Hemmagjort bryggverk och försäljning av öl

Godmiddag, hembryggarbröder.

Jag har en långsiktig plan på att brygga för att sälja till pub/krog/systembolaget. När jag säger långsiktig så menar jag flera år, en försiktig strävan. För att detta skall vara möjligt måste jag bygga mig ett nytt bryggverk, med mycket högre kapacitet än mitt nuvarande system. Jag tänkte mig att bryggverket skulle ha en kapacitet på ca 200 liter. Jag har tänkt mig ett HERMS-verk och min plan är i princip färdig, inköpslistorna är nästan klara. Har tänkt mig att under hösten köpa in allt som behövs och sedan bygga under julledigheten.

Kan man bygga sitt eget bryggverk och ändå få tillstånd av hälsovårdsnämnden/livsmedelsverket (har inte så bra koll här) att sälja det man producerar i bryggverket? Har läst i någon annan tråd om någon som tyckte han var tvungen att köpa en Braumeister för att kunna sälja öl. Är detta nödvändigt? Om allt som kommer i kontakt med ölen i bryggverket är livsmedelsklassat och köket man brygger i uppfyller gällande sanitetkrav, är det okej då? Investeringskostnaden skulle bli obehagligt hög om jag var tvungen att köpa en Braumeister för att få producera och sälja öl. Det skulle heller inte vara lika roligt...

Jäser/lagrar: Bröderna Tages tripel, Fruktöl på körsbär enligt eget recept, Vallonernas bruksar 8:a, JaccsIPA 2.0, Belgisk blonde (än så länge namnlös...)

På flaska: Colonel Connys best bitter, JaccsIPA, Braggaten - Yggdrasil

Sv: Hemmagjort bryggverk och försäljning av öl

Med de planer som du har så blir det ju en rejäl investering, mitt tips är att verkligen kolla upp dessa regler själv och inte lita på vad någon här på forumet skriver. Tänk dig vad surt det vore om nån skriver "ah fan det är bara tuta och köra" och så investerar du i ditt 200 L bryggverk som du inte alls får sälja öl från sedan. Nej fan jag rekommenderar dig verkligen att själv sätta dig in regler rörande bolagsform/företagsform, skatteregler, alkoholregler och livsmedelsklassning etc. När du väl kommer igång med företaget behöver du ändå ha koll på det...

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Läs alkohollagen och ta kontakt med berörda myndigheter (kap9 ?) för mer information  - anpassa din utrustning/lokaler/dokumentation m.m sök sedan tillstånd.

http://www.riksdagen.se/webbnav/?nid=39 … =2010:1622

Sannolikt är det inga problem för dig att bygga själv om du håller dig till plaster som är godkända samt rostfritt. Det är inte helt otroligt att du får ta dit t.ex. anticimex för att kontrollera bakterienivåer under bryggningen och i slutprodukten. Dom tittar nog också på den allmänna hygienen i ditt bryggeri. Så fungerar det iaf på t.ex. kommunala kök etc.

Det är kul att bygga själv, men inte i längden. Jag har sedan 7 år drivit en firma för ytbehandling av aluminium som hobby. Förra året omsatte den 600000. Det jag lärt mig är att det inte alltid är billigare att bygga själv. Under tiden du bygger och använder din utrustning kommer du komma på ändringar samt att vissa saker inte fungerar helt bra så du får byta ut och bygga om. Detta kostar pengar , men framför allt MYCKET av din tid. Jag ger det rådet till alla som startar företag att pengaerna är minsta problemet, det är tiden som inte räcker till. Det är min erfarenhet av mitt byggande som totalt blivit 3 st ytbehandlingsliner. Nästa gång köper jag något färdigt.

Men,..

Givetvis ska du bygga ditt första bryggverk själv, då får du det som du vill ha det. Dessutom har du möjlighet att sprida ut kostnaden, därmed risken och du sätter dig inte i någon farlig lånesituation om något skulle gå snett.

Vid kontakten med myndigheter rekommenderar jag telefonen. Många(inte alla) anställda på kommunder och skattemyndigheten är experter på att citera lagtext och ge svar högt över lekmansnivå som ingen utan stenkoll kan förstå vad dom skriver. Via telefonen är det lättare att fråga om och få en vettig förklaring.

Som chubb säger, läs på ordentligt själv, det är enda sättet av vara säker.

Martin

På gång: Red Ale
Jäser/Lagrar: Svensköl
På flaska:
På Fat: Pail Offer

Bra tips. Det är också min avsikt att göra en ordentlig utfrågning av alla berörda instanser. Men frågan är, vilka myndigheter bör jag ta kontakt med?

