Hej,
Det vore fint om du fick fram info angående mineralerna. Men jag sticker ut hakan ändå och säger att ditt vatten borde passa perfekt till öl runt 30EBC utan några som helst justeringar. Testa att mäta pH om du har möjlighet nästa gång du mäskar.
För ljusare öl runt 10EBC gissar jag på att ditt vatten skulle må bra av runt 0,5g/l av en blandning av Kalciumsulfat och Kalciumklorid(flingor 77%) och eventuellt 0,1g/l magnesiumsulfat. Förhållandet beror på hur mycket magnesiumjoner och kvoten av sulfat- och kloridjoner som finns i ditt vatten. Min gissning efter att ha avsmakat några av dina öl är att du har större andel sulfatjoner i vattnet än kloridjoner och därmed borde få bäst resultat med större andel kalciumklorid än kalciumsulfat. Ytterligare ett alternativ är att justera med mjölksyra eller pH-stabilizer för att träffa rätt pH. 2ml/10l mäskvatten borde vara lagom för en öl runt 10EBC.
För 50EBC och däröver behöver du mer alkalinitet dvs mer karbonater vilket du kan tillsätta mha Kalciumkarbonat och/eller bikarbonat. Lite extra Kalcium är inte fel men verkar så att säga åt båda hållen, så det behövs mer än av bikarbonaten. Jag hade förmodligen blandat här också. För 50-55 EBC ca 0,1g/l Kalciumkarbonat och 0,2g/l bikarbonat för att låta natriumet balansera upp den förmodade högre sulfatkvoten i vattnet för att få ölen något maltigare. Alternativt lite lite vanligt salt för att balansera upp bitterheten om du skippar bikarbonaten, säg 0,05g/l men då får du som sagt kruta på med runt 0,7g/l Kalciumkarbonat.
Många gissningar och antaganden här främst baserat på värdena ovan och min sensoriska analys på kvoten sulfat/klorid i det jag druckit. Dessa värden antogs för ditt vatten: Ca 50mg/l, Mg 5mg/l, Sulfat 25mg/l, Na 10mg/l.
Borde sova nu egentligen, vilken nörd man är