Min Saison

På önskemål eftersom jag verkligen gillar jästen French Saison kommer mitt recept. Min erfarenhet på receptbyggeri begränsar sig till kanske 10 recept där jag för det mesta blivit nöjd men någon fantastisk extraordinär upplevelse har det väl aldrig blivit. Erfarenhetsmässigt är min slutsats oftast att det är jäsningen som är viktigast för att få ett gott öl men det är klart att maltgivan, mäskning, salter och humlekompositionen också är viktigt. Men. Har man ett fint grundrecept kan ändå allt förstöras i jäsningen.

Den här jästen verkar tämligen bra på att leverera bara man följer de allmänna råden ang hög jästemp och eftersom den är så produktiv och så karaktärskapande för ölet så vet jag inte hur mycket själva kompositionen i sig avspeglar sig i smaken. Jag blev iaf väldigt nöjd vid provsmakningen inför sekundär.

Min tanke var att få en så hög utjäsning som bara möjligt, därav sockret (trots förmaningar om att French Saison knappast behöver socker för att torka ut ölet). Jag ville gärna ha en friskhet och krispighet men utan rå maltighet. Erfarenhetsmässigt blev det således ren pilsnermalt utan inblandning av hårdare kölnad malt som munchener. För att addera lite nyanser av malten bestämde jag mig dock (kanske lite märkligt med tanke på det nyligen sagda) för en liten mängd aromatic. Jag ville åt en vis lenhet i det hela varför jag ändå hade planerat för en mindre mängd vetemalt som jag tänkte skulle komplettera en hög utjäsning bra men ville få upp färgen ett par snäpp och fick idén att prova en mindre mängd lätt rostad vete i det hela som komplement till de andra kulörskaparna. Liten mängd karamell för att inte göra champagne av det hela.

För aromens skull tänkte jag att jästen nog skulle spela första fiol men jag är rätt svag för den ton av parfym koriander ger så därför fick det bli koriander som del i arombilden. I efterhand blev det aningen för mycket eftersom jästen i sig ger så mycket smak MEN det ska sägas att jästen verkligen backar upp koriandern på ett förträffligt sätt. En frisk citruston hoppades jag skulle komplettera pepprigheten som jag läst att jästen skulle ge och jag är en citron- och limesucker så zesten (sp?) från 1 citron fick åka med. En pyttemängd färsk ingefära också men utan att den skulle få den nästan chililiknande bränningen som stora mängder ingefära kan ge. Humlemässigt lite citra i beskan just med tanke på att accentuera citrus och mango (passar bra med koriander) och fuggle och hersbrucker för att anknyta till mer klassiska humleval (har hört att hersbrucker ska kunna fungera som ett ok substitut tilll franska strisselspalt).

Jaja. Där var tanken. Men det vete fanken om jag verkligen kunde följa alla tankarna till mål. Ölen är inte helt färdig än men det verkar mycket lovande. Man kan väl i slutändan säga att det mer blev en saison med drag åt wit men det gör mig inget. Det ska bli väldigt kul att smaka den om någon månad. Min fru rynkade på näsan väldigt (hon är inte överförtjust i varken Dupont eller hoegarden) men gillade min tänkta dark mild desto bättre:).

Mest är inlägget en marknadsföringskampanj för jästen. Prova den om ni vill få en skön åktur!
Receptet:

Type: All Grain
Date: 2011-04-11
Batch Size: 18,00 L
Brewer: Love
Boil Size: 18,00 L Asst Brewer: 
Boil Time: 60 min  Equipment: Mellanverket 
Brewhouse Efficiency: 76,00

Ingredients

Amount Item Type % or IBU
2,80 kg Pilsner Malt (3,7 EBC) Grain 83,58 %
0,10 kg Aromatic Malt (51,2 EBC) Grain 2,99 %
0,10 kg Viking Crystal 100 (100,0 EBC) Grain 2,99 %
0,10 kg Viking Rostad Vetemalt (50,0 EBC) Grain 2,99 %
0,10 kg Viking Wheat Malt (5,0 EBC) Grain 2,99 %
30,00 gm Fuggles [4,00 %] (60 min) Hops 15,6 IBU
5,00 gm Citra [12,00 %] (60 min) Hops 7,8 IBU
15,00 gm Hallertauer Hersbrucker [3,00 %] (20 min) Hops 3,5 IBU
10,00 gm Hallertauer Hersbrucker [3,00 %] (0 min) Hops - 
1 items Lemon (Boil 5,0 min) Misc 
10,00 gm Coriander Seed (Boil 5,0 min) Misc 
Ca 10-15 gr. färsk ingefära
0,15 kg Sugar, Table (Sucrose) (2,0 EBC) Sugar 4,48 %
1 Pkgs French saison Yeast-Ale 

