Vilka sorters malt för bakning - ej surdeg eller vört?

Hej!

Jag lever inte helt som jag lär.
Trots att jag är vän av självförsörjning och att man gör allt från grunden har min lättja och min upptagenhet med allt annat som jag tror är viktigt gjort att jag inte bor på landet, odlar det jag äter eller matar någon surdeg.
Men det är viktigt för mig med BRA och god mat, och bröd vill jag inte behöva köpa färdiga på COOP.

Så jag har valt ett mellanting;
för att det alls ska bli av med bakning har jag en bakmaskin som jag allt mer väljer att lägga ekologiska mjöl, pulver, nötter och annat i. (I början var det mycket färdiga mjölmixer, men på den punkten har jag bättrat mig.
Jag använder för det mesta torrjäst.
Det är inte helt i linje med mina principer att låta en extra maskin göra så mycket av jobbbet, men det är enkelt att baka på det sättet och jag vet att det annars inte hade blivit av alls. Numera köper jag i stort sett aldrig färdigt bröd i butik och jag får ofta nybakat gott bröd på morgonen.

Min fråga, som jag hoppas att få svar på istället för tips om hur jag ska prioritera annorlunda än jag gör eller försök till att övertyga mig om att det är så enkelt med surdeg eller att baka för hand eller nåt, handlar om malt.
Jag har förstått att malt ofta används i bageriernas bröd, och att det har effekt inte bara på smaken utan också på jäsningen. Kornmalt verkar vara det mest förekommande.
Ni som vet, är går det att använda som en extra ingredisens i ett "vanligt" brödbak?
Vilka maltsorter skulle ni rekommendera att man använder, om man bara vill blanda i något för att just förhöja smaken och kanske bättre på jäsningen en aning?
Jag gillar som sagt om det går att hitta något som är ekologiskt odlat.
Och är det av vikt om man väljer hel eller krossad eller ett extrakt?
Hur mycket ska man ha i för t ex ett kilo bröd?

Ser med intresse fram emot svar från er med mer erfarenhet än jag!

Sv: Vilka sorters malt för bakning - ej surdeg eller vört?

Det du helst vill ha ut av att använda malt i brödbaket är att få med enzymatisk aktivitet. Det hjälper till att omvandla stärkelsen i degen till mer lättåtkomligt socker för jästen. Även utan enzymatiskt aktivitet ger det mer näring åt jästen och framförallt en fylligare smak i brödet. Vill du använda extrakt är det sk. diastatiskt malt extrakt du skall försöka hitta. Se upp bara så att det inte råkar vara blandat med humleextrakt också. Vanligtvis är det inte det, men humlens beskhet fungerar sämre i bröd.
Vill du ta dig besväret att mäska malt själv går det bra med vilken krossad pilnsermalt/pale alemalt som helst utblandat med vatten och sedan avsilat. Värm inte upp mäsken över 69-70 grader så har du fortfarande kvar enzymer som spjälkar stärkelse till socker till din deg, men det blir i form av en utspädd vätska om du inte kokar ner det hela kraftigt förstås.

Använder du dig av extrakt behöver du extremt lite DME (diastatic malt extract) i torrform räcker det med någon bråkdel av en procent av den totala mjölvikten.

Har du provat ett enklare och billigare mellanting? Häll kokande vatten på lite (2-3% av total mjölvikt) kornmjöl. och blanda i en vete/rågdeg? Det ger en viss sötma och ökar stärkelseutbytet något.

http://bistron.tumblr.com/

Sv: Vilka sorters malt för bakning - ej surdeg eller vört?

Tack för svar!

Extrakt låter onekligen både kraftfullt och enkelt.
Hel eller korssad malt måste man alltså bearbeta lite innan det kan stoppas i en deg?

Jag ska prova även skållad råg - det låter inte så krångligt...

Sv: Vilka sorters malt för bakning - ej surdeg eller vört?

