Dålig utjäsning

Nu har jag fått ett "klassiskt" problem när jag bryggde porten från Hembryggaren. OG var 1061 och utjäsningen stannade på 1027. Jag följde rekommendationerna och hoppade över förkulturen utan tillsatte jästen direkt från påsen. Efter ordentligt skakande av jäshinken fick den klara sig själv. Jäsningen kom igång mycket snabbt och var i prinicp färdig efter 3 dagar.

När bryggningen är klar upptäcker jag att min labratorietermometer som jag just har köpt på Clas Olsson visar 2-3 grader lägre temp än fyra andra termometrar jag letade fram. Dvs istället för att ha en försockringsrast vid 68 grader hade jag den vid 70-71 grader. Som jag förstår bildas det mer dextrin vid denna temperaturen men påverkar det utjäsningsgraden? Eller är det trots allt ett problem med syresättningen.

Är det någon som har märkt någon skillnad vad det gäller utjäsning och dextrin/maltos förhållandet?

Sv: Dålig utjäsning

Thomas skrev:

Dvs istället för att ha en försockringsrast vid 68 grader hade jag den vid 70-71 grader. Som jag förstår bildas det mer dextrin vid denna temperaturen men påverkar det utjäsningsgraden? Eller är det trots allt ett problem med syresättningen.

Är det någon som har märkt någon skillnad vad det gäller utjäsning och dextrin/maltos förhållandet?

Den relativa mängden dextriner i vörten, är i princip just vad som avgör "förjäsbarheten". Mer dextriner => mindre förjäsbarhet per automatik.

70-71 grader låter väldigt högt.

För övrigt så hade jag inte möjlighet att brygga just på den dagen så jag har inte tittat så noga på receptet.

/Fredrik

Dvs istället för att ha en försockringsrast vid 68 grader hade jag den vid 70-71 grader. Som jag förstår bildas det mer dextrin vid denna temperaturen men påverkar det utjäsningsgraden? Eller är det trots allt ett problem med syresättningen.

Jag håller med Fredrik, den "stora boven" i dramat är nog din höga temp, det är en väldigt stor skillnad mellan 68 c, och 70-71 c.  Några grader där och där kanske inte låter så så enormt mycket, men med rent empiriska försök så betyder dom graderna faktiskt en hel del i utjäsningsgraden. Men, och det är ett stort M, Jag tycker trotsallt att du skulle få ett lite lägre SG, säj emot 1020. Hade påsen svällt upp ordentligt? Mina problem var tvärtom i början av kariären, sedan några år så var det hyfsat ok för att mot nu igen få låga SG. I och för sej så har jag skaffat mej ny lakutrustning, men hålen i lakbotten är densamma som tidigare.  Annars så skulle du väl ha ett SG på 1015-1017. Ibland så blir SG som livet, man vet aldrig riktigt hur det blir

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

4 Senast ändrad av peps (2006-02-01 23:31:08)

Jo, visst märks det skillnad på utjäsningsgrad om man mäskar högt eller om man mäskar lågt. Tyvärr har jag aldrig haft problem med att FG blivit för högt, utan tvärtom har alltför många öl stannat alldeles för lågt, så jag har gradvis höjt min försockringsrast för att få bättre resultat. Det är med stor glädje jag konstaterar att min variant av Kenneths THA-klon stannade på FG 1018. Men då var i och för sig OG 1072.

Jag tycker det är lite svårt att ange en exakt mäsktemperatur när man kör en stor sats; temperaturskillnaderna kan ju vara ganska stora i mäsken, och man skall inte underskatta trögheten i materialet i mäsktunnan. Om jag hade mäskat i min mäsktunna hade jag inte varit bekymrad av 70-71°C, det hade blivit bra ändå.

Men FG 1027 hade jag inte heller varit nöjd med, jag har dock svårt att tro att det är mäskningen som är skurken. Icke desto mindre bör du nog reklamera termometern.

Think globally. Drink locally.

Jag har inte använt den jästen själv, men 1728 är enligt wyeast rankad rent allmänt att ha en lite lägre utjäsning.

Bara en sån sak kan göra uppåt 6 punkter i FG i värsta fall. Kombinera detta med den höga mäsktempen så tycker jag personligen det låter som en rimlig förklaring.

/Fredrik

1728  Scottish Ale jäst (Brewer's Choice 1728) är en riktig arbetshäst som jäser ut väldigt bra.
Den klarar lätt över 9% alkohol och är inte kinkig som en del andra jäster.

Boven i dramat är utan tvekan den höga mäsktemperaturen.
Jag har själv haft lite problem med utjäsningen och genom att titta tillbaka på alla mina anteckningar kommit fram till att en av de största anledningarna till dålig utjäsning är att ha för kort rast runt 62-65C och oftast i samband med att jag "mäskar ut" vid c:a 78C.