Beer Profile

Est Original Gravity: 1,045 SG
Measured Original Gravity: 1,045 SG
Est Final Gravity: 1,007 SG Measured Final Gravity: 1,003 SG
Estimated Alcohol by Vol: 5,05 %  Actual Alcohol by Vol: 5,47 %
Bitterness: 27,0 IBU Calories: 408 cal/l
Est Color: 11,6 EBC Color: Color 

Mash Profile

Double Infusion, Light Body Step Time Name Description Step Temp
20 min Protein Rest Add 7,76 L of water at 54,4 C 50,0 C
60 min Saccrification Add 5,34 L of water at 86,5 C 63,0 C
5 min Step Decoct 4,85 L of mash and boil it 75,0 C

Jästemp 4-5 dagar 27-30 grader. Därefter 22-23 grader. Sammanlagt 14 dagar.

Tjipp!

Love

Sv: Min Saison

Man får väldigt gärna kommentera mina tankar och receptet i sig! Så blygs inte.

Apropå citrus och peppar för den som inte har blivit snärjd än. Prova en lite pöl olivolja, rikligt med nymalen svarpeppar, citron och ett vitt gott bröd. Doppa och ni förstår vad jag pratar om.

Med tanke på just svartpeppar och citron:
http://shop.humle.se/se/grp/pacific-jade.php

Ingefäran tycker jag kan vara lite väl potent. Bryggde för ett tag sedan en belgisk blond med 5g hackad färsk ingefära 5min i koket (20l). Tyckte den tog över ölen lite för mycket men det kanske beror på att jag själv vet vad det är jag dricker och därför gör det lättare för mig att plocka ut den i smakbilden.

Har du provat pacific jade?
Angående ingefäran blev det nog mindre än 10 gram. Den kändes inte särskilt men koriandern jag verkligen en påtaglig arom.

brandemannen skrev:

Har du provat pacific jade?
Angående ingefäran blev det nog mindre än 10 gram. Den kändes inte särskilt men koriandern jag verkligen en påtaglig arom.

Ja och smakbeskrivningen stämmer ganska bra, men mer citron än svartpeppar. Har även Pacifica och Pacific Gem i denna öl så jag törs inte säga mer specifikt om just Pacific Jade. Men kryddig citron är nog ganska nära...

Jag har bryggt enbart med Pacifica och den är väldigt mjuk och blommig, med en mild fruktighet som är mer åt apelsinhållet än citron. Och Pacific Gem har ju en lite träigare karaktär, mer som Fuggle. Så det låter som om din erfarenhet stämmer med beskrivningen av Pacific Jade, Weinkeller. Låter som skräddarsytt för en Saison.

Hur lång tid från flasktappning brukar det ta för en Saison innan den smakar bra?

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Jag vet inte. Men traditionellt så brygdes de väl på våren för att drickas under sommaren/hösten? Jag har inte smakat ännu på min. Står på flaska sedan 1 vecka så om en vecka till eller två blir det provsmakning.

Jag har egentligen tänkt servera min saison på min syster studentmotagning om en månad... är lite orolig om den faktiskt kommer smaka gott då eller om det krävs mer lagring.

smaka lite så får du se?

Hehe jo men vore ju najs att kunna säga att man tänker servera den eller inte en bit innan smile

Chubb:
Har du smakat ännu? Hur blev resultatet?
Jag är väldigt nöjd med min Saison men ffa pga jästen. Den har en lätt strävhet som jag misstänker kommer av att malten var så ljus och jag inte korrigerade eller mätte pH. Nästa gång ska jag vara noga med det. Sen tror jag kanske jag ska humla den lite mindre på beskan och möjligen ge den lite mer humlearom.
Jästenbidragen är dock fantastiska.

Love

brandemannen skrev:

Jag är väldigt nöjd med min Saison men ffa pga jästen. Den har en lätt strävhet som jag misstänker kommer av att malten var så ljus och jag inte korrigerade eller mätte pH. Nästa gång ska jag vara noga med det. Sen tror jag kanske jag ska humla den lite mindre på beskan och möjligen ge den lite mer humlearom.

Jag hade samma problem med den första ölen jag brygde med French Saison. Den jäser ju så supertorrt att minsta strävhet och beska lyfts fram ordentligt. De senare ölen med bättre koll på pH och sänkning av BU blev mycket bättre.

/Calle

Verkar som vi har samma erfarenhet Calle. Vad gillar du den annars? Har du kryddad saison, något smsrrigt recept att dela med dig av?

brandemannen skrev:

Verkar som vi har samma erfarenhet Calle. Vad gillar du den annars? Har du kryddad saison, något smsrrigt recept att dela med dig av?

