Recept & Beräknings Hjälp!!
Hej!
Det har blivit dags för min första ölbryggning, och nu börjar det trilla in en massa frågor. Först hade jag tänkt att brygga en "Inca India Pale ale", men efter ha räknat lite på humlen så verkar den galet besk. Hur som helst så blir den en smula modifierad, och nu skulle jag verkligen behöva lite hjälp.
Mitt tänkta recept:
maltextrakt = 4Kg Ljust torkat maltextrakt (Munton & Fison), pulver
specialmalt = 0.25Kg Crystal malt (Thomas Fawcett), hel
bitterhumle (60min) = ? g Perle humlekottar, 2004, 5.8% alfasyra, Tyskland
Smakhumle (xmin) = ? g Perle humlekottar, 2004, 5.8% alfasyra, Tyskland
aromhumle (xmin) = ? g Perle humlekottar, 2004, 5.8% alfasyra, Tyskland
jäst = 1st London Ale jäst (Brewer's Choice 1028) XL 125 ml
Malten och alkohol.
Det står att 1kg Ljust torkat maltextrakt (Munton & Fison) ger 8L vört på 50°Ö. Detta borde innebära att 1kg extrakt innehåller 400 °Ö (8*50) -> 1600°Ö/4Kg. Jag läste på forumet att verkningsgraden för just denna malten är 65%. Denna malten kommer alltså bidra med 1040°Ö (1600*0.65) i min vört. Om jag nu väljer en vört på 20L ger detta ett OG på 1052 ((1040/20)+1000). London Ale jäser ut ca 75% dvs mitt FG landar på 1013, och alkoholen på ((1052-1013)*0.132) -> 5.1%. Verkar detta stämma?
Vad blir Öchslebidraget från 0.25Kg krossad Crystal Malt?
Jag TROR det skulle passa med en beska på runt 30BU, då det flesta brittiska ale verkar ligga där runt. Men hur skall jag räkna ut det? Vet inte det procentuella utbytet på kottar, och jag vet heller inte hur jag skall fördela mängden mellan bitter-, smak- och aromhumlen samt vilka koktider. Behöver verkligen hjälp här....jag vet att det är en smaksak, men ni erfarna bryggare har säkert en massa bra tips!? ![]()
Tack på förhand!
Mvh
Tobbe