Vad har jag råkat ut för:

http://3.bp.blogspot.com/_CmsQGCb7Ty4/TIlK-QHqc5I/AAAAAAAAA0A/NTJTqSlA66o/s320/DSC_0037.JPG

Är det kört? Vi har tappat ölen på flaska och försökte att inte få med hinnan. För att beskriva den lite: Den är väldigt plastlik och fastnar på en gång på hävert, väggar eller vad den nu kommer i kontakt med. Om man gnuggade hinnan mellan fingrarna så kändes det som bakjäst. Ölet smakade och framför allt luktade väldigt gott!

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Sv: Vad har jag råkat ut för:

Vilken jäst är det? Är det inte helt enkelt en äkta överjäst, som lägger sig på toppen när den är klar?

påminner lite om den här.. smile http://humle.se/punbb/viewtopic.php?id=2607

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Det är US-65

Hahah flasktömmaren den hade jag nästan glömt. Ska jag vara ärlig så står den ölen fortfarande i sin jästunna, har inte haft hjärta att hälla ur den. Men ska flytta strax så jag måste nog göra det.

5 Senast ändrad av Lifven (2010-09-10 14:25:13)

Läste i din blogg (mycket läsvärd blogg!) att du använde protafloc i koket, jag brukar också använda det och har under koket sett en genomskinlig hinna som flyter på toppen tillsammans med humlen. Misstänker att det kan vara nån del av varmdruv  eller kombination med nåt från humlen? (Tycker det blir mer med mycket humle som i en IPA) Kör själv med whirlpool efter kylning och låter stå nån halvtimme och sen går endast klar vört med till jäsningen. Tänkte om det kunde vara samma hinna som följer med till jäsningen och sen blir kvar ovanpå jästen efter jäsningen?

Hinnjäst är en ganska harmlös infektion, men då är det en tunn hinna och inte ett tjock lager med jäst.
Om jag tittar på bilden så tycker jag det ser ut som helt vanlig jästkaka som ligger ovanpå.
Eftersom ölet inte smakar eller luktar skumt så är det helt OK.

Hej

Hinnjäst råkade jag ut ett tag på i slutet av 90-talet. Det kvittade hur jag steriliserade hinkar samt häverter m.m. Man skulle lätt kunna operera men lik förbannat så dök hinnjästen upp. Den var som kenneth skrev ganska harmlös, orsakade ingen dålig smak på något sett på ölet.

Jag borrade 1 milj hål i botten på den ena av hinken satte in in en ventil i den andra.

Köpte mig 4 nya hinkar (hade jobb då)

Använde dom gamla till lakhink. Har aldrig haft en infektion efter det. I bland så efter ett visst antal x år så tror jag att även om hinkar ser bra ut så släng dom, det kan bespara många konstiga smaker.

Jag skulle bli väldigt nervös om jag hade något liknande. fastnar överallt som du beskriver. är fotot taget ovanpå eller i botten?

Det påminner trots allt om jäst som K säger.

Smakar ölen bra samt inte luktar ovanligt tuggumiliknande så är det bara att köra på.

Mina hinnliknande i slutet av 90 talet smakade aldeles ok, det såg bara Burr ut.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

http://lh6.ggpht.com/_CmsQGCb7Ty4/TItDvVKBpjI/AAAAAAAAA00/XVT13L1vHyI/s1024/DSC_0037.JPG

Länk till större bild: http://lh6.ggpht.com/_CmsQGCb7Ty4/TItDv … C_0037.JPG

Bilden är tagen ovanifrån innan ölen har tappats om. Saken med hinnan är att den inte fanns där några dagar innan flasktappningen så den bildades på ganska kort tid. Hinnan betedde sig ganska mycket som plastfolie, den kändes lite för solid för att vara jästkaka. US-05 ska väl inte vara toppjäst? Iof så är den ganska lågt flockulerande.

