Sv: Braumeister

Har nu genomfört min jungfrubryggning på BM 20 liter smile

Krossandet gick fint,
Mäskandet (65 grader i 60 min, 78 grader i 15 min) gick fint.
Även koket (60 min, 5 givor) rullade på fint.

Men sedan sket det sig lite...
Jag har envisats med att köpa plattvärmeväxlare och koka utan humlepåsar.
Trots att jag försökte whirlpoola som bara fasiken så satte kranen igen, plattvärmeväxlarn igen och det tog en himla tid tills kalaset till slut hamnade på jästunna.

Nu är jag ute efter nån variant på humlefilter. Är inte allt för sugen på att svetsa på insidan av mitt nya bryggverk dock.
Och jag tänker fortsätta evisas med att inte koka med påsar smile

Förslag?

202 Senast ändrad av petern (2011-05-30 12:10:53)

använder du pellet eller kottar? att whirlpoola har fungerat utmärkt för mig och jag använder aldrig påse eller filter och kör med humle pellets.
Kanske du inte gjorde whirlpoolen tillräckligt kraftig? eller inte låter den lägg sig i mitten?

vid senaste kok satte jag även in pumpen före plattvärmeväxlaren så att man reglera flödet på det viset

kör inte med BM, men alla grytor är väl i princip lika, eller hur?

203 Senast ändrad av fabbe (2011-05-31 10:07:13)

petern skrev:

använder du pellet eller kottar? att whirlpoola har fungerat utmärkt för mig och jag använder aldrig påse eller filter och kör med humle pellets.
Kanske du inte gjorde whirlpoolen tillräckligt kraftig? eller inte låter den lägg sig i mitten?

vid senaste kok satte jag även in pumpen före plattvärmeväxlaren så att man reglera flödet på det viset

kör inte med BM, men alla grytor är väl i princip lika, eller hur?

Jag använde både pellets och kottar.
Det borde väl vara samma för BM som gryta, så egentligen kanske denna diskussion passar bättre i en annan tråd.
Antagligen var jag väl för dålig med whirlpoolen...
Har hunnit fundera lite och tänker nog försöka bygga ett externt humlefilter (eget litet hus) mellan Bm och värmeväxlaren, sedan sätta en pump mellan värmeväxlaren och jästunna.

gryta --> filterhus --> plattvärmeväxlare --> pump -->jästunna.

Kruxet är ju att ev. filter ska tåla ca 100 gradig vört.

EDIT: skapat en ny tråd för humlefilter
http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=4261

Till slut,.. har jag fått ordning på mina problem med sprutande vört och igensatt pump som jag skrivit lite om tidigare i tråden.

Bakgrund:

Jag köper färdigkrossad malt som ofta är för finkrossad vilket resulterar i att vörten sprutar upp kring maltpipan och övre silplåten. Det bildas en tät kaka under plåten. Försök har gjorts med olika vätskemängd. Att avbryta körningen och röra i malten mm. När vörten sprutar över så drar den med sig malt som senare sätter sig i pumpen. Detta skapar obalans i impellern vilket till slut leder till stopp i pumpen.

Lösningen:

Havreskal samt sönderklippt sil!

Havreskalen lättar upp maltbädden. Nät från en sönderklippt sil placeras i pumpens inlopp. Bryggde förra veckan, utan havreskal, bara sil, ett mindre stopp. Bryggde igår med havreskal och sil,.. gick som en klocka.

Det verkar ju som ingen annan lidit av detta, men om det skulle uppstå,...

Martin

På gång: Red Ale
Jäser/Lagrar: Svensköl
På flaska:
På Fat: Pail Offer

Hej. Snart är min hembyggda BM färdig att testköras. Vill ha hjälp med recept på jungfrubrygden. Tänker mig en fruktig Pale Ale med rejäl humlebeska.

Jag har också problem med pumpen, kan du lägga in en bild på silen du satte till inloppet?

Hej

Jag är inte hemma så jag kan fotografera silen. I princip är det en sönderklippt sil där jag klippt loss 1/4-del och rullat ihop så pass att den går i hålet. Det är bra att filtrert har lite höjd, för det fastnar lite gojs så högre filter innebär fliter yta och mindre tryckfall.