Jag funderar lite på om man ska starta upp företaget under hösten. Visserligen kommer jag då inte producera något men jag kan dock köpa all utrustning med reducerad moms och andra praktiska lättnader. Är detta en bra idé? Kan man starta upp ett bryggeri utan att ha någon produktion alls i något år? Då blir ju resultatet bara en massa utgifter, men jag kommer troligtvis spara väldigt mycket pengar.

Jäser/lagrar: Bröderna Tages tripel, Fruktöl på körsbär enligt eget recept, Vallonernas bruksar 8:a, JaccsIPA 2.0, Belgisk blonde (än så länge namnlös...)

6 Senast ändrad av binx (2011-08-11 15:24:53)

Som företagare betalar du även momsen dock får du den tillbaka senare. Du kan spara alla kvitton i ett år innan du startar ett företag, du får momsen tillbaka ifall det är relaterade produkter för din verksamhet. Så var det iallafall förr så kolla upp det.

200 liter låter lite hemmabrygg.... Ska det säljas något måste man nog som minst komma upp i en kubik. Sen behövs lagringstankar för att kunna hålla poduktionen jämn. Nu menar jag storleken på batcherna. Plus att man måste nog ha flera omgångar tankar om man vill brygga flera sorter.
Men visst... En jästank per batch och en lagringstank. Sen kan man brygga en gång till när ölen åkt på lagring.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

ett helt bryggeri känns som en hel del att dra igång... hur är det med bryggpub? lite andra regler där kan jag tänka mej? nån som har koll?

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

200 liter kan vara ok, beror på vad man har för mål. Man tjänar nog inga jättesummor, men man kan etablera en produkt på marknaden.

Om man vill ha et 40-45 kr/liter(ex moms) för sin öl, vilket skulle resultera i ca 30:-/ 33cl flaska ut på systemet om jag minns rätt. 200 liter skulle altså bli 8-9000/batch. Uppskattningsvis tar det nog totalt 15-20 timmar innan en batch är helt klar med bryggning, rengöring, omtappning, buteljering mm. I gynnsamma fall får man altså kanske 400:-/timme på sitt ölbryggande. Från detta avgår givevis råvaror, lokal, adminstrativt arbete mm.

Öl för 30:-/st bör ju vara speciella så vi snackar nog inte standardlager. Fatöl till pubar är ju en bra och tidsbesparande sak. Sen ska ju 200 liter säljas,..

Martin

På flaska:

http://humle.se/punbb/viewtopic.php?id=2840

Coolt! mer öl åt folket!

Ett par spontana tankar utan inbördes ordning.

* Gör en ekonomisk plan, sätt dig ner med någon som kan hjälpa dig med aktuella siffror och kostnader.
   Räkna på hur mycket du måste kunna producera och leverera för att klara av att betala räkningarna, plus kostnader för ex. reparationer, inköp,
   ev. återköp, skrivarpatroner till fakturorna wink  Om målet är att ev. kunna försörja sig på bryggandet.

* Räcker det med 200L, hur många batcher/månad = hur många gånger kommer du att vara tvungen att ta på dig gummistövlarna varje vecka wink

* Innan du börjar bygga, åk till bryggerier, titta på bryggverk och prata med så många bryggare du får tag på om för och nackdelar med olika
   konstruktionslösningar. Ett dåligt bryggverk kan resultera i 12h/batch, något man kanske inte är så sugen på om man har andra saker
   att ta tag i också. Det behöver inte vara automatiserat över allt, men att inte behöva lyfta 3 ton och bränna armarna av sig vid varje bryggdag
   gör att det känns roligare att gå till jobbet. 

* Själva bryggverket och bryggandet är eg. en no-brainer, det är downstream som många gånger är mer problematiskt och kostsamt tidsmässigt.
   Fundera på hur

* Vilken typ av öl vill du kunna brygga, anpassa utrustningen där efter. De med tyska eller kinakopior av tyska bryggverk vet hur härligt det är att
   brygga en IIPA i ett bryggverk byggt för 4,5-5% öl med 3-4 kg humle som maxgräns. Det kanske kan vara ide att gå upp i storlek för att kunna
   brygga starkare öl 5-6% och mer utan att gå ner till 2/3 eller mindre vid utslag.

* CIP, spraybollar är så mycket roligare än att jämt klättra in i tankar etc. och skrubba wink

* Temperaturkontrollerad jäsning

* Hur kommer du att packettera din öl när den är klar, flask/fatjäsning och vänta ytterligare ett par veckor innan du kan leverera + extra
   lagerutrymme. Eller vill du ha tankar som klarar trycksättning så du kan tjoffa ner ölet i fat och slänga in dem i utkörningsbilen och ngn timme
   senare njuta av dem på närmsta krog...