Dunkar upp den här tråden, vet fortfarande inte vad vi råkade ut för. Ölet smakar rent och gott MEN det vägrar jäsa kolsyra på flaska... Verkar som det blir att hälla allt hmm

Fick en liknannde men vitare hinna på min senaste brygd. Tror den dök upp under de sista 7 dagarna då mina 19 liter torrhumlades med 100g Amarillo pellets...
Smakar och doftar ljuvligt dock. Nu är det i alla fall prajmat & buteljerat.
Någon som vill gissa vad det kan vara???

mvh a

Single hop amarillo kanske.
smile

Menar du att det är någon slags humleoljagojs? Det är första gången jag torrhumlar med pellets...

megen skrev:

smile

humor på nätet är verkligen ingen lätt uppgift...  men denna var väl lite svår att missförstå tycker jag iaf... med  smile och allt!!

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Flasktömmaren skrev:
megen skrev:

smile

humor på nätet är verkligen ingen lätt uppgift...  men denna var väl lite svår att missförstå tycker jag iaf... med  smile och allt!!

Menar du att det är någon slags humleoljagojs? Det är första gången jag torrhumlar med pellets...

slussenporsche skrev:
Flasktömmaren skrev:
megen skrev:

smile

hehe

Sluta nu pojkar. Slussen, megen skojade, det lät som att du hade frågesport om vilken slags öl du bryggt.

Alltså: Jag är ej motaglig för humor när jag pga bristande erfarenhet är väldigt orolig (och lite deppig) över ifall min senaste brygd är infekterad... Och när jag lite skakig skickar ut en fråga till mina högt uppskattade livlinor här på forumet, hoppas jag ju så klart på ett svar...

Någon som har en teori?
a

hinnjäst eller vanlig jäst. Vad använde du för jäst?

slussenporsche skrev:

Alltså: Jag är ej motaglig för humor när jag pga bristande erfarenhet är väldigt orolig (och lite deppig) över ifall min senaste brygd är infekterad... Och när jag lite skakig skickar ut en fråga till mina högt uppskattade livlinor här på forumet, hoppas jag ju så klart på ett svar...

Någon som har en teori?
a

Och jag är bara dryg för att jag inte har något bättre att komma med. Sorry!

nils-alf skrev:

hinnjäst eller vanlig jäst. Vad använde du för jäst?

Safale us-05!

biab - 19 liter ale (biab-brygd #2)
33 liter vatten
2,0 kg pale ale
2,0 kg pilsner
0,3 kg carapils
0,2 kg caramel

65 grader fallande till 60, under 90 min.
sen 75 grader i 10 min, säcklyft + tempökning mot kok.

30 min rullande kok
60 min 20 g first gold
20 min 20 g first gold + 50 g vete DME + protafloc + nutrient.
10 min 40 g fuggle
05 min 20 g amarillo
00 min 20 g fuggle + 20 g amarillo

ca 30 min kylning              JÄST = SAFALE US-05
OG: 1052
efter 9 dagar: SG:1011 = till sekundär, efter 18 dagar = kallkrash 6 grader - 4 dygn.
sen TORRHUMLING med 100 g amarillopellets i välkokt humlepåse 9 dygn.
därefter prajm = en mockabit / 50 cl flaska

det är väl ändå troligast att det rör sej om just hinnjäst, d.v.s det som hela denna tråd handlar om med bilder och länkar allt... att det skulle bero på us 05 håller jag för högst osannolikt, den har aldrig gjort så för mej iaf.
och nej det är inte humlegojs/olja...
förbered dej på en riktigt grundlig rengöring av din utrustning. nya hinkar eventuellt... har inte råkat ut för det här själv så är inte helt säker,
en natt i klorinbad gjorde tricket för Kenneth vad jag kan minnas att jag läst.. ja inte att Kenneth låg i klorin då utan hans utrustning... bryggutrustning alltså..

jaow.

22 Senast ändrad av Techno (2011-07-23 11:52:49)

Hej

Jag råkade ut för ngt liknande i slutet på 90- talet, hur jag än steriliserade allt så återkom det. Fick byta utrustning, nya hinkar hävertar m.m. Efter det så dök eländet aldrig upp mer.

P.S Angående klorinet och K så är jag inte så säker på det lol

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20