Hemmagjort bryggverk och försäljning av öl
Godmiddag, hembryggarbröder.
Jag har en långsiktig plan på att brygga för att sälja till pub/krog/systembolaget. När jag säger långsiktig så menar jag flera år, en försiktig strävan. För att detta skall vara möjligt måste jag bygga mig ett nytt bryggverk, med mycket högre kapacitet än mitt nuvarande system. Jag tänkte mig att bryggverket skulle ha en kapacitet på ca 200 liter. Jag har tänkt mig ett HERMS-verk och min plan är i princip färdig, inköpslistorna är nästan klara. Har tänkt mig att under hösten köpa in allt som behövs och sedan bygga under julledigheten.
Kan man bygga sitt eget bryggverk och ändå få tillstånd av hälsovårdsnämnden/livsmedelsverket (har inte så bra koll här) att sälja det man producerar i bryggverket? Har läst i någon annan tråd om någon som tyckte han var tvungen att köpa en Braumeister för att kunna sälja öl. Är detta nödvändigt? Om allt som kommer i kontakt med ölen i bryggverket är livsmedelsklassat och köket man brygger i uppfyller gällande sanitetkrav, är det okej då? Investeringskostnaden skulle bli obehagligt hög om jag var tvungen att köpa en Braumeister för att få producera och sälja öl. Det skulle heller inte vara lika roligt...
På flaska: Colonel Connys best bitter, JaccsIPA, Braggaten - Yggdrasil