Råkade koka mäsken lite kort...

Hej,

Är mitt uppe en bryggningen. Kör BIAB. Bad om hjälp att hålla koll på mäsktempen medans jag gick och lade sonen.

När jag kommer tillbaka ser jag att det börjat koka sad

Jag kylde snabbt ner alltihop till min mäsktemp 65 grader och fortsätter mäskningen.
Gissningsvis var det bara vattnet ytterst i grytan som började koka. Jag körde ner termometern
mitt i min mäskpåse (mitt i malten) och där var tempen endast ca. 60 grader.
Det var ca. 2kg malt i påsen.

Jag har smakat på vörten och jag känner ingen konstig bitter smak eller dylikt. Så det kanske inte blev alltför mycket tanniner i det.

Vad tror ni? Förmodligen ingen fara tror jag men jag har ju möjlighet att slå ut skiten och mäska om.

Tackar för snabbt svar!

MVH
- Styrmannen

Sv: Råkade koka mäsken lite kort...

Har du tid att mäska om? Hur länge har du mäskat? Har du nått ditt OG före kok?

Har du mäskat längre än 40-50min och inte nått ditt OG före kok skulle jag mäska om eller kanske slänga i enzymmalt.
Har du du nått ditt OG före kok eller är i närheten så skulle jag hålla tummarna och köra vidare.

Risken är att det blir för lite jäsbart socker. I temperaturer över 70 grader stannar nedrytningen till maltos,
och det hjälper inte att kyla ner den. Nu var det så kort tid så det kanske inte gör så mycket. Hur som helst
kommer det nog att jäsa ut mindre.

Skål
/Bf

Finns ju en klar risk att du dragit ur en massa skalsmaker också. Har du smakat på mäsken?

5 Senast ändrad av styrman_jansson (2011-09-01 19:01:56)

bryggfånen skrev:

Risken är att det blir för lite jäsbart socker. I temperaturer över 70 grader stannar nedrytningen till maltos,
och det hjälper inte att kyla ner den. Nu var det så kort tid så det kanske inte gör så mycket. Hur som helst
kommer det nog att jäsa ut mindre.

Jag är inte helt klar med mäskningen än. Ca. 10 min kvar. Skall se om jag når mitt OG då.

Frågan är hur mycket av malten som nådde över 70 grader. Mätte 60 grader i mitt i maltbädden precis när jag tagit av det från plattan efter att det kokat.

Återkommer när mäskningen är klar.

EDIT: Det verkar inte vara någon fara på taket. SG var 1.025 @ 55 grader C. Omräknat ger det SG 1.037 vid 20 grader C vilket var precis vad jag siktade på. Jag delmäskar så restan av OG får jag av maltextrakt!

brandemannen skrev:

Finns ju en klar risk att du dragit ur en massa skalsmaker också. Har du smakat på mäsken?

Det tror jag inte. Har dekoktionsmäskat flera ggr och det har aldrig orsakat någon obehaglig smak.

sant megen. det gäller nog mest när densiteten i mäsken sjunker... my bad.

brandemannen skrev:

Ja, mäsken/vörten måste nog kvalificera sig som en av de godaste jag gjort. Inga konstiga astringenta/bittre eftersmaker...

Det kan ju bli ett alkoholsvagt öl som ändå är smakrikt eftersom du fått med en massa dextrin. Med tanke på hur nedvattnat vanligt Konsum-folköl smakar så blir "missen" säkert betydligt bättre.

magnus63 skrev:

Det kan ju bli ett alkoholsvagt öl som ändå är smakrikt eftersom du fått med en massa dextrin. Med tanke på hur nedvattnat vanligt Konsum-folköl smakar så blir "missen" säkert betydligt bättre.

Haha ja om man har som mål att jämföra ölen med Kunsumbärs så tror jag att de flesta missöden spelar mindre roll. smile