Jag tycker ungefär lika. Är det för kallt (iskallt) verkar man känna bara grundsmakerna som beska, sötma etc. Min julporter drack jag vid hela 14 grader och den var jättegod med fantastisk arom med rätt mat till och man kände en massa fina aromer som man inte känner när det är för kallt. Är det kallt känner man mest beskan, viskositeten, och sådana grundläggande smaker. Inte så kul om man har en öl som innehåller komplexa smaker.
Jag får erkänna att innan jag började brygga själv drack jag öl kallare än nu, jag vill ha den riktigt kylskåpskall. Nu dricker jag gärna öl mellan 12 och 14 grader och uppskattar dofterna. Men det är ju under förutsättning att det är en bra öl. Mina sämre öl har smakat bäst kalla
kanske beroende på att det dolt defekterna mer.
Jag har även upptäckt varför samma öl ibland tycks smaka lite olika varje gång jag dricker den, jag har länge trott att det varit variationer från flaska till flaska beroende på
hur mycke sediment som där finns eller så, men har nu kommit fram till att smakupplevelsen beror dels på temperaturen och även framförallt vilken mat man äter till, eller har ätit innan. Citrusfrukter, apelsin, frukt och annat har jag upptäckt kan förstöra den bästa öl, i allafall för mig, Ibland biter sig nåt fast på tungan också så att det kan ta lång tid innan man är återställd. Ganska fascinerande hur mycket runt omkring som påverkar själva smakupplevelsen.
/Fredrik