket till detta forum! Jag hoppas du förstår vad jag menar..

http://hpnanobrewery.blogspot.com/
På flaska: IPA C², Farfars Imperial Stout, IPA M. Castra, Samuel Smith Oatmeal Stout Clone, Eriks Special Bitter, Not so Pale Citra Ale, New Chaos IIPA, Imperial Stout, Barley Winter [i]The Revenge of the Cardamom[/i], Hp's Apa [i]The Cardamom Strikes Again[/i]
Jäser: 1^6+5 Porter
Planer: Brygga mer

Housepainter skrev:

Chubb: Nej, missförstå mig inte. För det första så är det inte frekvent, men det har hänt tidigare att jag regerat över tonen i ett par av dina inlägg. Och för det andra så gillar jag de flesta av dina inlägg.
Det är i några inlägg som du använder dig av en onödigt vass stil. Och detta känns så onödigt.
Det som fick mig att reagera var denna mening: "Du har läst på ett forum där nån som läst på ett forum skriver att han läst på ett forum att det inte är en bra idé". Det känns otroligt kaxigt och förlöjligande. Jag ifrågasätter inte din grundtanke att vara källkritisk! Men du kan säga det på ett snyggt och vänligt sätt.

Jag vill absolut inte att du skall sluta hänga här och bidra med dina tankar och erfarenheter! Jag uppskattar det du skriver! Du bidrar med mycket till detta forum! Jag hoppas du förstår vad jag menar..

+1, givetvis ska du va kvar! +1 på det andra Housepainter säger oxo!

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Nu kommer jag in här utan källor och tycker lite.  wink
Om man "lagrar" eken i portvin först eller att tillsätter dom var för sig ger nog mer eller mindre samma resultat i slutändan.
Den lagrade eken suger åt sig en viss mängd portvin som sedan diffunderar ut i ölen, vilken man också kan tillsätta utan ek.

Jag vill minnas att det i vissa stater är förbjudet att blanda i sprit i ölen, därför lagrar de istället ölen på begagnade spritfat för att få smakerna på ett "godkänt" sätt.

Spettarn skrev:

Jag vill minnas att det i vissa stater är förbjudet att blanda i sprit i ölen, därför lagrar de istället ölen på begagnade spritfat för att få smakerna på ett "godkänt" sätt.

Det kan nog vara en bidragande orsak i vissa fall. Skattesatsen per procent alkohol på sprit, "blanddrycker" och öl är ju i de flesta länder olika, och det är där problemet uppstår. I storbrittannien upstod tydligen en del problem lite åt andra hållet, då det redan fanns en gammal lag från förr som förbjöd att man lakade ur "skattefri" sprit ur tunnorna (s.k. grogging of barrels), men det löste sig tydligen genom något trixande med skattedeklarationen på slutprodukten.
Den viktigaste anledningen tror jag dock är att det låter fan så mycket mer romantiskt att skriva "lagrad på whiskyfat" än att tvingas skriva "öl smaksatt med whisky och ekspån"... wink

/Calle

Hej

Klart du ska va kvar Chubb. Jag läser dina inlägg med nöje. Tål en del inte vad du skriver så är det mer upp till dom. Lite mothugg får man tåla samt lite "tuffa" inlägg måste man väl få skriva.

Det är ju inget forum för att sticka vantar samt sockor och fråga om vilket garn som är bäst till den sockan som alla tycker är bäst att framställa.

Vi håller ju på med smaker.

Jag har fått höra allt i från att jag tillhört begåvningsreserven till att vissa helt enkelt slutade skriva inlägg för alltid, ja vissa är ju tillbaka efter en tid.

Jag har fått en hel del elaka svar genom åren, men jag är kvar , kanske inte lika aktiv längre men kvar.

Så länge vi inte medvetet är ute och försöker håna vrandra så en viss tuff gräns måste vi orka hålla oss med.

Fortsätt Chubb

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

44 Senast ändrad av Sofiéro (2011-09-10 03:25:09)

Svendomen har just blivit tagen av en knasig öl för att vara den första.
Maltgiva
3 kg Pale Ale
2 kg Rökmalt (Viking tror jag)
1 kg rostat vete
0,25 kg crystal 200
0,100 chokolad malt
0.5 kg vinterhonung

Humle/krydda
30g Northern Brewer 9,8%AA 60min
16g Enbär 60 min
15g Hallertauer 5,76%AA 15min
16g Enbär 15 min
15g Hallertauer 5,76%AA 5min
16g Enbär 5 min
5 kryddpepparkorn 5 min

Total koktid 2h

Hade tänkt mig att brygga en imperial gotlandsdricka till jul (eller snarare nästkommande) men är osäker på om jag beställde fel eller om den torvrökta malten var slut, jag fick i varje fall två kg lätt korvdoftande malt mot ett kg beställt. Så har just efter bryggandet känner jag mig ändå väldigt nöjd, humlen och enbären var som handen i handsken, hade förväntat mig viss jordig smak, men det här var bättre än förväntat smile Hade jag gjort om bryggden hade jag dock ökat humlen eller minskat enbären några få gram, men det är nära på perfekt utan att jag smakat den färdiga produkten.

