Första ölet
Jag har känt mig starkt tveksam till att sticka fram näsan med en beskrivning här på detta forum av mina enkla, första lärospån vad gäller ölbryggning. Alla ni andra tycks vara ganska erfarna bryggare med anläggningar och helmäskning som självklarhet. Vad kan det vara för intresse för er att läsa om en total novis som håller på med sin första extraktbrygd?
Men så tänkte jag att det mycket väl kan finnas andra som, i likhet med mig, läser här utan att skriva så mycket och som kanske skulle bli inspirerade av att ta del av en annan nybörjares vedermödor. Så, va fan...
Första ölet blev alltså Bishop Bennys Best Bitter (recept här ifrån Humlegårdens samling) i modifierad form. Dels bytte jag jästen mot torrdito, dels skalade jag ner det hela till 2/3, dvs 16 liter i stället för 25. För enkelhets skull, för att maltextraktet fanns på tvåkilosburkar och för att slippa fylla så förpepprat många flaskor.
Så här:
Vört - två kilo mellanmörkt torkat maltextrakt från Munton&Fison.
Bitterhumle - 14g Northern Brewer kottar
Smakhumle - 14g East Kent Goldings kottar
Aromhumle - 28g East Kent Goldings kottar
Jäst - Safale S-04
Nybörjaren tar vad han har hemma och decinficerar med klorin, 12 cl till 30 l vatten. Metallgrejorna fick koka en stund under lock i tioliterskitteln i en bottenskyla. Sen lades redskapen ut på köksbordet på en ren kökshandduk och koket tog vid.
Sex liter vatten kokades upp och togs från plattan. Maltextraktet rördes i och kitteln (samma tioliters som använts till decinficeringen) placerades åter på spisen. Det skummade rejält, men jag var beredd och lyckades undvika överkokning. Tillsatte bittergivan efter ungefär tio minuter (T -60min) och lade klockan väl synlig bredvid spisen.
Hällde jästen i tre dl kokt och avsvalnat vatten i en bunke. Vispade om och täckte med gladpack.
Ställde en liten kastrull med vatten på en av de små plattorna och fyllde på grytan från den några gånger under koket så att jag alltid hade bortåt åtta liter i vörten. Sedan var det bara att röra då och då, se till att det kokade ordentligt men inte bubblade över och hålla koll på tiden för smak respektive aromgivorna (T -20min och T -5min).
Min fru hade lovat att jag skulle få disponera badkaret för kylningen men när det var dags visade det sig att badrumsklockan gick fel och att badkaret fortfarande var fullt med varmvatten! Diskhon fick duga. Den fylldes med kallvatten, kitteln ställes ner och en tunn kallvattenstråle säkerställde kylningen.
Efter en dryg halvtimme var temperaturen i vörten nere i 40 C och jag bedömde att det borde vara dags att blanda ihop det hela. Fyllde i sju liter kallvatten från duschstrilen ner i jäshinken och bad min nu mycket rena fru hålla hushållssilen över den medan jag slog i. (Förvånande vad mycket mer humlet ser ut att vara efter kok) Fyllde upp till sexton liter och tillsatte jästgivan. På med locket, skakade om lite, ställde hinken på därför avsedd plats och stack ner jäsröret, med några droppar brännvin i.
Puh!
Redan efter några timmar var jäsningen igång och dagen efter skummade det rejält. Nu är vi på dag fem och jäsningen har förstås avtagit men pågår alltjämt. Temperaturen på golvet där hinken står är 21 - 22 C.
Jag har tänkt skippa omtappning och låta ölet stå på samma jäskärl i två eller tre veckor och sen tillföra sockergiva och tappa direkt på flaska för kolsyresättning i ytterligare två veckor. På så sätt minimerar jag kontakten med luft och hoppas att det inte hinner komma för mycket otäckheter från bottensatsen på den tiden.
Jag har ingredienser till en omgång till av samma öl. Enda skillnaden är att då kommer jag att pröva US-56 i stället. Om ölen inte blir helt odrickbara kan det ge intressant kunskap om skillnaden mellan jästerna.
Om någon av de erfarna bryggarna vill ge kommentarer på vad jag berättat är jag naturligtvis tacksam. Antagligen kommer jag att ha många frågor att ställa - om inte annat när ölet är klart och om jag inte är nöjd...