Sv: Vilken är den sämsta ölen du vet?!

Hej

Wisby  Klosteröl (nr 1400)

En period så köpte jag en flaska om året...
bara för att se om jag haft otur
och sen backflyt
och därefter bad luck
och sen till sist shit happens
och nu har jag slutat att köpa test/referensexemplar
av detta pekoral* i bryggsammanhang.

Man avundas verkligen systembolagets erfarna testpersonal
som kan acceptera att drycker som den får tillträde till sortimentet...
Tänk efter själv:
Hade man t.o.m gillat sånt skräp så vore det ju nära tillhands att man drack sig fördärvad!!!

Det är alltså återigen synnerligen meningsfullt att brygga själv! wink wink

*pekoralist att " ... uttrycks- och meddelelsebehovet är långt större än gestaltningsförmågan.
Den emotionella och intellektuella kapaciteten räcker inte till för de stora ambitionerna ...".[1]

För Humlebladet direkt:
Raasken i en klosterträdgård

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

En gång i tiden var Wisby Klosteröl riktigt bra.
Speciellt färsk på fat på Gotland.
Tyvärr så finns det någon slags infektion i ölet så att hållbarheten är obefintlig.

Ang Wisby - jag vete katten men undrar om det inte hänt nåt där på sistone. Har också varit av den bestämda uppfattningen att det här är ett trist öl, men fick den för nån månad sen och då var den helt ok. Tror de ändrat receptet lite ( + amerikansk humle?). Dessutom har Gotlands Bryggeri med Sleepy Bulldog och Sitting Bulldog två helt ok amerikanska ales (apa och ipa tror jag) som åtminstone på mässan och i Visby smakat gott. Inte det godaste jag druckit, men absolut inget som borde kvala in i den här tråden (rent objektivt då förstås) wink

[b][color=#009922]Hej kära själ! Fukta din aska![/color][/b]

För ett antal år sedan jobbade jag på ett mindre möbelföretag där det ingick resor till diverse kalla ställen i östra Ryssland... Jag, och min kollega, brukade roa oss med att botanisera i ryska affärer efter udda öl och vodkasorter. Vi hade fått stränga uppmaningar att hålla oss till vodkasorter som åtminstone översteg motsvarande 15 kronor litern, så en gång, när vi var i Irkutsk i östra Sibirien köpte vi en flaska ??? ????? (Pistolvodka) med camouflagefärgad etikett, ett antal korvar av obestämbar art och en tvåliters flaska med öl av ännu mera obestämbar art... Efter några rejäla pistolvodkesupar, och några korvbitar, öppnade vi "ölen" och en tung doft av sommarvåt hö spred sig i rummet. Vi tänkte att detta kanske var speciellt för sibiriska ölsorter, med tanke på den hårda vintern, så vi hällde upp varsitt glas och kunde konstatera att det även såg ut som höfärgat vatten. Efter att ha gjort en försiktig provsmakning konstaterade vi att det även smakade höfärgat vatten. (Det kan ha varit hästpiss, men eftersom jag inte smakat sådant får jag här endast gissa mig till sensationen.) Hur som helst. "Ölen" hälldes ut och pistolvodkan hälldes upp, varefter vi sköljde våra strupar med denna, i sammanhanget, otroligt finstämda dryck för att, om möjligt komma till sans igen... Fråga mig inte vad ölet hette, dels var etiketten på ryska och dels hade vi druckit försvarliga mängder pistolvodka... Men, en upplevelse var det!

Stompet. Det du kan ha druckit är den ryska motsvarigheten till Berliner Weisse och Gose.  Kvass tror jag det hette.  Vår danske vän här på forumet, Jan, är expert på detta öl.  Det kan tänkas att han blir lite sårad av det du skrev - minns jag rätt så älskar han den ölen.  Jan?

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Portugisen skrev:

Stompet. Det du kan ha druckit är den ryska motsvarigheten till Berliner Weisse och Gose.  Kvass tror jag det hette.  Vår danske vän här på forumet, Jan, är expert på detta öl.  Det kan tänkas att han blir lite sårad av det du skrev - minns jag rätt så älskar han den ölen.  Jan?

är inte kvass typ rågbröd som någon låtit ligga i vatten påtok för länge?

har man inget som jäser är det slöseri med tid!
Primär: brown porter No.1(1042og/28ibu)
sekundär: golden brett(100% brett b 1052og/20ibu 1/8-10), lambic(1053og 1/6-10)
på tapp: regurgitator bock(1070og/21ibu), vienna (1052og/23ibu), dipa (1093og/100++ibu), belgo ipa (1074og/70ibu), cal common(1052og/40ibu), session saison(1040og/20ibu)

I Ryssland kan man köpa kvass-kit med något maltextraktliknande pulver och en jäst som man blandar med vatten och socker. Antar att man dricker den dagen efter. Fick några paket av min bror för ett par år sedan. Det var inget särskilt, lite maltigt, lite sött och ingen som helst humle.

