1 Senast ändrad av Hjalmar (2005-09-27 16:03:27)

Första ölet

Jag har känt mig starkt tveksam till att sticka fram näsan med en beskrivning här på detta forum av mina enkla, första lärospån vad gäller ölbryggning. Alla ni andra tycks vara ganska erfarna bryggare med anläggningar och helmäskning som självklarhet. Vad kan det vara för intresse för er att läsa om en total novis som håller på med sin första extraktbrygd?
Men så tänkte jag att det mycket väl kan finnas andra som, i likhet med mig, läser här utan att skriva så mycket och som kanske skulle bli inspirerade av att ta del av en annan nybörjares vedermödor. Så, va fan...

Första ölet blev alltså Bishop Bennys Best Bitter (recept här ifrån Humlegårdens samling) i modifierad form. Dels bytte jag jästen mot torrdito, dels skalade jag ner det hela till 2/3, dvs 16 liter i stället för 25. För enkelhets skull, för att maltextraktet fanns på tvåkilosburkar och för att slippa fylla så förpepprat många flaskor.

Så här:

Vört - två kilo mellanmörkt torkat maltextrakt från Munton&Fison.
Bitterhumle - 14g Northern Brewer kottar
Smakhumle - 14g East Kent Goldings kottar
Aromhumle - 28g East Kent Goldings kottar
Jäst - Safale S-04

Nybörjaren tar vad han har hemma och decinficerar med klorin, 12 cl till 30 l vatten. Metallgrejorna fick koka en stund under lock i tioliterskitteln i en bottenskyla. Sen lades redskapen ut på köksbordet på en ren kökshandduk och koket tog vid.
Sex liter vatten kokades upp och togs från plattan. Maltextraktet rördes i och kitteln (samma tioliters som använts till decinficeringen) placerades åter på spisen. Det skummade rejält, men jag var beredd och lyckades undvika överkokning. Tillsatte bittergivan efter ungefär tio minuter (T -60min) och lade klockan väl synlig bredvid spisen.
Hällde jästen i tre dl kokt och avsvalnat vatten i en bunke. Vispade om och täckte med gladpack.
Ställde en liten kastrull med vatten på en av de små plattorna och fyllde på grytan från den några gånger under koket så att jag alltid hade bortåt åtta liter i vörten. Sedan var det bara att röra då och då, se till att det kokade ordentligt men inte bubblade över och hålla koll på tiden för smak respektive aromgivorna (T -20min och T -5min).
Min fru hade lovat att jag skulle få disponera badkaret för kylningen men när det var dags visade det sig att badrumsklockan gick fel och att badkaret fortfarande var fullt med varmvatten! Diskhon fick duga. Den fylldes med kallvatten, kitteln ställes ner och en tunn kallvattenstråle säkerställde kylningen.
Efter en dryg halvtimme var temperaturen i vörten nere i 40 C och jag bedömde att det borde vara dags att blanda ihop det hela. Fyllde i sju liter kallvatten från duschstrilen ner i jäshinken och bad min nu mycket rena fru hålla hushållssilen över den medan jag slog i. (Förvånande vad mycket mer humlet ser ut att vara efter kok) Fyllde upp till sexton liter och tillsatte jästgivan. På med locket, skakade om lite, ställde hinken på därför avsedd plats och stack ner jäsröret, med några droppar brännvin i.
Puh!

Redan efter några timmar var jäsningen igång och dagen efter skummade det rejält. Nu är vi på dag fem och jäsningen har förstås avtagit men pågår alltjämt. Temperaturen på golvet där hinken står är 21 - 22 C.

Jag har tänkt skippa omtappning och låta ölet stå på samma jäskärl i två eller tre veckor och sen tillföra sockergiva och tappa direkt på flaska för kolsyresättning i ytterligare två veckor. På så sätt minimerar jag kontakten med luft och hoppas att det inte hinner komma för mycket otäckheter från bottensatsen på den tiden.