Det kommer lite sånthär på bryggradion nu framöver. Vi kommer att intervjua ett par nyligen uppstartade bryggerier. Så maila gärna frågor och funderingar så kan de säkert ge dig tips eller i alla fall berätta hur du inte ska göra om dom råkat ut för något tokigt.

Lundabryggeriet har byggt mycket av sitt bryggeri själva.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Får för mig att Menno eller vad han heter på "De Molen" byggt en del själv också och att han har lite videoklipp på sidan.
Tror det var ett 500L bryggverk han hade, i alla fall för ett par år sedan.

När jag funderar vidare så hade även basic brewing en inspelning från NHC för ett par år sedan, panelens tema var "Going Pro eller starting up a microbrewery" eller något i den stilen. Ett par olika bryggare som berättade och delade med sig av sina tips och berättelser om hur dom fått igång sina bryggerier.

www.bryggradio.com

13 Senast ändrad av rutgersson (2011-08-12 08:30:52)

Ett kort inlägg ang. lokal.

Eftersom jag jobbar på kommun (planarkitekt) och hade en diskussion med miljöavdelningen kring detta här om dagen ang. den här artikeln (ta kontakt med den här killen ang. många av dina frågor).
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as … el=4618730
http://www.bt.se/nyheter/ulricehamn/han … mage-popup
(jag jobbar i en annan kommun men tyckte ändå det va ett kul projekt som jag hade lite frågetecken kring).

Så här funkar det med lokal - För att få köra sån här typ av produktion så måste det vara en viss planbestämmelse för fastigheten alt. lokalen, du kan alltså inte göra det i köket hemma i lägenheten. Det gäller att fastigheten i plan har bestämmelsen "verksamhet, industri" eller en kombination av de båda, alltså inte enbart "B" = "bostad"  - Det kommer inte kommunens livsmedelsinspektörer godkänna ("B" kan också kan vara i kombination med "verksamhet" i tex ett flerbostadshus där det kan funka i bottenvåning, men där kan krävas bygglov för att få användningen att funka och det kan bli krånligt) DOCK kan den fastighet som man planerar använda ligga utanför detaljplanelagt område alt. vara klassad som jordbruksfastighet. Då har man mycket större friheter. Ring miljöavdelningen i din kommun och fråga. Vi har t.ex ett liknande ärende inne (kring en annan typ av alkoholproduktion) där vi på plan godkänner (fastigheten är bestämd som industri i plan) men där miljö ännu inte har yttrat sig. Men det kommer med all sannolikhet inte bli några problem ang. valet av lokal - Dock kommer de ha att yttra sig kring hygienen och annat när produktionen går igång. Men det är en annan femma.

Läs du på lite och ta kontakt med berörda instanser - Sen tycker jag bara att det är att köra! Skit kul!

Man måste npg ha mycket fritid för att drsa igång ett sådant projekt. smile
Men jag är imponerad av de som gör det.

Oj, många svar på en gång här. Jo, en ekonomisk plan är under utveckling. Jag håller på att planera för fullt! Har fått reda på lite om vad som krävts av lokalen, personaltoalett, handfat osv. Har också diskuterat saken lite mer med resten av hushållet. Vi är ett gäng som hyr ett hus utanför Veberöd, av en en bonde. Nästa steg blir då att diskutera hyresavtalet med denne. Eftersom vi ändå vill hyra lite mark av honom kan vi väl kanske skriva om avtalet så att vi hyr fastigheten som "Jordbruksfastighet". Kan kanske göra saken lite enklare? Finns många ekonomibyggnader i anslutning till vår fastighet som jag förmodligen skulle kunna hyra för att brygga i.

Bara lite spridda tankar det där. Det kommer mer så småningom. Ska ta kontakt med skatteverket i dagarna och kolla upp vad som gäller där. Därefter blir det livsmedelsverket, kanske kan boka tid med någon och diskutera mina planer på bryggverket, lokal osv.

Det hade varit väldigt roligt att få höra lite på bryggradion om detta ämne. Jag ska skriva ihop lite frågor när jag får tid och skicka till Tomas Fransson. Kul initiativ.

Jag tittade litet på Lundabryggeriets hemsida. Wow, är det enda jag kan säga. Jag lägger mig nog snarare på samma ambitionsnivå som bryggaren från Ulricehamn. Ett bryggverk på mellan 200 och 300 liter. Jag har god tillgång till lokaler att brygga i så jag slipper vara i källaren iaf smile Funderade lite på det här med lagringskapacitet och jäsning. Man måste förstås kunna lagra ölen. Vad för krav finns det på ett lagerutrymme ur ren bryggteknisk bemärkelse? Har tittat lite på jäskärl med temperaturreglering, kan man inte lika gärna styra temperaturen i ett helt "jäsrum"? Det handlar ju inte om att jäsa större mängder än ungefär 1000 liter i stöten. Max. Borde passa bättre med ett jäsrum, tycker jag.

