Syresättning?

Har nu gått över till att koka hela vörten och insett att mina jäsningar inte verkar gå lika bra som innan. Jag misstänker att detta beror på att vattnet ur kranen här är väldigt syresatt och att jag när jag spädde till rätt volym också fick ner tillräkligt med syre i vörten.

Som det är nu försöker jag skalpa så mycket som möjligt när jag låter mäsken rinna ner i jäskärlet med är det tillräkligt? Att stå o vispa känns inte så lockande och inte heller att skaka jäskärlet. Är det dags att leta efter en akvariesten eller beställa en syresättningssten och annat man behöver till ett rent syrgas system.

Hur gör ni andra helvörtskokare för att få ner tillräkligt med syre för jästen att må bra?.

2

Sv: Syresättning?

Lund skrev:

Är det dags att leta efter en akvariesten

Hej,
jag använder akvariesten och en pump under ca 3 timmar efter att vörten har hamnat i jäshinken, sedan låter jag det jäser utan lock tills skummet på ytan lugnat  sig. Kolla gärna
http://web.utanet.at/lehrlric/tour/kuehlen.htm
och
http://web.utanet.at/lehrlric/tour/gaerung.htm
Hör av dig om du vill ha en översättning
Hls
/Jürgen

Det verkar ju funka väldigt bra hur som helst.

Skulle dock vara riskabelt för mig att jäsa utan lock (eller ens ha en glipa under syresättning) då jag jäser det mesta i en matkällare där det antagligen finns ganska många bacilusker som vill smaska på vörten. Att starta jäsningen vid högre temp i ett renare rum är ju alltid en möjlighet.

Får fundera över det här.

Hej
Tippar hela vörten genom ett stort durkslag rakt ner i jäshinken. Om jag inte är för försiktig bildas ett cm tjockt lödder på ytan, vilket jag tar som ett tecken på att allt är väl syresatt. Har någon gång fått vänta i tre dagar på att jäsningen kommer till liv, men tror att det är mera temperatur än syrgasberoende (alebryggning, Välkyld vört eller bara kallt inne). Lagt jäslock ligger, brukar aldrig öppna förän efter sekundären.
Det här med temperatur i självkylda utrymmen kan vara lite oförutsägbart, men jag antar att du har stenkoll på tempvariationer och eventuella variationer
/Anders

5

Lund skrev:

Skulle dock vara riskabelt för mig att jäsa utan lock

Hej igen,
jag lägger på locket löst utan att sätta fast det tills jäsningen har kommit igång. Att jag jäser utan lock sedan beror på att jäsningen har varit så häftigt ibland att vörten kom upp genom jäsröret och ställde till en massa oreda på golvet. Som det framgår av den tyska varianten isolerar skummet från dina bacilusker.
Hls
/Jürgen

Flugor, damm, skräp m.m. lär knappast stoppas av skummet.
I hemmamiljö gör man bäst i att hålla locket på under hela jäsningen.
De bryggerier som har öppna jäskärl har som regel slutna rum med luftslussar och övertryck för att förhindra kontamination.
Problemet med överjäsning botas bäst med att ha tillräckligt stort utrymme mellan vörtytan och locket.
Dvs fyll inte i för mycket.

att jäsa 22 liter i 30 liters hinkar funkar för mig riktigt bra.

Att hälla igenom ett durkslag verkar vara en bra lösning tills vidare (och kanske konsekvent senare) för att få igång mina jäsningar.

jag syresätter numera endast själva förkulturen eftersom det är effektivare än syresättning av hela vörten; det är ju tätare mellan jästcellerna i förkulturen än i vörten.

dessutom vill jag ju inte att ev. oknytt i vörten får fart. använder akvariepump och en plastslang jag kokar några minuter före användning.

viss syresätttning kommer ändå till iochmed det fria fallet från motströmskylaren ner i hinken, fritt fall på några dm.http://www.humle.se/punbb/images/upload/syres%E4ttning%20av%20f%F6rkulturen.jpghttp://www.humle.se/punbb/images/upload/motstr%F6mskylning%20p%E5b%F6rjad.jpg

Död åt Reinheitsgebot!

