Paus på sommaren

Hur många av er tar paus från bryggandet på sommaren och hur många av er fortsätter brygga? Själv har jag gjort några batcher tidigare sommar som blivit drickbara men långt ifrån vad jag ville ha dem till, ofta med skumma bismaker vilket jag antar kommer från att temperaturen i lägenheten kan bli ashög en solig sommardag. Denna sommar har jag helt enkelt tagit ledigt från bryggandet.

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Sv: Paus på sommaren

Jag har precis införskaffat frysbox samt termostat, så jag har hunnit brygga ett par batcher den senast månaden. Flyttade nyligen till en större lägenhet där det fanns en rejäl klädkammare: där all utrustning samt box lätt får plats. Nu går det att brygga året om, kallkrasha samt sätta på fat!

Men, egentligen skall det väl inte vara något jätteproblem att brygga sommartid. Har man 22-26 grader inomhus så passa på att sätta en saison eller annan belgare. Om det fluktuerar för mycket i inomhustempen kan man ju passa på att göra 10 liters batcher i mindre hinkar som man låter stå i en större (vanlig 30liters hink) med vatten i. Då håller ju sig tempen mer sansad.

Nä jag fortsätter som vanligt. En hink i kylen (med termostat) och tre i badkaret med våta handdukar och fläkt. Har haft 27-30 grader varmt i lägenheten dygnet runt sista veckorna :-/.

8þ Mats

Hm mitt sovrum ligger faktiskt runt 20 grader hela tiden bara man stänger dörren till det, även om det är 25-26 (VARMT) i de andra rummen.. Kommer inte in nån sol dit om jag inte vill, så håller jag det mörkt där inne så går det nog ganska bra tror jag!

Har en medel temp på 21 grader i förrådet så det blev en Honney ale nyligen och snart så blir det en singel hoped amarillo ale.

Tar paus då jag under sommaren inte kan vara hemma tillräckligt mycket för att hålla koll på processen. Jag har annars fått lov till ett extra kylskåp så nu kan jag kontrollera tempen även när det är så här varmt. Gjorde ett försök i värmebölja med en Brown Ale men den blev inte bra (snittade nog 23 grader under jäsning).

//Johan

Själv har det nog mer med tid att göra och familj..... Det tar ju en dag i anspråk att brygga mer eller mindre, så det måste planeras. Därför är det av högsta vikt att lägga ner tid och pengar på en process som kapar just tid.
Gräsänkling i höst, så då bryggs massor..... smile

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

8 Senast ändrad av olefattguy (2011-08-03 09:02:25)

Passar på att brygga så fort tillfälle ges (alltför sällan...), har just buteljerat 50 33cl flaskor med en amerikansk IPA som jag gjorde med BIAB-metoden förra månaden. Den började jäsa varmt, ca 23 grader, men jag bar ner den i källaren och slog en "wet T-shirt" runt tunnan. Tror det kan bli bra, det luktade gott i alla fall.
För säkerhets skull använde jag Coopers torrjäst, den är ju framtagen under australiensiska klimatförhållanden, så den torde klara en del värme?

Det blir en paus, men det är inte av temperaturmässiga skäl (jag har jäskyl) utan för att jag flyttar på mig så mycket under sommaren. Att få till en bryggdag här och där går ju, men sedan kan jag inte följa upp processen, och då kan det kvitta för min del.

Däremot har jag bryggt som en galning under april och maj, så varenda keg och lagringskärl var fullt när midsommar kom. Faktum är att när jag kom till den sista bryggdagen i maj så hade jag redan fixat all öl jag någonsin skulle kunna önska inför sommaren, så jag tog helt sonika och bryggde julölen i god tid för en gångs skull, en imperial porter (eller möjligen en rostad barleywine) med en hel del special "b" som på grund av högt utbyte och helt galen utjäsning (stooor jästgiva) landade på 11% ABV. Den gick på småbuteljer nu i helgen, redan nu mycket lovande men oj vad trevlig den kommer vara till vintern (och nästa, om den varar så länge...)

Think globally. Drink locally.