Plötsligt mycket högre effektivitet
Hej,
Bryggde vårat första öl på vårat nya bryggverk i fredags.
Det som förbryllar mig var att vi fick ett mycket högre OG än det uppskattade. Innan kok hade vi 66 vid 43 grader dvs 66,9 istället för 63 och efter kok hade vi 80 istället för 74. Dessutom fick vi ut nästan en liter mer öl än estimerat! Den enda teorin kring detta som jag har är att detta berodde på lakningen. Pga den mycket större volymen och även den höga styrkan fick inte allt plats i lakningskärlet på en gång. Blev max 2 cm ovanför lakbädden. Vi fick helt enkelt laka ut och fylla på allt eftersom. Vi brukar satslaka. Har för mig att man kan max få 78 effektivitet med satslakning. Denna gången låg vi på 80 utan den större volymen inräknad!
Vi beräknar mäskvolymen på följande sätt: boil size/2 + malt mängd onvandlat till liter istället för kg. Vid lakningen tillsätter vi hälften av boil sizen. Den här gången fick vi också ut en halvliter mer efter lakningen. Vi brukar alltid sakna någon liter som vi kompenserar för!
Tror inte mäsktiden (75 minuter) istället för 60 minuter påverkade resultatet.
Missuppfatta inte inlägget, jag tror att det blir ett bra öl, men jag gillar inte att det diffar så mycket mellan receptet och verkligheten. Vi brukade pricka in OG med max 2 punkter och 0,5 liter för lite med den gamla utrustningen.
/Peter
Blogg: http://fearwolf.blogspot.se
Facebook: https://www.facebook.com/pages/Fear-Wolf-brewery/392281610808876
Presentation: http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=5717