Jag silar ifrån druv och humle genom en klassisk silduk av bomull.
Samtidgt så får jag en riktigt bra syresättning på köpet.
En pigg och fräsch jäst i stor mängd hjälper till.
Tycker det verkar vara overkill med pumpar, akvariestenar, syrgas och allt annat tjolemox som inte behövs.

Behövs och behövs. Man kan brygga öl med väldigt lite utrustning och på väldigt enkla sätt. Men bryggar dagen kan bli både roligare och enklare med lite extra leksaker. Plus att leksaker ofta är lite roliga att ha med.

Lund skrev:

Behövs och behövs. Man kan brygga öl med väldigt lite utrustning och på väldigt enkla sätt. Men bryggar dagen kan bli både roligare och enklare med lite extra leksaker. Plus att leksaker ofta är lite roliga att ha med.

Jag kan bara tala för mig själv; men att bygga grejor är halva nöjet!

Men om det nu är så noga att hålla locket på för att undvika luft med "baggar" i, hur kan det då vara OK att trycka in luft med en akvariepump???
Jag har kanske missat något, men de akvariepumpar jag har sett, har då inte någon filtrering.

//Mats

Man kan i viss mån välja vart man ska hämta luften ifrån. I mitt fall jäser jag som sagt i en matkällare. Öppen jäsning där kan lätt leda till både mögel i ölet och andra otrevligheter. I köket där jag brygger är det nu på vintern antagligen inte så mycket mikroorganismer i luften att de utgör någon större fara. Givetvis är väl steril syrgas på tub idealet i en helt sluten miljö från avslutat kok till avslutad jäsning och lagring. (koka i ett cylinderkoniskt jäskärl t.ex)

Jag har ett luftfilter framför min pump. Vet inte hur många micrometer det är på, men det tar bort levande organismer iaf.
Om man luftar vörten ordentligt och har i en aktiv jäst är jäsningen i full gång efter mindre än 4 timmar.
Inte för att det spelar nån större roll, men det är skönt att slippa oroa sig för jäsningen.

Jag brukar syresätta jästen upprepade gånger i lite vört innan bryggning, och syresätter inte vörten.  Tricket är att låta jästen få lite tid att ta upp syret, och sedan syresätta igen. Gör man detta i kylskåpstemperaturer (även för ale jäst) blir syreupptaget ännu bättre.

Vilka jästider brukar du ha och vilka jästgivor?

/Fredrik

Om jästcellerna är "laddade" innan man tillsätter dem till vörten, så behöver man inte syresätta själva vörten alls, och därmed slipper man ett tekniskt problem.

/Fredrik

Jag har min förkultur i en flaska med stor luftficka, och skakar den flera gånger men mellanrum. Mängden syre i flaskan räcker. Det är inte mycket syre som krävs.

Jag tycker det är overkill med syrgastuber.

Om man ger jästen lite tid och syresätter taktiskt istället för att ösa ned syre med högtryck så tror jag det blir minst lika bra.

/Fredrik

Hej

Håller absolut (inte vodkan) *L, med Kenneth. På med locket och inte för mycket vört i hinken, bryggde en wit förra våren/sommaren. Mängden vört var väl ca 28L. När jäsningen kom i gång så var det ettrent elände att fylla i vatten i jäsröret samt torka rent på jälocket. Max 25 l till en 30 liters hink.

Föresten så gillar jag Kennets ibland lite kärva komentarer. En hel del teori, men det mesta praktik.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Jag har läst bland annat en forskningsrapport som handlade om jästens esterbildning och där hade man förvisso en kontinuerlig omrörning av kulturen så att syret i jäshinken skulle lösas ut och man varierade kvoten gasficka/vört volyme från 0% till 50% till 300% eller nåt sånt, och skillnaderna blev klart märkbara. Jästen tar upp syret och det påverkade ganska kraftigt bland annat estersyntesen främst isoamylacetat där det är allmänt bekräftat att mer syre => mindre isoamylacetat. SKillnaden var inte marginell utan snarare ganska stor.

Det stämmer rätt bra med mina erfarenheter, blir det för lite estrar blir det ju inte gott heller. Det blir för rent. Detta är en av de viktigaste punkterna jag kommer att testa mer i kommande öl. Att drastiskt dra ned på syresättningen och se om jag får högre esternivåer. Estrarna är ju i allra högsta grad önskvärda även om det inte ska gå till överdrift.

/Fredrik