Gillar French Saison skarp. Tycker dock den ger lite för mycket finkel i starka öl, och den fungerar nog bäst kring 4-7 procent. Mina saison-recept har varit enklast möjliga. Ljus basmalt och eventuellt någon procent karamellmalt eller mjölksyra för att stabilisera pH. Saaz eller goldings humle. Ibland torrhumling. OG max 1050. Angående kryddor så är jag nog lite "reinheitsgebotig" vad gäller synen på kryddning i öl, och tycker att en bra saison kan stå helt på egna ben med bara jästsmaken och humlen. Inkonsekvent nog kryddar jag gärna Witbier med koriander och citrus, men det "hör ju liksom till" smile Jag har smakat en del kryddade saison, och jag har hittils inte hittat någon där jag tyckte det blev bättre. Visst, annorlunda, men inte bättre. En del har varit hemska. Har dock inte smakat någon med enbart koriander och citrus, vilket jag nog trots allt tror skulle fungera då det (i måttlig mängd) fungerar i många andra belgiska öl, fast då kanske det bara blir en Witbier av allt ihop wink

Kom ihåg att smaken är som baken. det underbara med hembryggning är att brygga exakt den öl man själv vill ha och experimentera på vägen. Så kör på!

/Calle

Det är ju vad jag förstår rätt vanligt att man har ganska höga OGn på saisoner och alkoholhalterna drar iväg en del iaf om man tittar på många hembygda recept. Min utgångspunkt var att inte göra den för stark, jag visste ju att den skulle jäsa ut mycket så jag höll OG ganska lågt. Det är jag glad för. Den jäste inte ner till 1000 utan stannade på 1003 trots ett visst sockertillskott men alkoholhalten böev ändå ganska hög med primingen. Alkoholen slår dock inte igenom på något sätt men det har mycket att göra med att jästen är så smakrik. Jag kan gott tänka mig att gå ännu lägre i OG och verkligen göra den till en törstsläckare som man kan dricka fler av. Ska också ta bort specialmalterna, göra den på ren pilsner och ädelt humlad för en ölens champagne. Dock med hård pH-kontroll.

Love

väldigt inspirerande läsning det här smile

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Borde kanske säga att siasonen jag serverade på min systers student blev riktigt bra! Alla som smakade den verkade uppskatta ölen!

http://2.bp.blogspot.com/-iExeSDpRHgU/Teywz_AsNWI/AAAAAAAABnU/lU98Y2z7qe8/s400/smakasaisonen%2B013.JPG

Mina tasting notes säger väldigt torr ton, lite citrus och lite skinka (!). Lite spritig smak men jag tror den smaken kan försvinna med lite lagring.

Hur som helst har jag funderat på att brygga en till saison, ungefär samma recept som innan fast utan honung (vet inte om jag postat receptet någonstans, om nån vill se det så hojta till eller kolla min blogg). Denna gång tänkte jag dock köra lite mer smakhumle av amerikansk sort och kanske lite citron eller limeskal i sista minuterna av koket. Brandemannen du skriver "1 items Lemon (Boil 5,0 min) Misc  " i ditt recept. Är det en skalet från en hel citron du körde då? Hur mycket smak gav detta i det slutgiltiga ölet? Någon annan som testat lite citron och limeskal i en siason?

19 Senast ändrad av rutgersson (2011-08-03 14:41:41)

Har en saison på jäsning nu (har dock inte receptet framför mig).
Relativt konventionell med mest pilsner, en del munich samt vete, syramalt och socker.
Använde mig av BIAB och stegmäskade som föreslås i Farmhouse ales ( tror det va: 45c/15min - 62c/30min - 67c/30min - 72c/15min)

Kryddad med fläderblom och salvia.

Dock är kanske det som överraskat mest Motueka som jag använde för att få en bu om 20 samt en rejäl giva på 5 min tillsammans med kryddorna. Har stått åtta dar på primär nu (jäser med 3711 och har stegat upp från 20 till 25c på en vecka) och aromen är slående! Tror jag gjorde ett mycket bra val på humlen här - innehåller ju en del Zaaz som märks, men med en allt mer tydlig fruktighet och kryddighet som passar kalas till valet av kryddor och jäst.

Tänkte den låta stå på 25 tills helgen då den borde jäst ut (låg på 06 (og51) efter fyra dagar!!!). Sen skall den kraschas någon vecka innan den hamnar på champagneflarror.

Tror saison är det nya svarta hos mig! Fantastisk jäst och en mycket modulerbar stil. Får bli ett antal variationer på saison fram igenom.