Recept & Beräknings Hjälp!!

Hej!

Det har blivit dags för min första ölbryggning, och nu börjar det trilla in en massa frågor. Först hade jag tänkt att brygga en "Inca India Pale ale", men efter ha räknat lite på humlen så verkar den galet besk. Hur som helst så blir den en smula modifierad, och nu skulle jag verkligen behöva lite hjälp.

Mitt tänkta recept:

maltextrakt               =  4Kg    Ljust torkat maltextrakt (Munton & Fison), pulver
specialmalt               =  0.25Kg    Crystal malt (Thomas Fawcett), hel
bitterhumle  (60min)  =  ? g  Perle humlekottar, 2004, 5.8% alfasyra, Tyskland
Smakhumle (xmin)    =  ? g  Perle humlekottar, 2004, 5.8% alfasyra, Tyskland
aromhumle (xmin)     =  ? g  Perle humlekottar, 2004, 5.8% alfasyra, Tyskland
jäst                          =  1st  London Ale jäst (Brewer's Choice 1028) XL 125 ml

Malten och alkohol.
Det står att 1kg Ljust torkat maltextrakt (Munton & Fison) ger 8L vört på 50°Ö. Detta borde innebära att 1kg extrakt innehåller 400 °Ö (8*50) -> 1600°Ö/4Kg. Jag läste på forumet att verkningsgraden för just denna malten är 65%. Denna malten kommer alltså bidra med 1040°Ö (1600*0.65) i min vört. Om jag nu väljer en vört på 20L ger detta ett OG på 1052 ((1040/20)+1000). London Ale jäser ut ca 75% dvs mitt FG landar på 1013, och alkoholen på ((1052-1013)*0.132) -> 5.1%. Verkar detta stämma?

Vad blir Öchslebidraget från 0.25Kg krossad Crystal Malt?

Jag TROR det skulle passa med en beska på runt 30BU, då det flesta brittiska ale verkar ligga där runt. Men hur skall jag räkna ut det? Vet inte det procentuella utbytet på kottar, och jag vet heller inte hur jag skall fördela mängden mellan bitter-, smak- och aromhumlen samt vilka koktider. Behöver verkligen hjälp här....jag vet att det är en smaksak, men ni erfarna bryggare har säkert en massa bra tips!? smile

Tack på förhand!

Mvh
Tobbe

Sv: Recept & Beräknings Hjälp!!

OG är uppskattat till 1.079 i promash. Har nog mest att göra med att Maltextrakt är 100% effektivt då man tillsätter det som socker. Kan du ha blandat ihop det med utjäsning?

Jag skulle nog vilja ha en beska på minst 50 till en sådan stor öl. Men innan jag ger mig in i humle rådgivning måste jag fråga. Kokar du hela vörten eller bara delar?

Jag brukar slänga i smakhumle med runt 10-15 min kvar i koket och arom 3-0 min kvar i koket. Ibland efter avslutat kok men innan kylning, minst av den delikata aromen försvinner då har jag fått för mig.

Okaj, då har jag blandat ihop det! Om Promsh visar 1079 så måste det innebära att jag får ut 100% effektivitet av maltextraktet precis som du säger, men då ger inte crystal malten något tillskott eller? Jag skall helt klart ändra till 25L vört-> 6.3%. Är inte riktigt med på vad du menar med "om jag kokar hela vörten eller bara delar"? smile Har en 10L gryta som jag får koka vörten i och sen fylla på med vatten upp till 25L i jäskärlet. Humlen är jag riktigt osäker på, men 50BU är kanske det man skall sikta på för en ale?

Som Lund skrev, 1.079 för 20 liter låter rimligt - siffran "65%" för det ljusa extraktet är ungefärlig förjäsbarhet för muntons ljus extrakt. Det har inget med extraktvärdet att göra. Maltextrakt är ju alltid enligt definition rent extrakt, bortsett från ev vatteninnehåll.

>Det står att 1kg Ljust torkat maltextrakt
> (Munton & Fison) ger 8L vört på 50°Ö.

Detta är korrekt. Du ska inte dra ned detta med något "utbyte", utbytet är ju 100%.

Förjäsbarheten är något helt annat, och det är den som är 65%, det är inte samma utbytet. Vilket innebär att 65% av extraktet består av förjäsbart socker, resten är dextriner och protein. Detta värde använder du om du vill uppskatta FG du kommer att få.

