Kenneth skrev:Fredrik skrev:Tyvärr har jag aldrig varit i belgien, men bara att se det trevliga utbudet av öl på flygplatsen i brüssel fick en att hoppa högt
/Fredrik
Jag har bestämt för att senast jag kollade på låg Brüssel i Belgien.
Men EU kanske har flyttat det till något annat land 
Joovisst
Fast jag har aldrig varit liksom inuti belgian, genomresa på flygplatsen är ju inte samma sak
Hade varit trevligt att spendera någon dag i själv belgien också och se vad som finns på de lokala restaurangerna/butikerna.
Kenneth skrev:Angående starka belgiska ale så finns det väldigt mycket "lacknafta" och "aceton" i många sorter.
Personligen tycker jag inte om det, utan upplever det som lätt kväljande.
Jag fick blindprova en Kwak i domarprovetoch var övertygad om att man "spetsat" den med aceton eller liknande. Det var inte fallet!
Av den beskrivningen är jag övertygad om att det samma sak vi har märkt! Jag gillar det dock!
Fast självfallet får det inte ta överhanden. Då blir det äckligt och smakar målarfärg. I Leffe trippel var det gränsfall, jag tyckte det var för mycket. Kwak har jag provat och enligt mitt minne är det väl inte otänkbar att det finns en del där med. Kwak tyckte jag var rätt god, fast den hade också enligt mitt tycke slagit över och var för "spritigt" och därmed aningen obalanserad i mitt tycke.
Jag är dock rätt övertygad om att det är etylacetat som ger iallafall en del av dessa nagellacksliknande övertoner i spritigheten. Etylacetat och aceton påminner om varandra, men aceton är mig veterligt inte normal förekommande i öl även om vanligt jäst rent teoretiskt i vissa lägen kan skapa aceton. Etylacetat är ju annars dokumenterat en av de vanligaste estrarna i öl och finns garanterat i mindre doser i alla öl. Jag råkar ha en flaska ren etylacetat hemma och det används annars som lösningsmedel, det är väldigt starkt när det ä rent,och löser bland annat upp många plaster, typ plastmuggar etc.
Etylacetat luktar precis som nagellack som ej innehåller aceton, bortsett från ev "färgdoft", varken mer eller mindre. Nagellacksbortaningsmedel är ofta antingen aceton, eller etylacetet. De har snarlik doft, men aceton är lite "ettrigare" och ljusare i mitt tycke och etylacetet är lite "fruktigare", annars påminner de om varandre.
Jag tror att många av dessa ämnen höjer smaken i ölen i rätt nivåer, men blir det för mycket blir det snuskigt. Fast alla har vi väl olika smaker, vilka nivåer som är rätt balanserade.
Om jag inte missminner mig tycker jag att en del alkoholfria öl medvetet har en del förhöjda halter av bland annat etylacetat just för att kompensera smakbortfallet från den låga alkoholen. Och jag tycker det finns en smak logik i det.
Intressant att höra att du inte gillar det dock. Vad tycker du om Leffe blond tex? Är den bra i din smak, eller tycker du den också har för mycket av dessa toner? Själv tycker jag den också kanske har lite, men i rätt nivåer.
/Fredrik