Jag har ingredienser till en omgång till av samma öl. Enda skillnaden är att då kommer jag att pröva US-56 i stället. Om ölen inte blir helt odrickbara kan det ge intressant kunskap om skillnaden mellan jästerna.

Om någon av de erfarna bryggarna vill ge kommentarer på vad jag berättat är jag naturligtvis tacksam. Antagligen kommer jag att ha många frågor att ställa - om inte annat när ölet är klart och om jag inte är nöjd...

2 Senast ändrad av Christian (2005-09-26 20:53:47)

Sv: Första ölet

Det låter ju meget bra. Låter som att du var väldigt bra förberedd och hade bra koll på grejerna.

Tänk på att om du ska blanda i sockergiva innan tappning så får du nog tappa över ölet till en annan hink först. Detta för att kunna blanda ut sockret i hela ölet utan att möga upp bottensatsen. Möjligt att man kan hälla i sockerlösning och vänta ett antal timmar tills sockret fördelar sig själv till osmotisk jämvikt. Nån som har gjort detta?
/Christian

Det låter bra tycker jag med. Grattis så långt! Det är bara att invänta resultatet! Alltid lika spännande!

/Fredrik

4 Senast ändrad av Hjalmar (2005-09-27 08:27:09)

Tack för svar så snabbt!
Jo, jag har försökt förbereda mig så gott det går. John Palmers bok finns ju på nätet, bland annat länkad härifrån Humlegården, och där har jag lusläst de kapitel som handlar om extraktbryggning. Nyttig läsning!
Jag har en jäshink till och kommer nog att utnyttja den för sockergivan. Ett alternativ skulle kunna vara att hälla i sockerlagen och röra ytterst försiktigt och långsamt några gånger utan att gå ner i botten. Men det verkar vanskligt, så det blir nog på det första sättet.

5 Senast ändrad av jonash (2005-09-28 06:34:19)

Jag har också loggat mina första två brygder. Det är extraktbryggningar. Eftersom jag har egen server hemma, så har jag lagt upp den på  http://hembryggt.mine.nu/wb .
Egentligen är det mera en labbplats för webberi....

Min första brygd var också Bennys. Den blev godare än väntat, och tog slut ganska fort, men så är jag ju givmild också... smile

Tack för kommentaren, jonash. Jag har läst din brygglogg nu och det verkar ju lovande. Men tillsatte du alltså bara en ml - alltså ett kryddmått - socker per flaska? Och hur stora var flaskorna? Och hur utvecklades ölet sen?

7 Senast ändrad av jonash (2005-09-29 06:47:13)

Ja, det var ganska lite socker tillsatt. Jag gick efter tabellen http://hem.passagen.se/amylase/kolsyrning.htm. Jästemp ca 20 grader, ger 0.88 vol% CO2. Jag ville ville ha 1.6-1.7 vol%, så då skulle man , enl. ovan, tillsätt 0.8*4 gram socker/liter d.v.s 3.2 g/l. Jag hade 33 cl flaskor, så då blev det ca 1g / flaska. Enl. kokboken hemma så motsvarar 1g socker 1,2 ml. Det blev kanske i minsta laget, men helt acceptabelt.

Ölet blev bra, bäst var det nog 2-4 veckor efter buteljeringen; då var det rejäl fin beska med en lång eftersmak. Efter några veckor blev den sämre, jag kan inte riktigt förklara hur den smakade, men den var fortfarande drickbar.

Nu tänkte jag försöka göra ett "julöl". Det blir väl nåt mörkt med lite "pepparkakskryddor".  Spisen hemma börjar bli kass, så den orkar inte koka upp stora mängder vätska längre, så jag tänkte försöka göra en 8-10 liters sats. Då kan man ju brygga oftare, och få fler sorters öl. Sedan får man ju ett väldigt rent och fint kök också, men det är ju bara en bonus... smile

Det är bittern som är på bilden på första sidan. (http://hembryggt.mine.nu/wb/)

Så, nu har det jäst i tre veckor och i morgon ska jag tappa på flaskor. Dessa är steriliserade i ugnen och står och väntar i garderoben, med aluminiumfolie över halsarna.