250 gram karamellmalt ger väl enkelt räknat ca hälften eller så i extrakt beroende på hur du gör och krossar, dvs kanske 250*50% = 125 g eller så. Förjäsbarheten hos det extraktet är mycket lägre, jag skulle gissa på ca 35%.

Så ditt FG borde bli 1.018 - 1.028 helt beroende på utjäsning och jästval - lite väl saftigt restextrakt kanske, såvida du inte höjer beskan ordentligt.

Men kanske hade du inte tänkt dig en så stark öl? Du kan ju gott dra ned på maltextraktet.

/Fredrik

Om du kokar vörten till en 25L sats i en 10L gryta kokar du inte hela vörten. Konsekvensen är att alfasyrorna från humlen inte kommer lösa sig lika bra, och du är tvungen att öka mängden humle för att åstadkomma rätt beska.

Rent generellt för en IPA så kan den vara nästan hur besk som helst, 50 BU är inte på något sätt extremt. Men frågar du mig så tycker jag att 30 BU borde bli godare. Å andra sidan, om du har valt att göra en IPA så är du antagligen en "hophead" (humlehuvud?) som gillar beskt öl.

/Per

Think globally. Drink locally.

Den lilla mängden karamellmalt gör liten skillnad på så mycket öl. Ca 2-3 öchele blir väl skillnaden på 20 liter, grovt räknat.

/Fredrik

När du kokar 10 liter bara är vörtstyrkan högre vilket innebär att man inte får ut lika mycket beska av humlen och måste därför öka.

Crystal malten ger ett tillskott men det är i stort sett försumbart. Dock ger det väldigt god smak.

Hur beskt det ska vara avgörs ju av egen smak i första hand och i andra hand hur beskan kommer att uppfattas. Visst vatten ger strävare beska och annat vatten mjukare. Vissa humlesorter verkar också ge en mjukare beska (hur nu det går till vet jag inte).

Problemet du har är att även om du slänger i 100 gram perle som bitter humle och kokar vörten (räknande med 8 liter då man vill ha lite marginal) får du inte mer än 39 ibu. Dessutom kommer antagligen vörten karamelliseras då den är så koncentread och leda till att du får lite söta underliga smaker.

Mitt råd är att bara koka:
1 kg malt extrakt
0.25 kg crystalmalt (som inte ska kokas men silas av i varmt vatten)

beska med:
66 gram perle. (borde ge 45 ibu vilket är enligt mig ett lagom mått. beskt men inte för beskt.)

i slutet av koket säg 10 min kvar tar du av kastrullen från plattan. Rör försiktigt ner de 3 kg maltextrakt du har över och rör om tills det har löst sig helt. (avkokningen borde ha gett dig plats i kastrullen för det. I nödfall får du koka lite i en mindre kastrull men det borde som sagt inte rinna över).

Ställ tillbaka på plattan tills det kokar igen. Dela upp humlen du har kvar på två givor. En när det precis börjar koka och en efter 10 min när du tar av kastrullen från plattan.

Jag hoppas jag uttryckt mig tillräkligt klart.

8 Senast ändrad av e00toer (2006-02-02 23:12:40)

Jo, det känns som jag har en lite bättre koll nu! Första brygget måste ju inte bli helt perfekt smile Misstänker att det kräver lång erfarenhet, men det hade varit kul om det är lyckas hyfsat! Tack för hjälpen grabbar!

9 Senast ändrad av JohanD (2006-02-03 00:50:43)

e00toer skrev:

Första brygget måste ju inte bli helt perfekt smile

Jag tror inte att det var förrens tredje eller fjärde gången som det jag åstadkom var gott.

Första gången var det nästan odrickbart, men eftersom det var "hemgjort" så dracks det upp (stoltheten tog överhand över förnuftet tongue

Andra gången var det i alla fall drickbart, därefter har det bara gått uppåt!

Så häng inte läpp om det inte blir perfekt direkt, det kommer med tiden som sagt.

Dessutom finns det alltid mer att lära, hembryggning är kul!

Odrickbart hoppas jag verkligen inte det blir. Undra vad de största felet man gör är när man får ett odrickbart öl. Har ni förresten något tips på hur jag skall sila av/förbereda specialmalten?

e00toer skrev:

Undra vad de största felet man gör är när man får ett odrickbart öl.

Jag är övertygad att mitt fel första gången var att jag jäste en ale för kallt (13- 14 grader i källaren) och lyfte på locket och pillade med det.. efter en veckas (i mina ögon) utebliven jäsning, skakade jag kärlet en gång till för att syresätta... en "sur" smak uppstod... :'(