Vad tror ni, går den att dricka till jul eller skall jag vänta till nästa? (några slinker nog ner ändå)
Vad händer med enbären när man lagrar?

Skall väl tillägga att vörten inte har en tillstymmelse till rökighet, dock en jävligt snygg rödbrun färg.

Jag kollade lite på mina gamla rökölsrecept.
Genomgående är att röksmaken/doften utvecklas med tiden.
Från knappt märkbar efter koket till en lätt rökighet efter primärjäsning till en tydlig rökighet efter sekundär och lagring!
Jag kan inte förklara varför rökigheten blir tydligare efter hand men jag tror på mina anteckningar.

Här är mitt första försök på ett Julöl. Läste på lite om traditionella julöl och tyckte det skulle vara kul att prova med lite rågmalt. Läste att man förr använde upp mot 50% rågmalt men jag vågade inte gå all-in wink Funderar fortfarande på någon form av krydda men eftersom jag antagligen inte brygger denna förrän i november så har jag ett tag på mig att fila till den ordentligt!

Recipe: Julkul
Brewer: Calle och Emma
Asst Brewer:
Style: Christmas/Winter Specialty Spice Beer
TYPE: All Grain

Recipe Specifications
--------------------------
Batch Size: 16,00 L     
Boil Size: 20,73 L
Estimated OG: 1,063 SG
Estimated Color: 31,5 SRM
Estimated IBU: 28,7 IBU
Brewhouse Efficiency: 68,00 %
Boil Time: 60 Minutes

Ingredients:
------------
Amount        Item                                      Type         % or IBU     
3,50 kg       Pale Malt, Maris Otter (3,0 SRM)          Grain        71,43 %       
0,60 kg       Caramel/Crystal Malt - 80L (100,0 SRM)    Grain        12,24 %       
0,60 kg       Rye Malt (4,7 SRM)                        Grain        12,24 %       
0,20 kg       Chocolate Malt (450,0 SRM)                Grain        4,08 %       
30,00 gm      Goldings, East Kent [5,00 %]  (60 min)    Hops         21,3 IBU     
15,00 gm      Goldings, East Kent [5,00 %]  (15 min)    Hops         5,3 IBU       
15,00 gm      Goldings, East Kent [5,00 %]  (5 min)     Hops         2,1 IBU       
1 Pkgs        British Ale II (Wyeast Labs #1335)        Yeast-Ale                 

Mash Schedule: Single Infusion, Full Body, Batch Sparge
Total Grain Weight: 4,90 kg
----------------------------
Single Infusion, Full Body, Batch Sparge
Step Time     Name               Description                         Step Temp     
45 min        Mash In            Add 12,78 L of water at 78,5 C      70,0 C

/Calle

Kenneth skrev:

Jag kollade lite på mina gamla rökölsrecept.
Genomgående är att röksmaken/doften utvecklas med tiden.
Från knappt märkbar efter koket till en lätt rökighet efter primärjäsning till en tydlig rökighet efter sekundär och lagring!
Jag kan inte förklara varför rökigheten blir tydligare efter hand men jag tror på mina anteckningar.

Jag har iof bara gjort en öl med rökmalt i någonsin och det var en pale ale med gotländsk rökmalt. Och jag håller verkligen med det du skriver dock såhär efter att ha lagrats ett och ett halvt år har rökigheten blivit något mer "rund" eller hur man ska beskriva det. Inte lika mycket "aska" kanske svårt att beskriva röksmakerna tycker jag. Dock har all humlearom och så försvunnit med. Kan påpeka att det inte var något större hit med rökighet i en pale ale, lagrade skiten på ekspån med vilket bidrog med mer skumma smaker i en pale ale. Nu när jag ändå skriver om det måste jag påpeka varför. Tänkte mig det som en girllöl som man skulle sippa på medan man tänder grillen, ljus och läskande pale ale med rökmalt (för att gå bra till röken från grillen) och eklagrad (för att gå bra till trä/kol man använder). Well, grill är ju långt ifrån jul.

Ni som ska brygga rököl som julöl, tänker ni er då den till maten? Jag kan tänka mig att rökighet kan skära sig lite med julmaten?

Lax, rådjur, älg och ål i rökt form brukar finnas på mitt julbord och det funkar säkert ihop med rököl. Fast rököl är inget för mig.

När det står i ett recept att det ska vara  socker, sirap eller honung i, när ska det tillsättas? I mäsken eller i Vörtkoket?  Det undrar en nybörjare som jag. Måste ju börja tänka på julöl nu å det verkar vara en hel del recept med extra tillsatt sött i.
hej och hå

modestrick skrev:

När det står i ett recept att det ska vara  socker, sirap eller honung i, när ska det tillsättas? I mäsken eller i Vörtkoket?  Det undrar en nybörjare som jag. Måste ju börja tänka på julöl nu å det verkar vara en hel del recept med extra tillsatt sött i.
hej och hå

Om inget annat anges så brukar det vanligtvis vara alldeles i slutet av vörtkoket.