Mina planer på bryggverk är mycket inspirerade av DrKarmas e-HERMS. Min plan är att till HLT och MLT använda stora plasttunnor, blir lättare så. Var kan man köpa plasttunnor som är livsmedelsklassade med en volym på ca 200 liter? Det finns ju inga krav på sterilitet i dessa processteg (Mäskning, lakning) så det gör inget att det samlas jäst och bakterier i små mängder i repor i plasten. Min vörtkokare har jag tänkt svetsa ihop i rostfritt stål. Att värma upp 2-300 liter vört med el kommer dock bli tämligen kostsamt och ligger heller inte i linje med min levnadsfilosofi. Har därför funderat lite på en variant som är vedeldad. Blir förstås mer komplicerat men jag har iaf möjligheten att sätta ihop en sådan vörtkokare, tror jag. Vilka material är bäst om man vill använda eld? Rostfritt stål? Vad kommer livsmedelsverket säga om detta? Vad finns för krav om brandsäkerhet i detta fall?

Tack för alla funderingar jag fått ta del av! Hoppas ni fortsätter hjälpa mig att spåna på detta projektet.

Veberöd, ses vi den 27:e augusti då?
http://www.facebook.com/event.php?eid=101030749981854

www.bryggradio.com

Thomas Fransson skrev:

Veberöd, ses vi den 27:e augusti då?
http://www.facebook.com/event.php?eid=101030749981854

Det hade varit väldigt kul! Tyvärr är jag inte hemma då. Synd, hade varit kul att bjuda på min körsbärsöl eller kanske lite tripel. Får bli nästa gång!

Surt, well vi gör som såhär, när jag får in en lämplig gäst i studion så mailar jag dig så kanske du kan komma in du också.
Kanske kan vara kul att kunna ställa frågor direkt till intervjuoffren, båden i sändning och utanför.

Maila mig på bryggradions mail så håller jag din informerad.

www.bryggradio.com

Hur går det med Bryggeriet? Avstannat eller det fortgår i det tysta?

Processen fortgår i det tysta, helt klart. Utrustning hamstras för tillfället så kanske om 3-4 månader är jag redo att börja bygga. Gällande miljö- och hälsovårdsnämnden har det gått trögt. De är dåliga på att svara i telefon och när de till slut svarar ger de knappa upplysningar. Jag har dock klämt ut en del upplysningar från dem ändå som tillåter mig att börja bygga på mitt bryggverk, utan att vara orolig att det inte kommer godkännas.
Det som behövs nu är i synnerhet TID. Jag studerar just nu men situationen kommer förmodligen att förändras. Min plan just nu är att läsa t.o.m. sommaren och sedan ta ett ledigt år då jag kan ägna mig åt mitt tidigare yrke och parallellt med det brygga öl. Innan dess ska utrustning förvärvas, tillstånd sökas osv. Och under tiden ska jag helst ha tak över huvudet och mat på tallriken smile
Nej, nu blev det lite för dramatiskt. Situationen är under kontroll. Jag återkommer när verkstaden börjar sjuda av aktivitet.

Till er tjänst, Kära ölälskare / Papillon

Du kan pröva att ringa Carmen Roel i Linköping, hon har ett bryggeri och håller just nu på att förhandla med Systembolaget. Roels öl säljs på 2-3 pubar här i Linköping.
Hon har förmodligen brottats en del med livsmedelsinspektörer, skattmasar, krögare och inköpare.

papillon skrev:

Gällande miljö- och hälsovårdsnämnden har det gått trögt. De är dåliga på att svara i telefon och när de till slut svarar ger de knappa upplysningar.

smile

Välkommen i klubben. Helst vill dom, att man anlitar en konsult som gör en utredning åt en. Min verksamhet är klass C vad gäller miljöanmälan. Jag lyckades inte dra många ord ur miljöinspektörn. Jag lät en polare fylla i ansökan för hand, sen skrev jag under. Kommerntaren var, - jag ser att du tagit hjälp med anmälan. Vips så var den igenom.

Martin

På flaska:

Tack för tipsen! Jag ska kolla upp Carmen Roel och hennes bryggeri. Det där med konsult har jag också hört talas om, det alternativet är inte helt fjärran. Mina lokaler är lite krångliga kan man minst sagt säga smile Men det ska nog lösa sig. Jag känner att jag har lite extra "go" för tillfället, har smakat av en mörk stark belgisk ale jag bryggde för några månader sedan - vilken smak! Kom gärna med fler tips! MVH Papillon

Mycket trevlig tråd det här. Jag är själv på g att dra igång något liknande själv har jag 300 liters kärl och lokal som är godkänd för livsmedelsproduktion.

Varför köpa allt när man kan göra själv!

Hur har det gått?