etylacetate i leffe trippel

Normalt är det ju leffe blond de har på systemet, men jag plockade upp lite trevliga öl på en resa i början på veckan, bland annat leffe trippel.

Jag provade två (25 cl glasflaskor för övrigt - väldigt gulliga flaskor:) sådana flaskor ikväll och i båda flaskorna så slog det mig att det var ganska höga halter av lösningsmedels/nagellacks betonad doft, sannolikt etylacetat. Nästan så jag tyckte det var lite väl mycket faktiskt. Detta har jag aldrig märkt i den lite svagare leffe blond. Inte heller affligem trippel har denna lösningsmedelston.

Har någon annan märkt samma sak? Nästan så jag får säga att blond är godare än trippeln när det gäller leffe. Det är något som slår över i balansen på något sätt.

/Fredrik

Sv: etylacetate i leffe trippel

Intressant observation. Jag har inte gått ner så djupt att försöka identifiera vad det är för estrar som ger trippeln dess smaker, jag kan bara konstatera att jag inte är sådär hemskt förtjust. Och då är jag en närmast fanatisk förespråkare för belgisk öl i allmänhet.

Min uppfattning har alltid varit att trippel är kryddad med en massa koriander och citrusskal och annan "gruit", och att det är därifrån smakerna kommer. Men kanske ligger det djupare än så?

Hursomhelst verkar belgarna vara lite svaga just på ljus ale, med uppenbara undantag som Leffe blond, XX-Bitter och säkert en hel serve andra bekräftelser av regeln. Duvel är ju rena skämtet.

Think globally. Drink locally.

3 Senast ändrad av jan_johansen (2006-02-03 23:41:37)

Nej nej - Duvel är inget skämt - den är ju riktigt bra:-) St. Feullin blonde glömde du nämna blandt de bra, Westmalle Trippel är också underbar:-)

/Jan

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

St. Feullin blonde är bra, visst. Men Westmalle Tripel? De gör en fantastisk dubbel, förmodligen den bästa som finns, men tripeln?

Alltså Duvel, så vitt jag förstår, är ett skämt från början. Bryggeriet såg hur pilsnern vann marknadsandelar, och bestämde sig för att göra någon slags parodi på pilsner. Det hela resulterade i en tokstark öl som smakade som det vanliga diskvattnet (pilsner). Med syftet, naturligtvis, att slå undan fötterna (bokstavligen!) för pilsnermarknaden i Belgien.

5 Senast ändrad av Fredrik (2006-02-04 08:13:21)

Speciell affligem kan ha en lite citrusbetonad arom tycker jag - mycket attraktiv sådan, men jag skulle sagt att den kom från humlen?? eller? Vissa flaskor är bättre, ibland har den nästan bättre arom en leffe. Det är ju öl i samma stil båda två, men det är lite skillnader mellan dem. Men ibland så upplever jag fortfarande att det även skiljer mycket mellan tillfällena man dricker samma öl.

Jag fick en leffe blond från fat, på flygplatsen i brüssel och den serverades på tok för kall, jag blev nästan lite halvbesviken. Det som dominerade var lite svaga lösningsmedels toner, samt en antydan till banan. Fenolerna blev lite undanträngde pga den kalla temperaturen.

Duvel var det ett tag sen jag drack, den är ok (bättre än många andra öl), men jag tycker personligen leffe är bättre.

Tyvärr har jag aldrig varit i belgien, men bara att se det trevliga utbudet av öl på flygplatsen i brüssel fick en att hoppa högt smile Massa fina glas fanns också, och inte alls dyrt. Problemet är ju att det är opraktiskt att köpa med massa glas när man reser. Ett glas + några flaskor fick jag med mig hem och det höll hela vägen.

/Fredrik

6 Senast ändrad av Kenneth (2006-02-04 13:18:59)

Fredrik skrev:

Tyvärr har jag aldrig varit i belgien, men bara att se det trevliga utbudet av öl på flygplatsen i brüssel fick en att hoppa högt
/Fredrik

Jag har bestämt för mig att senast jag kollade så låg Brüssel i Belgien.
Men EU kanske har flyttat det till något annat land smile

Angående starka belgiska ale så finns det väldigt mycket "lacknafta" och "aceton" i många sorter.
Personligen tycker jag inte om det, utan upplever det som lätt kväljande.
Jag fick blindprova en Kwak i domarprovet och var övertygad om att man "spetsat" den med aceton eller liknande. Det var inte fallet!

Med lång lagring bryts mycket av snusket ner och ölet blir mer drickbart.
Det är den extremt höga jästemperaturen som är boven i det hela.

Bra starka belgiska öl har inte alls denna karaktär, så där går min gräns.

peps skrev:

St. Feullin blonde är bra, visst. Men Westmalle Tripel? De gör en fantastisk dubbel, förmodligen den bästa som finns, men tripeln?

Alltså Duvel, så vitt jag förstår, är ett skämt från början. Bryggeriet såg hur pilsnern vann marknadsandelar, och bestämde sig för att göra någon slags parodi på pilsner. Det hela resulterade i en tokstark öl som smakade som det vanliga diskvattnet (pilsner). Med syftet, naturligtvis, att slå undan fötterna (bokstavligen!) för pilsnermarknaden i Belgien.

