Fatkoppling

Hej!
Jag håller just nu på och sätter ihop en fatanläggning efter att ha fått tag på ett extra kylskåp.
Var hos PGW igår och köpte ett 18-liters fat, petriadapter och 300g tuber.

Hemma har jag en vanlig tryckregulator, med det europeiska standardmåttet 21,8mm vid anslutning till gasbehållaren.
Jag köpte en petriadapter av PGW som jag över telefon (ringde o pratade med dem tidigare under dagen) o fick höra skulle passa till till min regulator.

Tyvärr så var denna petriadapter alldeles för liten för att få på regulatorn trots allt.

Nu undrar jag därför vad det finns för alternativ till att koppla på mina 300g tuber till min regulator?

Misstänker förövrigt att deras tryckregulator inte har det europeiska standardmåttet... (får i värsta fall punga ut pengar för ytterliggare en tryckregulator).

Sv: Fatkoppling

Åk tillbaka. Ta med din regulator. Du skulle nog köpt för 425g i stället. Dom är säkert inte omöjliga utan att du får byta och få ihop nåt som passar.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Blir att jag gör så. Pratade med dem över telefon och de sa att det skulle vara ok. Nu är det bara att hoppas att allting stämmer sen till helgen!

Förresten, räcker det med kolsyresättning i fatet under ett dygn?

joakgust skrev:

Vanligen inte, så isådantfall måste du nog skaka i gasen.
Se till att det är en relativt stor "gasficka" i toppen (gärna 1-2 liter) och att ölet är hyfsat kallt. Höj trycket till 3 bar, koppla loss gasen, skaka fatet ett par gånger genom att hålla det "horisontellt" i famnen. Ställ ned, koppla in gasen igen och upprepa flera gånger. Låt sedan fatet stå några minuter (så bubblorna lägger sig). Vrid trycket i regulatorn till strax över det tryck du önskar ha fatet (läs i kolsyretabeller), och koppla in fatet igen. Läs nu av vad du har för jämnviktstryck. Är det för lågt får du fortsätta trycksättning + skakningsproceduren. Var försiktig med att koppla in en regulator som har för lågt tryck till ett nyskakat fat, då gas + öl-skumm kommer att gå upp baklänges i slangen och i värsta fall nå regulatorn och ha sönder den! Ha gärna lite extra längd på gasslangen som säkerhet. Det är med andra ord lite pilligt att läsa av trycket, då man som sagt måste ha lite högre tryck i regulatorn när man kopplar på den, men inte så mycket att man höjer trycket så fort att man inte hinner läsa av trycket i fatet innan det ändras, så om du hör att gas börjar fyllas på så vrid ner trycket fort tills det tystnar och läs av. Det går vanligen att få till hyfsat rätt kolsyresättning på 15-30 min med denna teknik.
När det sedan verkar bra tryckmässigt, så är det bäst att även tappa upp ett litet glas och prova. Det är ju det som är det slutgiltiga beviset på att det är som det skall. Låt fatet lugna sig några minuter innan du prövar. Är det för mycket småbubblor inne i fatet så skummar det gärna för mycket när man häller upp.

/Calle

CalleT skrev:
joakgust skrev:

Vanligen inte, så isådantfall måste du nog skaka i gasen.
Se till att det är en relativt stor "gasficka" i toppen (gärna 1-2 liter) och att ölet är hyfsat kallt. Höj trycket till 3 bar, koppla loss gasen, skaka fatet ett par gånger genom att hålla det "horisontellt" i famnen. Ställ ned, koppla in gasen igen och upprepa flera gånger. Låt sedan fatet stå några minuter (så bubblorna lägger sig). Vrid trycket i regulatorn till strax över det tryck du önskar ha fatet (läs i kolsyretabeller), och koppla in fatet igen. Läs nu av vad du har för jämnviktstryck. Är det för lågt får du fortsätta trycksättning + skakningsproceduren. Var försiktig med att koppla in en regulator som har för lågt tryck till ett nyskakat fat, då gas + öl-skumm kommer att gå upp baklänges i slangen och i värsta fall nå regulatorn och ha sönder den! Ha gärna lite extra längd på gasslangen som säkerhet. Det är med andra ord lite pilligt att läsa av trycket, då man som sagt måste ha lite högre tryck i regulatorn när man kopplar på den, men inte så mycket att man höjer trycket så fort att man inte hinner läsa av trycket i fatet innan det ändras, så om du hör att gas börjar fyllas på så vrid ner trycket fort tills det tystnar och läs av. Det går vanligen att få till hyfsat rätt kolsyresättning på 15-30 min med denna teknik.
När det sedan verkar bra tryckmässigt, så är det bäst att även tappa upp ett litet glas och prova. Det är ju det som är det slutgiltiga beviset på att det är som det skall. Låt fatet lugna sig några minuter innan du prövar. Är det för mycket småbubblor inne i fatet så skummar det gärna för mycket när man häller upp.

/Calle

Tack för tipset! Testar detta.
Förresten så undrar jag lite över hur pass bra metoden i följande video är:
http://www.youtube.com/watch?v=-t5m5o1_8do

Nu har jag köpt en ny regulator, min hade för stor gänga trots allt (var gjord för argongas som har större gänga).

När jag nu försöker koppla på regulatorn till petri-adaptern och till koldioxidpatronen så läcker det hela tiden. Fick med en liten packning som jag funderar på om den verkligen är korrekt, men det pyser alltså nertill om adaptern (mellan adaptern och patronen). Behöver man använda gängtejp eller ngt? Packningen verkar inte göra sitt jobb...

Hade samma problem men ordentligt med gängtejp i gängorna löser alla problem. OBS!!! Snåla inte med gängtejpen!!

Gammal tråd...
Man ska INTE använda gängtejp mellan flaskan och trapetzadapter. Ska räcka med att dra den utan verktyg. Det gör jag alltid vid byte. Men en liten knyck med nyckel är tillräckligt. sen har man en nylonpackning mellan adapter och regulator. den ska dras åt rätt bra

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house