Jag tycker att även de dåliga ölen fyller en viktig funktion, iallafall när man bryggt dem själv. Anspelningen på lyckokalkyl är ju ganska intressant
För mig genereras den mesta "lyckan" inte i samband med själva konsumptionen utan en stor del av lyckan genereras i själva skapande processen samt när man i efterhand reflekterar över mellan resultatet och tanken man hade från början. I det läget kan man en dålig öl kanske ge insikter som ger en lycka.
Däremot en köpöl som är dålig, som man inte vet någonting om historien bakom är ju ointressant, man man inte har möjlighet att reflektera över dess historia och dess inverkan på resultatet. En dålig köpöl blir ju aldrig mer än en "dålig öl".
För mig så är inte det ultimata syftet med varje jäsning att den ska drickas upp till varje pris. Jag har häll ut flera öl, men de finns alla kvar i mitt minne och har berikat mig som bryggare, och ingen av dem har varit bortkastade! Alla har blivit uthällda med viss värdighet 
Det mest förnedrande för jästen och för övriga ingredienser vore ju att brygga en dålig öl, utan att notera hur man gjort, och sedan hälla ut och glömma bort den utan att dra minsta lärdom av saken.
Jag har fått snusk i en av mina gamla flaskor nu, och det är jag jätteglad för. Det är något nytt snusk jag aldrig känt förut. Det hoppas jag kunna lära mig något av.
/Fredrik