Smak och temperatur

Har en lätt pale ale på fat i kylen och har lagt märke till att beskan accentueras av låg temperatur samtidigt som humlearomen nästan försvinner. Vid ca 7 grader (för kallt) är den rentav påträngande, nästan obehaglig. Bäst smakar den vid 9-10 grader, tycker jag. Är detta typiskt för överjästa öl? Lageröl kan ju smaka riktigt gott när de är iskalla. Finns det någon teori kring smak/doft och temperatur?

Tor

Död åt Reinheitsgebot!

Sv: Smak och temperatur

Jag vet inte hur gammal din öl är, men jag har fölgande erfarenhet. När du ställar din öl att lagres har den ju inte mognat än. I Början kan den vara ganska maltig, sedan blir det för besk, men slutligen när den mognat blir det mera balancerad. Dette gäller både lager och ales/stouts. Men även om den har mognat är öl generelt mera maltiga vid varmare temperatura i jämförelse med kall, och överhuvudtagit kännar man flera smaksnuancer.

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Jag tycker ungefär lika. Är det för kallt (iskallt) verkar man känna bara grundsmakerna som beska, sötma etc. Min julporter drack jag vid hela 14 grader och den var jättegod med fantastisk arom med rätt mat till och man kände en massa fina aromer som man inte känner när det är för kallt. Är det kallt känner man mest beskan, viskositeten, och sådana grundläggande smaker. Inte så kul om man har en öl som innehåller komplexa smaker.

Jag får erkänna att innan jag började brygga själv drack jag öl kallare än nu, jag vill ha den riktigt kylskåpskall. Nu dricker jag gärna öl mellan 12 och 14 grader och uppskattar dofterna. Men det är ju under förutsättning att det är en bra öl. Mina sämre öl har smakat bäst kalla wink kanske beroende på att det dolt defekterna mer.

Jag har även upptäckt varför samma öl ibland tycks smaka lite olika varje gång jag dricker den, jag har länge trott att det varit variationer från flaska till flaska beroende på
hur mycke sediment som där finns eller så, men har nu kommit fram till att smakupplevelsen beror dels på temperaturen och även framförallt vilken mat man äter till, eller har ätit innan. Citrusfrukter, apelsin, frukt och annat har jag upptäckt kan förstöra den bästa öl, i allafall för mig, Ibland biter sig nåt fast på tungan också så att det kan ta lång tid innan man är återställd. Ganska fascinerande hur mycket runt omkring som påverkar själva smakupplevelsen.

/Fredrik

det är verkligen hemsk när man på krogen hittar ett veteöl och inte hinner stoppa bartendern innan det ligger en skiva citron i ölen. Visst smakar det fortfarande gott men inte så gott som utan i min erfarenhet.

Brukar innan jag smakar på en för mig okänd öl kolla upp vad Michael Jackson rekommenderar i Stora boken om öl. Upptäckte att jag och han har liknande preferenser när det gäller serveringstemperatur på öl. Även om jag föredrar mina pilsneröl lite varmare för att få fram smakerna lite mer. Runt 10 grader.

Är iofs förkyld nu så har lagt ner med att dricka öl tills det går över. Jag känner mig väldigt lurad när jag försöker njuta av en god öl i all min eländighet bara för att upptäcka att näsan all smak är borta utom grundsmakerna och att inte ens de uppfattas som de ska.

Jo det har hänt mig en gång också det där med citronskiva i veteölen smile Man blir nästan förbaskad. Jag tror det är på serveringspersonalens eget initativ för jag har på samma ställe ibland fått en citronskiva och ibland inte, beroende på vem som serverar. Denna gången var i österrike och jag såg verkligen fram emot att smaka lite lokal veteöl men en citronskiva låg och flöt på ölytan fast under skummet så jag såg den inte först(!) Jag drack lite grand, och luktade, och konstaterade ganska snabbt att det måste var något fel på ölen för det smakade alldeles för syrligt och doftade just citrus, jag trodde först att det var rester av citronparfym från diskmedel eller liknande i själv glaset och var på väg att ropa på personalen för att klaga och be om ett nytt *rent* glas, men i samma ögonblick i nästa klunk fick jag en stor citronskiva i munnen som dök fram ur skummet varvid man tittar sig misstänksamt runt bordet och undrar vem som har släppt ned en gammal citronskiva i den annars väldigt goda lokala veteölen.

/Fredrik

och när det är veteöl av traditionell tysk stil då passar det ju inte alls!! Hade det åtminstone varit en Berliner Weisse kunde det ha blivit bra, men när det är vanlig tysk stil -- -fy f*** (kan föreställa att man i Österike är mycket inspirerad av Tyskland). Vissa folk har ingen kunskap eller är helt galna!!!!

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Det är extra roligt när den som serverar ölen kan berätta lite om ölen också, men det verkar enligt mina erfarenheter mindre vanligt att serveringspersonal på vanliga restauranger vet någonting om ölen annat än att den är ljus eller mörk.

En gång var jag med om ett ställe som sålde öl (lite som ett öltält / uteservering) och jag frågade om de hade någon riktigt god öl som inte var vattnig, och killen förvånade mig och sa helt ärligt att nej det har vi inte, och berättade samtidigt var jag skulle gå för ett bättre utbud. Vet inte hur glad hans chef skulle ha varit över den servicen, men han gjorde ett seriöst intryck på mig iallafall smile

/Fredrik

För att inte bara skriva massa dåligt om österrike så drack jag där den godaste ljusa lageröl jag någonsin provat, den var väldigt len och fin med en fantastiskt svag fruktton jag inte känt förut lite åt annanas hållet... samt lite balanserande diacetyl...

Har någon en aning om vilken jäst de kan ha använt som ger en fräsch och fin bakgrund av annanas och en fin diacetyl som balans så skulle jag gärna prova den!?? Glömde tyvärr inte ihåg att fråga vad det var för öl... det var en lageröl från fat... troligen en lokal öl från Graz. Normalt tycker lag ljusa lager är aningens tråkiga, men denna var suveränt, väldigt ljus och ren men ändå på något sätt väldigt fyllig i smaken med en imponerande balans bakgrunden mellan annanas och diacetyl.

/Fredrik

Hmmmm - den öl du beskrivar låter för mig som typ Spaten Oktoberfestbier. Den är både ren, len, maltig, lite diacetyl och en fruktig smak som påminnar om annanas. Nu har jag personligen inte möjlighet att använda "riktig" lagerjäst men jag skulle tro att Bavarian Lager jäst, eller ännu mer Munich Lagerjäst kunde ge en passande karaktär till din öl. Kanske Bohemiam Lager Jäst??????????.

ALBA GU BRATH

Intressant... tack för tipset! kanske ska försöka prova dem medans där är vinter. JAg har ingen kyl heller men jag brukar öppna fönstret i förrådet, så kommer det in kall luft smile

/Fredrik

Jag lovar inte att jag har rätt och det vet jag inte alls, men det är de jag skulle gissa på att det är de jäststammar i Humlegårdens sortiniment som är mest nära din önskade jässtam. Bavarian och München borde ju även främja maltigheten. Så bli inte arg om det inte är så. Annars kan du prova vid lite högre temperatur - det utvecklar ju lite mera fruktighed (om jag tänkar på den öl i Österike du nämnde som hade lite fruktighet).

/Jan

ALBA GU BRATH