Mycket spännande, det här. Jäsningen har fortsatt långsamt, långsamt hela tiden. Mer sakta nu mot slutet förstås, men ändå hela tiden. Jag har ju inte öppnat och kollat utjäsningen med öchslemätare eller smaklökar men i morgon kommer jag alltså att få en första idé om hur det hela artar sig...

Och i onsdags buteljerade jag...
46 pilsnerflaskor blev det, som nu står i garderoben och kolsyrar sig. Smaken var mycket tilltalande, så som det nu låter sig avgöras när ölet är ofullgånget, rumstempererat och helt avslaget. Bra bäska och inte för mycket diacetyl eller andra konstigheter än så länge.
I övermorgon ställer jag in en flaska i kylen så får jag och frun provsmaka den dagen efter...

Blev det drickbart?

Ja, det blev mer än drickbart!
Men det känns inte riktigt klart än och därför har jag inte skrivit på ett tag. Den första flaskan, som provsmakades efter en veckas efterjäsning, var helt godtagbar. Mmmm... blommig, sa frun! Beskan var precis som den skulle, maltigheten helt i sin ordning, aromerna från jäsning och humle var det heller inga fel på...
Men den var i mitt tycke en smula, något en smula för söt och trots en sockergiva som siktade på 2% kolsyra fattades det lite spritz, om man så säger. Jag vill inte ha öl som bubblar i munnen, men gillar ett skum som stiger i glaset och vill kunna hälla upp ölet utan att behöva oroa mig för att det blir helt avslaget om jag malträterar det en smula.
Så jag tror att det inte hade efterjäst helt och hållet på en vecka. Kan bero på att jag lät ölet stå på jäskärl lite för länge (tre veckor) innan jag tappade på flaska. Och på att jästen, Safale S-04, flockulerar så bra att det efter den tiden inte återstår tillräckligt många jästceller för en efterjäsning på en vecka. Vad vet jag? Det är första försöket!
Medicinen blev att skaka om flaskorna lätt för att virvla upp jästen igen och låta dem stå en vecka till. Så i morgon ska jag sätta in några fler flaskor i kylen och så blir det ny provsmakning på fredag...

Jag brukar använda Safeale S-04. Efter buteljeringen brukar jag vänta 4 veckor. Innan dess brukar ölen vara en aning för söta och ha för lite kolsyra.
R.A.

Tack, det var skönt att höra att någon annan har gjort samma erfarenhet och att det löser sig av sig självt med tiden.

Hur går det Hjalmar , nyfiken som fan , du har väckt bryggarn i mig. har handlat lite prylar här på Humlegården för att komma igång med lite hemmbrygt.

Jotack, det går bra!

Tre veckor efter upptappning på flaska är ölet rejält smaskigt. Restsötman är borta och jag har fått den kolsyra jag vill ha. Frågan är om det kommer att räcka så länge till... 
Jag har ju inte så värst många hembryggda öl att jämföra med, men detta är definitivt det bästa jag druckit. Mycket bättre än alla ölsatsöl jag smakat, i alla fall. En mustig och god ale med viss fruktighet och utan konstiga bismaker som jag inte skulle ångrat om jag köpt på systemet för tredubbla priset. För att få lite jämförelsematerial har jag faktiskt gjort det - köpt ett par flaskor av olika märken och druckit parallellt, så att säga. Och det här ölet står sig väl vid jämförelse med jämstarka jämförbara märken. Smakar naturligtvis inte lika, men lika gott.
Synd att jag bara gjorde 16 liter...
Och det är viktigt att vänta in det. Kanske inte fyra veckor, som R.A. tyckte, men definitivt tre i alla fall.
Vad mera? Det har gjort mig rejält sugen på att fortsätta! Kanske med något med lite högre vörtstyrka och med ännu mer humlearom. En IPA, tror jag. Fast nu bubblar redan mitt Andra Öl i hinken - exakt samma som detta fast med US-56 i stället för S-04. Och jag funderar på att pröva Nottingham med, innan jag går vidare till andra öltyper.