Annars köper man väl det lättast av kvassdamen nere runt hörnet.

http://2.bp.blogspot.com/_2CuMLQpa3bU/RdhijLpvQKI/AAAAAAAAALY/xJ7eefoXZE4/s400/kvas.jpg

/Per

Think globally. Drink locally.

Stomper skrev:

För ett antal år sedan jobbade jag på ett mindre möbelföretag där det ingick resor till diverse kalla ställen i östra Ryssland... Jag, och min kollega, brukade roa oss med att botanisera i ryska affärer efter udda öl och vodkasorter. Vi hade fått stränga uppmaningar att hålla oss till vodkasorter som åtminstone översteg motsvarande 15 kronor litern, så en gång, när vi var i Irkutsk i östra Sibirien köpte vi en flaska ??? ????? (Pistolvodka) med camouflagefärgad etikett, ett antal korvar av obestämbar art och en tvåliters flaska med öl av ännu mera obestämbar art... Efter några rejäla pistolvodkesupar, och några korvbitar, öppnade vi "ölen" och en tung doft av sommarvåt hö spred sig i rummet. Vi tänkte att detta kanske var speciellt för sibiriska ölsorter, med tanke på den hårda vintern, så vi hällde upp varsitt glas och kunde konstatera att det även såg ut som höfärgat vatten. Efter att ha gjort en försiktig provsmakning konstaterade vi att det även smakade höfärgat vatten. (Det kan ha varit hästpiss, men eftersom jag inte smakat sådant får jag här endast gissa mig till sensationen.) Hur som helst. "Ölen" hälldes ut och pistolvodkan hälldes upp, varefter vi sköljde våra strupar med denna, i sammanhanget, otroligt finstämda dryck för att, om möjligt komma till sans igen... Fråga mig inte vad ölet hette, dels var etiketten på ryska och dels hade vi druckit försvarliga mängder pistolvodka... Men, en upplevelse var det!

Hej

En trevlig rese skildring, ölen kan ju kvitta men skulle gärna testa pistolvodkan

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Portugisen skrev:

Hej Pål

Kvass är väl det som motsvarar Hvidtöl/Maltöl eller Svagdricka i Skandinavien (vet inte om Norge har något liknande) fast det är gjort helt annorlunda. Om man gör det hemma tycker jag att det är underbart gott som töststäckare och "stärkande dryck" men då menar jag alltså inte som extrakt, utan som när vi ska försvara att vi gör riktigt öl. Riktig kvass är ju att man blötlägger rågbröd som eventuellt har varit rostade lite grann för att få mer färg, tillsätter lite socker och jäst. Det är underbart gott när serverat kallt tycker jag. Men jag älskar ju också ett gott rågbröd sååå:-) Ska man köpa kvass på affären på flaska bör man hålla sig till ochakovas som är helt OK.

Baltika hade tidigare några öl som var goda - deras weissbier, porter och dunkel (som bla var gjord med rågmalt - nu har de tillsatt en hel del sirap och det märks tyvärr) Annars finns det vissa helt ok öl aristokrat (pilsner), ochakoca rubin (lätt drucken och törr bärnstenfärgat lager) och cerny (alkoholsvag men god schwarzbier fast åt det lite torra hållet).

NU sängdags:-)

Mvh
-Jan

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

jrm skrev:

:-) vi åker till Danmark till jul. Då ska jag passa på att ta en par "riktiga" Tuborg med hem och jämföra lite fast jag är hemsk dålig på att sätta ord på det jag smakar...

Skippade "projektet" då jag inte har lyst att dricka två Tuborg på rakan... Jag har haft ett 6-pack liggande i kylen sedan jul och tänkte "jag kan ju ta en Grøn Tubog..." då jag klippt gräset häromdagen... Min ölkyl är ställt på 8°C, men det är definitivt för varmt om man ska dricka en Grøn Tuborg... 4°C är nog mer passande så man inte smakar något...

Var igår ute med jobbet i Stockholm, var först på det underbara Bishop Arms med massa fina öl, dock avslutades kvällen på ett ställe som heter Snaps, deras ölutbud bestod i Spendrups eller Heineken, tjohooo. Tog en liten flasköl Heineken, kostade 56:- fy fasiken. Förstår varför tjejerna i reklamen blir uppspelta över en gigantisk sko garderob, förstår inte varför killarna blir uppspelta över an ölkyl fylld med endast Heineken.