Martin

På flaska:

Jag har ännu en fråga om braumeistern!

Jag har försökt hitta svaret i den här tråden, men blir lite osäker om det handlade om 20 liters-modellen eller 50 liters-modellen.

Hur lång tid tar det att kyla vörten efter koket med kylspiralen om man har en 50-liters BM?

Andrenalin skrev:

Jag har ännu en fråga om braumeistern!

Jag har försökt hitta svaret i den här tråden, men blir lite osäker om det handlade om 20 liters-modellen eller 50 liters-modellen.

Hur lång tid tar det att kyla vörten efter koket med kylspiralen om man har en 50-liters BM?

Jag har en hemmagjord kylspiral av 9 meter kopparrör till min 50 l BM. Med den tar det ca 45 min att kyla ner 50 l till 20C. Med speidels orginalkylare vet jag inte hur lång tid det tar. Ett tips är att starta pumparna när temperaturen gått under 85C.

/Gustav

Hej!

Får man härmed ödmjukast ansöka om medlesskap i BM-klubben? (50lit)

Som andra redan nämnt så är manualen mkt utvecklingsbar ;-))

Måste man inför varje bryggning bläddra igenom och programmera om mäskschemat som man tänker använda?
Finns det ett internt minne som tar vara på  olika rastscheman man använt?
Hur får man isf tillgång till dessa? Går dom att namnge?

Mvh Raasken

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

Välkommen i Brumeister 50l klubben smile !
Senast använda mäskschema är sparas i minnet. Det går inta att spara olika scheman för att ta fram med något snabb kommando. Som du ser går det att programmera  5 olika raster plus inmäskning, om du inte använder alla 5 sätter du dom du inte använder på time:000 min.
Tänk på att braumeistern fungerar bäst med grovt krossad malt.
Jag brukar stoppa bryggprocessen och röra i mäsken 2-3 ggr under mäskningen. Det kan du göra genom att trycka pil upp och pil ner samtidigt. Efter mash-out och man har hängt upp maltröret så sköljer jag med ca 10 l vatten som håller 75 C. På det sättet får jag en effiktivitet på 94-95% varje gång.
Lycka till!
Mvh Gustav

212 Senast ändrad av Raasken (2011-07-31 15:42:47)

Hej Gustav

Tackar för informativt och klargörande svar!

Körde nyss en "vattenbryggning" för att bekanta mig med underverket...
och nu står det och droppar från en av 1/2" gäng-kopplingarna vid ena pumpen
trodde i min enfald att den var färdigtejpad på gängorna redan vid tillverkningen ;-)
Evt tar jag en bild och lägger upp.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/PICT2113B.JPG

Tror att jag tar en bit Wascator perforerad tvättmaskins-plåt och lägger ovanpå nedre silduken
redan vid den kommande premiär-bryggningen eftersom tråden verkar återkomma till
det behovet flera gånger.

Får kanske bli en krok i taket som kan ta hand om maltpipan också,
vilken undrebar matrerialsport detta är! LOL

på återhörande
Raasken

Edit: Bild på läckage

Vanliga Halsningar fr.

Gustav81 skrev:

Välkommen i Brumeister 50l klubben smile !
Senast använda mäskschema är sparas i minnet. Det går inta att spara olika scheman för att ta fram med något snabb kommando. Som du ser går det att programmera  5 olika raster plus inmäskning, om du inte använder alla 5 sätter du dom du inte använder på time:000 min.
Tänk på att braumeistern fungerar bäst med grovt krossad malt.
Jag brukar stoppa bryggprocessen och röra i mäsken 2-3 ggr under mäskningen. Det kan du göra genom att trycka pil upp och pil ner samtidigt. Efter mash-out och man har hängt upp maltröret så sköljer jag med ca 10 l vatten som håller 75 C. På det sättet får jag en effiktivitet på 94-95% varje gång.
Lycka till!
Mvh Gustav

Jag är mycket impad av dina 94-95% effektivitet. Jag brukar hamna på 75-85% lite beroende på om jag rör i malten. Jag lakar med 2 l vatten i bm 20 liter.

Martin

På flaska:

ballista skrev:

Jag är mycket impad av dina 94-95% effektivitet. Jag brukar hamna på 75-85% lite beroende på om jag rör i malten. Jag lakar med 2 l vatten i bm 20 liter.