För det här gav mersmak!

16

Är det möjligt att få artikelnummren på ingredienserna som användes?
Är en vinar och har inte bryggt mycket öl tidigare, men måste medge att jag blir sugen när jag ser det här.

Vin och vänskap smakar som bäst då de blivit gammla.

Jodå, visst kan du få artikelnumren:

Mellanmörkt torkat maltextrakt:  5922
Northern Brewer humle:             41035
East Kent Goldings humle:          40064
(finns just nu bara inne som puckar)
Safale S-04 torrjäst:                  0004

18

Suveränt, har beställt grejjerna nu, var Northern brewer humlen jag var osäker på, fanns en med 10% alfasyra med (41034R)

1) Ja, det avgörande är typ av jäst och jästemp. Sedan kommer val av malt och humlesorter.
2) -
3) Puckar är hoppressade kottar, en liten rund "hockeypuck". Kottarna är i regel också hoppressade fast mer i stora sjok.
4) Leafs = löv, blad är vad som kallas kottar här i Sverige, kones är det engelska namnet.
5) Bitterhumle ger mest beska (vilket är en bassmak), men lite arom kan det ge fast det är fastligt lite.
    Förstår inte hur man kan koka 8 -> 18 liter, menar du att du späder till 18 liter?. Om man inte kokar "full"
    volym så får man ut mindre beska från humlet än vad receptet förutsätter. 
    Man måste räkna på detta om man inte har ett färdigt recept att utgå ifrån.
7) IBU är ppm isomeriserad alfasyra. Dvs antal milligram/liter.
    Man ska alltså räkna på den slutliga volymen av sin bryggd. 
    Grovt räknat kan man säga att man får ut c:a 25-30% av den alfasyra som finns i humlet.
    Kolla in http://www.realbeer.com/hops/ och http://www.realbeer.com/hops/FAQ.html där står allt du vill veta.

Fråga mera!
Utan att fråga får man aldrig reda på något!

smile

20

Tja så vart det satt på jäsning då, allt gick klockrent förutom en liten liten detalj. Fick för mig att det vara 18L jag gjorde när jag fyllde på med vatten på slutet men hejdade mig på ca 17L. Så en liter vatten för mycket alltså =/
Enligt beersmith blir det ingen vansinnig skillnad dock Förhoppningsvis inget man inte märker om man inte har något att samtidigt gämföra med.

Lycka till! Det blir säkert gott!

Vad gäller IBU gjorde jag inte ens något försök att räkna på det. Min metod är snarare samma som jag använder när jag bakar eller lagar mat. Först följer jag ett nytt recept ganska slaviskt någon gång, sedan varierar jag och improviserar efterhand som erfarenhet ger mig känsla för hur jag vill att det ska smaka.
När jag gjorde mitt andra öl tog jag samma recept med bara jästen utbytt mot S-56. Tredje ölet väntar fortfarande på att bli bryggt, jag har andra viktiga projekt på gång, men ingredienserna är inhandlade och det ska bli i huvudsak samma öl men med Nottinghamjäst.
Sen får vi se...

Gammal tråd, men väldigt användbar för en "nybryggare" som mig!
Ska testa receptet till min första laddning öl.

Hahaha gör som jag fråga på som fan. Jag har varit och är nog fortfarande ett riktigt "pain in the ass" på detta forum. Men frågar man ingen så får man inget veta. Har lärt mig massor på bara några månader.

Har beställt allt jag behöver nu men har ett stort problem.
Äger bara en 5 liters kastrull. Måste ge mig ut i morrn å jaga
runt lite på diverse loppisar i stan. Kollade på ÖoB idag,
men dom hade bara 5 liters hemma tyvärr. Skulle det räcka
med den kastrullen jag har för att fixa vörten? Eller kan jag köra med
2 kastruller?

Jag gick in på en loppisaffär och hittade en 15liters för 100kr. perfekt