Ett av de stora problemen är att få tag på en bra termometer. Precis som Thomas så kollade jag igenom ett antal sprittermometrar på C.O. och kunde konstatera att spridningen var rätt stor. Runt 4 grader mellan den högsta och lägsta.

Sedan köpte jag mig en termometer på humlegården som var bra ända tills dess att det helt plötsligt en liten spritmängd frigjorde sig från resten och åkte iväg upp på 95C. Efter det kunde jag inte längre lita på den.

Jag har nu införskaffat mig en digital termometer som jag hoppas ska hålla temp och kvalité

Jag har ju som sagt inte testat den själv, och man kan fråga sig hur korrekta wyeast utjäsningssiffror är.

Har för mig att jag frågat den om det förut men inte fått några tillfredställade svar.

Dock så kan man i princip ha både hög alkohol tolerans och låg utjäsning, det är ju i sig ingen motsägelse. En del av skillnaden ligger i förmågan att jäsa ut maltotriose. Lågutjäsande jästen brukar lämna mer restsötma och inte bli så torra.

Vet inte om 1728 blir torr?

/Fredrik

Tack för alla svaren. Jag har just beställt nya ingredienser + en termometer från Humlegården. Det är bara och börja om :-)
/Thomas

Ett kort off topic inlägg angående termometrar:

Jag har under det senaste halvåret förbrukat inte mindre än tre stycken digitala hushållstermometrar av den typ som finns överallt och kostar ca 140 spänn. De har en tendens att balla ur fullständigt efter en tids användning, framför allt om de utsätts för hög temperatur under lång tid. För de slantar som jag lagt på denna skit (självklart inga sparade kvitton) så skulle jag kunna köpt en digital labtermometer istället, vilket jag också kommer göra när den som jag har nu klappar ihop. Någon mer som har samma erfarenhet eller har jag haft extrem otur?

Hmm jag har en digital sk stek/grill termometer. Själva elektroniken är i plast och proben i rostfritt.

Den har fungerat fint. dock så har jag märkt att den inte är gastät utan håller man den över het mäsk så får den kondens på insidan. Säkert inte bra. Men jag låter inte termometerna sitta i hela tiden utan jag tar bara stickprov.

jag har haft den 1.5 år tror jag. Kommer inte ihåg vad den kostade, 100-150 kr kanske, men jag köpte den på en resa så det var inte i sverige. Det är väldigt stabil, håller man den bara ångfri så. Skulle jag däremot ha den i mäsken hela tidne skulle det troligen krypa in och bli en hel del kondens i själva elektroniken, och då kan det säkert blir fel.

/Fredrik

Frö kontinuerliga mätningar gillar jag glasprober. Jag har gjor en egen. Ett förseglat glasrör inuti vilken jag har en tempgivare. Den är ju inte bara vattentät utan även gastät så det släpper inte in ånga.

/Fredrik

jag har dock fått lite mild imma på insidan av den några gånger, med det försvinner själv och det har inte ännu iallafall orsakat mätfel. Hade samma problem med förra pH mätaren, fick inte fukt i den en gång och den fick torka en vecka innan den fungerade igen.

/Fredrik

Olof skrev:

De har en tendens att balla ur fullständigt efter en tids användning, framför allt om de utsätts för hög temperatur under lång tid.

Har gjort exakt samma observation. De är dessutom (även innan de ballar ur) väldigt inexakta när man går utanför de temperaturer som gäller för köttstekning (50-80°C). Inget problem för mäskning, men försök för guds skull inte ysta mjölk med en sådan termometer.

Think globally. Drink locally.

Olof skrev:

De har en tendens att balla ur fullständigt efter en tids användning, framför allt om de utsätts för hög temperatur under lång tid. För de slantar som jag lagt på denna skit (självklart inga sparade kvitton) så skulle jag kunna köpt en digital labtermometer istället

Jag har förbrukat tre st 99-kronorstermometrar som kommer från ICA eller så. Den sista förlängde jag livslängden på genom att klä in givarkabeln, från givaren och ett par dm upp, med krympslang. Nu har även denna sista stannat på 115 grader vid rumstemp så jag skaffade en termometer från MAKAB (http://www.makab.se/order/product.asp?Item=9003). Jag vet inte hur stryktålig den är men den är väldigt exakt.

Micke Granath

Har bara positiva erfarenheter av dessa billiga stektermometrar. De är dock väldigt känsliga för fukt på givaren och jag har därför klätt in drygt en halvmeter av sladden med ölslang som jag tätat med silikon i givaränden. Har använt den i över 30 bryggningar och den visar rätt temperatur från 0 till 100 grader med max avvikelse på +-1 grad. Har jämfört med laboratoriesprittermometer.

/PeO

Jag kan bara ansluta mig till skaran av personer som är missnöjda med digitala stektermometrar. Jag använde en sådan tidigare och den funkade bra i början. Helt plötsligt visade den 7 grader för mycket! Som tur var det ganska uppenbart. Jag vet att vi inte har 29 grader i huset på vintern.
/Thomas