Istället för skållad råg kan du använda draven efter ölbryggningen. Jag brukar frysa några burkar med 2-3 dl drav som jag sedan kan tina upp när det är dags för brödbak. Jag blandar i lite degvätska och mixar med stavmixer för att finfördela maltskalen som annars kan fastna i tänderna. Det ger en fylligare, lite "kexigare" smak på brödet. Hur det påverkar jäsningen vet jag inte riktigt. Jag kör mest med surdeg och den funkar bra även utan drav - fast surdegskulturen startades för ett par år sedan från drav så på det sättet är det alltid med!

Sv: Vilka sorters malt för bakning - ej surdeg eller vört?

Enkel lösning; Sirap med maltextrakt.
http://www.mathem.se/varor/sirap-brod/b … -dansukker

6 Senast ändrad av macchiato (2011-07-18 19:39:55)

Sv: Vilka sorters malt för bakning - ej surdeg eller vört?

Jag ska prova även skållad råg...

Kornmjöl! smile

http://bistron.tumblr.com/

Sv: Vilka sorters malt för bakning - ej surdeg eller vört?

Ja, sorry. Skållat KORNmjöl förstås!
:-)

Sirapen med malt i - ja, kanske kan det vara så enkelt?
Synd bara att just den inte finns ekologisk.
Hmmm.

Tack för tipsen!

8 Senast ändrad av Weinkeller (2011-07-20 23:52:47)

Sv: Vilka sorters malt för bakning - ej surdeg eller vört?

Enzymbröd på lite pilsnervört på G, den som lever får se smile

EDIT: Jodå, visst blev det bröd av detta. Kanske lite mer knäckigt i smaken än vanligt. Tyvärr fick jag inte till den där riktiga höjningen på brödet utan det blev mer kompakt. Jag skyller på bakmaskinen hmm

EDIT2: Bakade igår med sötvört från en ljus bockbrygd tagen innan uppkok och måste instämma med att smaken blir mycket fylligare än med vatten/mjölk, dock höjde sig inte brödet så mycket som vanligt utan blir mer kompakt. Tillfällighet igen eller ett faktum?

9 Senast ändrad av Thomas Fransson (2011-07-24 18:43:10)

Sv: Vilka sorters malt för bakning - ej surdeg eller vört?

En annan sak värd att inflika är att DME numera i folkmun står för "Dry Malt Extract"
Diastatic Malt Extract är aningen "svårare" att hitta. Enligt reklamen så verkar Muntons dock ha maltextrakt även för bakning.
Kanske ett bra ställe att börja leta på

Får jag lov att fråga varför man skulle vilja använda diastatiskt maltextrakt istället för vanligt flytande maltextrakt?

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Sv: Vilka sorters malt för bakning - ej surdeg eller vört?

Hittade svaret på min fråga här -http://www.muntons.com/mmi/products/liquid_malt_cereal_extracts.asp

Är ingen bagare, men det verkar lite långsökt med enzymaktivitet och dess innbörd för degen/jästen under normala bakförhållanden vad det gäller tid och temperaturerna det normalt rör sig om. Även om man långjäser degen?

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Sv: Vilka sorters malt för bakning - ej surdeg eller vört?

...och vad ska man tro om krossad eller hel malt och hur mycket man behöver bearbeta den för att de ska kunna användas i bakning?


Tack för i övrigt upplysande svar!

Sv: Vilka sorters malt för bakning - ej surdeg eller vört?

Jag kan inte se något hinder att använda "rå" malt i degen. Se bara till att mala den fint så du inte får med vassa skal som kan fastna mellan tänderna. Enklast är nog att mixa malten tillsammans med en del av degvätskan tills det är finfördelat. Eller använd t.ex. vetemalt som saknar skal.

Sv: Vilka sorters malt för bakning - ej surdeg eller vört?

En skopa av staven från mäsken ger som sagt ett väldigt mustigt bröd! Ca 2 dl per limpa brukar vara nog. En annan variant är att koka ner en del av mäsken till sirap - du får inte enzymtillskottet men en väldigt maltig och fyllig smak.