Skorna passar väl ännu sämre än ölen..........

Salle

63 Senast ändrad av yrmff (2010-07-02 21:39:41)

CITAT "Var igår ute med jobbet i Stockholm, var först på det underbara Bishop Arms med massa fina öl, dock avslutades kvällen på ett ställe som heter Snaps, deras ölutbud bestod i Spendrups eller Heineken, tjohooo. Tog en liten flasköl Heineken, kostade 56:- fy fasiken. Förstår varför tjejerna i reklamen blir uppspelta över en gigantisk sko garderob, förstår inte varför killarna blir uppspelta över an ölkyl fylld med endast Heineken."

hmm ådå valde du heineken!!! spendrups är väl iallafall familjeägt.... wink
mvh H

Ahhox skrev:

Var igår ute med jobbet i Stockholm, var först på det underbara Bishop Arms med massa fina öl, dock avslutades kvällen på ett ställe som heter Snaps.

Så nära Oliver Twist och Akkurat, ändå så långt ifrån... Stackars dig, jag vet hur det känns att få nöja sig med garderobsöl istället för riktigt, handpumpat och gott.

Hej!

De flesta Internationella lagerölen är ingen sensation direkt.
För ca 6år sedan köpte en granne hem en platta Kharu (tror jag det stavas) från finnland och jag köpte den av honom. (tabbe)
En finsk lager som smaka sur, besk, burk blä.

Min egen Hibiskusweiss ligger högt upp på min äckel-öl-lista. hmm

Har inte hittat en god Belgare - verkar bara vara för dom insatta.

binx skrev:

Har inte hittat en god Belgare - verkar bara vara för dom insatta.

Huh? Ja som sagt smaken är som baken. Men de som toppar äckellistan är nog Harboe som var billigast på systemet 2004-2005 typ, 8:90:- Sen så har vi efterträdaren Blå och gul när den kom höjde de priset på harboe och blå och gul gick för 8:90:-. Blå och gul smakade nog ännu värre, den finns kvar har jag sett. Jag tror att vill man ha det äckligaste ölet så köper man det allra billigaste. Priset kan vara en bra riktmärke för äckelheten.

Sen har jag en liten komentar angående Heinikenreklamen. Att grabbarna skriker av lycka när det får se en walk in fridge full med heiniken vore som om damerna hade skrikit exalterat över att gå in i en garderob fylld med enbart bruna strumpbyxor. Damerna gillade iaf variation, karlarna gillade bara samma samma samma gamla elände.

Var på den franska rivieran och plockad b.la upp en flaska Violette du Mont-Blanc ( http://www.ratebeer.com/beer/violette-d … anc/47868/ ) eftersom den var fransk och den hade den nostalgisk kapsyl.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/la_violette.jpg

Smakade tandkräm med en touch av viol, sötsliskig, kändes lite som någon hade tagit en dålig euro-lager blandat med en äcklig läsk. Tog 2 munnar sen åkte den i vasken.

Läs om mina hembryggaräventyr på http://martinj.net

Hoppas inte jag trampar någon på tårna nu men jag minns ett blåbärsöl, Östgöta Blåbärs av Nordsjö gårdsbryggeri i Motala som fanns på systemet ett kort tag för länge sen. Den var riktigt rälig med en talgaktig, möglig smak.

Annars avskyr jag Orval och alla som smakar som det.

http://bistron.tumblr.com/

Inte den sämsta, men den sämsta Stout jag druckit är Hakim Stout
http://www.ratebeer.com/beer/hakim-stout/13725/

8þ Mats

Jag måste säga Grebbestad Lunator, men jag tror nästan att min flaska måste ha varit infekterad... Luktade riktigt obehagligt och smakade likadant. Smaken satt fast och förstörde mina smaklökar resten av dagen.

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Chubb skrev:

Jag måste säga Grebbestad Lunator, men jag tror nästan att min flaska måste ha varit infekterad... Luktade riktigt obehagligt och smakade likadant. Smaken satt fast och förstörde mina smaklökar resten av dagen.

Det måtte den varit, om inte jag minns fel så luktar den maltigt och karamelligt, inga extreme eller udda dofter dvs. God var den dessutom.

Läs om mina hembryggaräventyr på http://martinj.net

martinj skrev:
Chubb skrev:

Det måtte den varit, om inte jag minns fel så luktar den maltigt och karamelligt, inga extreme eller udda dofter dvs. God var den dessutom.

+1 på infekterad flaska, normalt sett är det en mkt god öl, köp en ny om ett tag när minnet av den där svalnat lite!

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Har faktiskt en till flaska i garderoben men inte vågat öppna den än big_smile

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/