Martin

Malningsgraden är viktig for att få ett bra utbyte. Jag körde tidigare med en Corona kvarn som malde för fint, mitt utbyte låg då på 80-85%. Nu kör jag med en monster mill 2-valsars inställd på grov krossning och har mycket bättre utbyte. Jag tror att även sköljningen (lakningen) är viktig för utbytet.

Gustav

215 Senast ändrad av ballista (2011-08-07 15:59:13)

Jag skulle gissa att jag har för finkrossat, eftersom jag har problem. Tittar på att lösa detta.

Efter att ha samtalat med Raaskens i frågan, varför mäskar bm vid 63 och 73 grader? Är det för att få ett balanserat öl. På sistone har vi laborerat med temperaturen för att få fram en sötare stout samt torrare lageröl. Någon som har erfarenhet av detta i BM?

Martin

På flaska:

216 Senast ändrad av Raasken (2011-08-20 09:09:10)

Hej BM-kollegor och blivande!

Mina nära brygg/bygg-kompisar vill gärna se BM underverket
och då tror jag att även andra bryggare vill se samma sak.

Lägger upp ett gäng bilder på BM 50lit utan för mycket text nu, men behövs det kan det komma senare.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/PumparB.jpg
Visar pumpar med framledning nära centrum.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/Inlopp_utloppB.JPG
Visar insida med pump framledning nära centrum,dubbla element tempgivare och dragstång.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/Maltpipa_packningB.jpg
Maltpipans nedre kant med C-formad siliconpackning.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/Maltpipa_monteradB.JPG
Maltpipa monterad begränsar då inre element och tempgivare samt framledning.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/Undre_silpl%E5tB.JPG
Undre silplåt på plats.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/Undre_sildukB.JPG
Undre silduk ovanpå silplåten. Hmm, brukar visst behöva en tyngd för att ligga stilla.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/%D6vre_silduk_silpl%E5t_tryckbalk_vingmutterB.JPG
Övre silduk,övre silplåt,tryckbalk och vingmutter.

Mvh Raasken som snart får besök av elektriker och 16Amp säkringar :-))

Vanliga Halsningar fr.

En fördel med att KÖPA en braumeister, är att man får alla delarna på köpet.

Bra med bryggporr, Raasken! smile

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Hej

Har du blivit vardaglig Raasken?

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Hej BoT mfl!

Förklaringen är i två steg:
Mitt eget halvfärdiga M&L kärl på 90lit blir nog inte färdigt inom överskådlig tid...
Prototyp-verkstaden på jobbet har fått en ny chef som varken gillar öl eller mej!
Det blev en oanvänd BM till salu till överkomligt pris och transporten gick att fixa.
Outgrundliga äro Herrens vägnar :-))

Däremot är skrotcontainern fortfarande utan lock och lås!

Raasken

Vanliga Halsningar fr.

Hej

Chefer som inte gillar öl, skall man hålla sig så långt i frn det går, jag lovar dej.

Att din nya chef inte gillar dej, sånt är jobbigt. Min förra detta va inte heller så där poppis när jag pratade, inte öl, utan jobb.

Jag arbetade tidigare på en pappersmaskin, att arbeta på en sådan så måste varje person på maskinen veta hur samt varför.

Jag var kaptenen på skutan resten var nya från 1 år till 1 månad.

Det tog 2 veckor innan jag fick göra allt job, dom andra hade för kort tid.

Jag gjorde 3 olika job i 3 månader till slut så fattde ledningen, jag sa hej då, kör pappersmaskinen själva ni som vet

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Techno skrev:

Hej

Chefer som inte gillar öl
Bo

Va e de???

Är dom fina och bara dricker vin???? Överklass????  men visst... dom får skylla sig själva ju.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Kort fråga: -Kräver 50-liters Braumeister 3-fas anslutning?

Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!

nix vanlig jordad stickpropp

OK. Det funkar alltså bra med ett vanligt 10A eluttag?

Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!

225 Senast ändrad av Blåkulla (2011-09-04 20:43:58)

svar ja .............. fast inte samtidigt med andra energislukare på samma grupp (den drar max 3200 Watt)