Min Saison
På önskemål eftersom jag verkligen gillar jästen French Saison kommer mitt recept. Min erfarenhet på receptbyggeri begränsar sig till kanske 10 recept där jag för det mesta blivit nöjd men någon fantastisk extraordinär upplevelse har det väl aldrig blivit. Erfarenhetsmässigt är min slutsats oftast att det är jäsningen som är viktigast för att få ett gott öl men det är klart att maltgivan, mäskning, salter och humlekompositionen också är viktigt. Men. Har man ett fint grundrecept kan ändå allt förstöras i jäsningen.
Den här jästen verkar tämligen bra på att leverera bara man följer de allmänna råden ang hög jästemp och eftersom den är så produktiv och så karaktärskapande för ölet så vet jag inte hur mycket själva kompositionen i sig avspeglar sig i smaken. Jag blev iaf väldigt nöjd vid provsmakningen inför sekundär.
Min tanke var att få en så hög utjäsning som bara möjligt, därav sockret (trots förmaningar om att French Saison knappast behöver socker för att torka ut ölet). Jag ville gärna ha en friskhet och krispighet men utan rå maltighet. Erfarenhetsmässigt blev det således ren pilsnermalt utan inblandning av hårdare kölnad malt som munchener. För att addera lite nyanser av malten bestämde jag mig dock (kanske lite märkligt med tanke på det nyligen sagda) för en liten mängd aromatic. Jag ville åt en vis lenhet i det hela varför jag ändå hade planerat för en mindre mängd vetemalt som jag tänkte skulle komplettera en hög utjäsning bra men ville få upp färgen ett par snäpp och fick idén att prova en mindre mängd lätt rostad vete i det hela som komplement till de andra kulörskaparna. Liten mängd karamell för att inte göra champagne av det hela.
För aromens skull tänkte jag att jästen nog skulle spela första fiol men jag är rätt svag för den ton av parfym koriander ger så därför fick det bli koriander som del i arombilden. I efterhand blev det aningen för mycket eftersom jästen i sig ger så mycket smak MEN det ska sägas att jästen verkligen backar upp koriandern på ett förträffligt sätt. En frisk citruston hoppades jag skulle komplettera pepprigheten som jag läst att jästen skulle ge och jag är en citron- och limesucker så zesten (sp?) från 1 citron fick åka med. En pyttemängd färsk ingefära också men utan att den skulle få den nästan chililiknande bränningen som stora mängder ingefära kan ge. Humlemässigt lite citra i beskan just med tanke på att accentuera citrus och mango (passar bra med koriander) och fuggle och hersbrucker för att anknyta till mer klassiska humleval (har hört att hersbrucker ska kunna fungera som ett ok substitut tilll franska strisselspalt).
Jaja. Där var tanken. Men det vete fanken om jag verkligen kunde följa alla tankarna till mål. Ölen är inte helt färdig än men det verkar mycket lovande. Man kan väl i slutändan säga att det mer blev en saison med drag åt wit men det gör mig inget. Det ska bli väldigt kul att smaka den om någon månad. Min fru rynkade på näsan väldigt (hon är inte överförtjust i varken Dupont eller hoegarden) men gillade min tänkta dark mild desto bättre:).
Mest är inlägget en marknadsföringskampanj för jästen. Prova den om ni vill få en skön åktur!
Receptet:
Type: All Grain
Date: 2011-04-11
Batch Size: 18,00 L
Brewer: Love
Boil Size: 18,00 L Asst Brewer:
Boil Time: 60 min Equipment: Mellanverket
Brewhouse Efficiency: 76,00
Ingredients
Amount Item Type % or IBU
2,80 kg Pilsner Malt (3,7 EBC) Grain 83,58 %
0,10 kg Aromatic Malt (51,2 EBC) Grain 2,99 %
0,10 kg Viking Crystal 100 (100,0 EBC) Grain 2,99 %
0,10 kg Viking Rostad Vetemalt (50,0 EBC) Grain 2,99 %
0,10 kg Viking Wheat Malt (5,0 EBC) Grain 2,99 %
30,00 gm Fuggles [4,00 %] (60 min) Hops 15,6 IBU
5,00 gm Citra [12,00 %] (60 min) Hops 7,8 IBU
15,00 gm Hallertauer Hersbrucker [3,00 %] (20 min) Hops 3,5 IBU
10,00 gm Hallertauer Hersbrucker [3,00 %] (0 min) Hops -
1 items Lemon (Boil 5,0 min) Misc
10,00 gm Coriander Seed (Boil 5,0 min) Misc
Ca 10-15 gr. färsk ingefära
0,15 kg Sugar, Table (Sucrose) (2,0 EBC) Sugar 4,48 %
1 Pkgs French saison Yeast-Ale
Beer Profile
Est Original Gravity: 1,045 SG
Measured Original Gravity: 1,045 SG
Est Final Gravity: 1,007 SG Measured Final Gravity: 1,003 SG
Estimated Alcohol by Vol: 5,05 % Actual Alcohol by Vol: 5,47 %
Bitterness: 27,0 IBU Calories: 408 cal/l
Est Color: 11,6 EBC Color: Color
Mash Profile
Double Infusion, Light Body Step Time Name Description Step Temp
20 min Protein Rest Add 7,76 L of water at 54,4 C 50,0 C
60 min Saccrification Add 5,34 L of water at 86,5 C 63,0 C
5 min Step Decoct 4,85 L of mash and boil it 75,0 C
Jästemp 4-5 dagar 27-30 grader. Därefter 22-23 grader. Sammanlagt 14 dagar.
Tjipp!
Love