Ta upp 1/2" hål i kastrull

Hallå!

Är det någon som tagit upp hål för montering av kulventiler och annat skojs? Har inte borrat så mycket i rostfritt så jag tänkte hör efter så jag inte sabbar en ny och fin kastrull.

Klarar man av det med en vanlig borrmaskin?  Börja med ett pyttehål och sedan öka diametern allt eftersom? Spruta på med sån där "kylgegga" för att inte sabba härdningen i det rostfria och kanske sabba borrarna innan man kommit igenom kastrullen?

Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!

Sv: Ta upp 1/2" hål i kastrull

# Smörj ordentligt. Det gör inet att det ryker lite.

# Anpassa varvtalet så borret skär, möjligen fullt ös på småborr men minska när du går upp i diameter. Om varvet är för högt bränner du bara borret.

# Köp nya borr.

# Börja med ett litet borr, 2mm, sedan 5mm, sedan skulle jag köra med ett stegborr upp till 13mm. De ger fina runda hål. Med ett vanligt borr riskerar du att få hål som inte är runda, samt att det nyper när du borrar igenom.

Martin

På gång: Red Ale
Jäser/Lagrar: Svensköl
På flaska:
På Fat: Pail Offer

Tusen tack för tipsen Martin!  *tumme upp*

Jag har använt stegborr och chassipunch. Puncharna är bra och lättanvända, men dyra. Jag fann en begagnad på Ebay för en liten peng.
Stegborret fungerar bäst i rostfritt om man lägger på ganska högt tryck och låg hastighet. Smörj gärna med WD-40 eller 5-56. Om borret blir hett så är det kört, metallen härdas och borret blir slött.

Några av mina bryggprojekt: http://jansson.us/brewing.html

När jag började min karriär som industrielektriker så borrade vi en del rostfritt. Fick tipset av en gammal räv på pappersbruket jag jobbade vid att man skulle köra fullt ös tills det började ryka om borret och sedan sakt ner big_smile

Såhär i efterhand kan man skratta åt rådet men klart man följde det rådet som 16-17åring. Fick även slipa/köpa mycket borr där wink

styrman_jansson skrev:

man skulle köra fullt ös tills det började ryka om borret och sedan sakt ner big_smile

Man kan nog inte kalla det borra längre, utan termisk håltagning. Jag brukar råka ut för det när borren från början är grymt slöa. Värmen gör att borret smälter igenom och man får kraftiga grader. Men har en gammal räv sagt det så,.. smile

På flaska:

Jag har användt en sk. Koniskt plåtborr och det
Har fungerat bra i 1mm rostfritt i alla fall

Det slutade med att jag tog en bricka som motsvarade den hål storlek jag ville ha, ritade en ring på kastrullen längs brickan och sedan använde en vanlig 3mm borr och borrade längs hela cirkeln. Filade lite med en rundfil efteråt. 

Ibland har man en förmåga att komplicera saker och ting och tro att man måste köpa specialborr och annat..  smile

Begreppet dremel förekommer inte så frekvent nu för tiden. Annars en kanonmaskin om batteriet är bra.
Dom flesta här på forumet har ingen högvarvig stiftslipmaskin och kompressor som klarar luftflödet. Men annars är det det bästa efter att man fått upp ett litet hål.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Jag står inför motsvarande dilemma, har köpt en kulventil till min 24 liters kastrull som kräver ett 7/8'' hål. Jag har ingen lust att försöka mig på att borra själv eftersom jag vet att det kommer att gå åt helvete. Någon som känner till en firma i Sthlm som kan hjälpa mig att borra?

11 Senast ändrad av scaryeyes (2011-08-14 15:27:52)

Prata med en plåtslagare tex. Finns en liten firma, kanske dom är villiga att hjälpa till. Ta med några hembryggda så blir dom genast intresserade.

Eller rörmokare, dom brukar ha punshar till att göra hål i diskbänkar.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Snej skrev:

Jag står inför motsvarande dilemma, har köpt en kulventil till min 24 liters kastrull som kräver ett 7/8'' hål. Jag har ingen lust att försöka mig på att borra själv eftersom jag vet att det kommer att gå åt helvete. Någon som känner till en firma i Sthlm som kan hjälpa mig att borra?

Med ett riktigt stegborr för några hundra och smörjning är det svårt att misslyckas totalt.

Martin

På flaska:

Biltema säljer en håltagare (art 86-095) den är 35mm men det går säkert att låna en sådan i annan storlek av någon svets firma eller en elfirma som bygger elautomatik! Själv har jag tillgång till hydralisk håltagare från ca 20mm till ca 55mm och skulle kunna hjälpa till att dra ut ett hål till någon om det är någon som bor i Skånes mitt själv bor jag i Sösdala..
Mvh Dennis

Ett liv utan öl är som ett hål tomt och innehållslöst......