Som en dansk Westmalle-fan skulle ha sagt: Wetmalle Trippel er krafteddermande god!!!!!:-) Ett kanon öl är det:-)

Det stämmar till viss grad det du sägar om Duvel. Duvel var från mörjan mörk, men då blev Pilsneren ju populär. De Behållde den skotska alejästen, men annars omformulerade receptet så det blev ljus och halv ale/halv lager. Det jäsas med 3 jäststammar: Först en underjäst vid vanlig underjäsningstemperatur, sedan den skotska jästen, sedan filtreras ölet och lagras, för slutligen att bli tillsatt en helt tredje jäststam. MEN - det smakar absolut INTE som en internationell lager. Man kan säga att den inte är lika stark parfumerat som många Belgiska ale, men den är långt ifrån smaklös och utan arom - för det finns det massor av - och humlen är det inte heller snålat på heller (Styrian Goldings & Saaz). Jag tycker - och kommer alltid att tycka att Duvel är en klassiker och ett kanonöl:-)

/Jan

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Allright, kanske skall jag ge Duvel en chans och prova den igen.

Å andra sidan, som vi säger i Göteborg: smaken är som röven, klôven.

Kenneth skrev:
Fredrik skrev:

Tyvärr har jag aldrig varit i belgien, men bara att se det trevliga utbudet av öl på flygplatsen i brüssel fick en att hoppa högt
/Fredrik

Jag har bestämt för att senast jag kollade på låg Brüssel i Belgien.
Men EU kanske har flyttat det till något annat land smile

Joovisst smile Fast jag har aldrig varit liksom inuti belgian, genomresa på flygplatsen är ju inte samma sak smile Hade varit trevligt att spendera någon dag i själv belgien också och se vad som finns på de lokala restaurangerna/butikerna.

Kenneth skrev:

Angående starka belgiska ale så finns det väldigt mycket "lacknafta" och "aceton" i många sorter.
Personligen tycker jag inte om det, utan upplever det som lätt kväljande.
Jag fick blindprova en Kwak i domarprovetoch var övertygad om att man "spetsat" den med aceton eller liknande. Det var inte fallet!

Av den beskrivningen är jag övertygad om att det samma sak vi har märkt! Jag gillar det dock! smile Fast självfallet får det inte ta överhanden. Då blir det äckligt och smakar målarfärg. I Leffe trippel var det gränsfall, jag tyckte det var för mycket. Kwak har jag provat och enligt mitt minne är det väl inte otänkbar att det finns en del där med. Kwak tyckte jag var rätt god, fast den hade också enligt mitt tycke slagit över och var för "spritigt" och därmed aningen obalanserad i mitt tycke.

Jag är dock rätt övertygad om att det är etylacetat som ger iallafall en del av dessa nagellacksliknande övertoner i spritigheten. Etylacetat och aceton påminner om varandra, men aceton är mig veterligt inte normal förekommande i öl även om vanligt jäst rent teoretiskt i vissa lägen kan skapa aceton. Etylacetat är ju annars dokumenterat en av de vanligaste estrarna i öl och finns garanterat i mindre doser i alla öl. Jag råkar ha en flaska ren etylacetat hemma och det används annars som lösningsmedel, det är väldigt starkt när det ä rent,och löser bland annat upp många plaster, typ plastmuggar etc.

Etylacetat luktar precis som nagellack som ej innehåller aceton, bortsett från ev "färgdoft", varken mer eller mindre. Nagellacksbortaningsmedel är ofta antingen aceton, eller etylacetet. De har snarlik doft, men aceton är lite "ettrigare" och ljusare i mitt tycke och etylacetet är lite "fruktigare", annars påminner de om varandre.

Jag tror att många av dessa ämnen höjer smaken i ölen i rätt nivåer, men blir det för mycket blir det snuskigt. Fast alla har vi väl olika smaker, vilka nivåer som är rätt balanserade.

Om jag inte missminner mig tycker jag att en del alkoholfria öl medvetet har en del förhöjda halter av bland annat etylacetat just för att kompensera smakbortfallet från den låga alkoholen. Och jag tycker det finns en smak logik i det.

Intressant att höra att du inte gillar det dock. Vad tycker du om Leffe blond tex? Är den bra i din smak, eller tycker du den också har för mycket av dessa toner? Själv tycker jag den också kanske har lite, men i rätt nivåer.

/Fredrik

10 Senast ändrad av Kenneth (2006-02-04 19:39:27)

Det är lite som med diacetyl och egentligen alla estrar, fenoler mm.
I "rätt" mängd tillför det goda egenskaper till ölets smak, doft och karaktär.
När en eller annan kemikalie tar över och dominerar så blir det istället negativt.

Det var så länge sedan jag provade Leffe Blond, men jag kan inte minnas att jag upplevde det som obehagligt.
Mitt minne är ganska selektivt, jag minns det som jag upplever som mycket positivt och det som jag upplever som mycket negativt. Däremellan så fastnar inte mina intryck i långminnet.
Med slutledning av detta så tycker jag troligen att Leffe Blond är OK men inte något att lägga på minnet.