Vattenbehandling?

Lyssnade på avsnitten om vattenbehandlig på bryggradion plus läst lite trådar om det.
Mitt vatten ser ut så här i dagsläget.
Calcium: 35,0 ppm
Sulfate: 44,0 ppm
Magnesium: 5,0 ppm
Chloride: 11,0 ppm
Sodium: 15,0 ppm
Bicarbonate: 91,0 ppm
PH: 8,3   
Jag funderar på att vattenbehandla för att få maltigare och klarare öl. Vad jag förstått bör jag då tillsätta kalcium i någon form. Jag undrar om det kommer hjälpa mig eller om jag ska satsa på att få alla andra delar i processen att fungera 100% först, typ temperaturer och mäsk och lakningstider o.s.v? Jag funderar även på om man skulle tappa upp vattnet till bryggningen en eller ett par dagar innan så att kloreringen hinner gå ur. Har för mig att den ska göra det om man tappar upp vattnet.

Sv: Vattenbehandling?

Jag har vattenbehandlat sen start (endast 5 bryggningar) så jag kommer inte veta om det har hjälpt eller stjälpt mig ;-)
Jag har använt mig av ett par kalkylark som finns på nätet: Ett från John Palmer Howto Brew och detta www.ezwatercalculator.com/EZ_water_calculator_2.0_metric.xls

Din klornivå är låg så du behöver inte "vädra" vattnet, faktum är du kanske vill ha mer för att balansera upp sulfathalten. Lite extra kalcium och magnesium så blir nog bra vatten för dig.

För maltigare profil är det kalciumklorid som är intressant för din del. Vill du brygga porter och stout får du öka på advokaterna med kalciumkarbonat eller bikarbonat.

Vattenbehandling är ett extra steg att gå, men om du har en bra våg, pH-papper och salterna som behövs så är det inget jättemoment.

Vidare Ang. Klorin, kolla om det verkligen är klorin och inte kloramin. Klorin kan vädras bort, men inte kloramin. (En av anledningen till att vattenverken går över till kloramin pga. Bättre stablilitet gissar jag)

Det finns en ny tråd om kloramin i forumet.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Frågan är om det är värt jobbet/priset? Kommer jag märka någon större skillnad?

Nu verkar ni ha gjort ett klassisk misstag: blandat ihop fritt klor ("chlorine", från klorering av vattnet med hypoklorit eller kloramin för att hämma olika mikroorganismer) med kloridjoner. Kloridjonerna som är på 11,0 ppm bidrar till den upplevda maltigheten och sötman. Fritt klor kan ge otäcka bismaker när det reagerar med fenoler från malten, men frågan är om du har tillräckligt av det för att det ska vara ett problem. Det är ganska ovanligt i Sverige att man behöver klorera särskilt mycket, och dessutom sjunker halterna ju längre från vattenverket vattnet kommer.

När det gäller frågan om du ska vattenbehandla eller inte så är det väl upp till dig hur många aspekter av bryggningen du orkar pilla med på en gång. Jag läser mellan raderna att du tycker det finns mycket annat att förbättra och fundera över så då skulle jag lägga mer krut på det. Undantaget är som Thomas skriver riktigt mörka öl där man kan behöva mer karbonater så att det inte blir för surt.

6 Senast ändrad av Thomas Fransson (2011-04-18 17:29:45)

Blandat ihop?

Det verkar vara ganska vanligt med klorofenoler i benbrott öl.
Sedan en tid har även vi här i Malmö härlig klorinarom som slår en i golvet. i kranvattnet, hypoklorid. Samma i Karlskrona där min bror bor.

www.bryggradio.com

Runo skrev:

Frågan är om det är värt jobbet/priset? Kommer jag märka någon större skillnad?

Absolut, hur stor skillnaden blir beror på hur väl du sköter det andra, och vilken öltyp du brygger. Testa gärna med och utan.
Var noga med att tillsätta rätt mängder till vattnet, annars kan det bli dåligt pga för mycket salter i ditt vatten.

www.bryggradio.com

Thomas Fransson skrev:

Blandat ihop?

Sedan en tid har även vi här i Malmö härlig klorinarom som slår en i golvet. i kranvattnet, hypoklorid. Samma i Karlskrona där min bror bor.

Jo men kloridjoner är ju inte det dom ger klortoner.

Ska jag tillsätta kalciumkloriden till mäsk och lakvattnet eller till mäsken? När tillsätter jag mjölksyran?

CaCl framförallt till mäsken.
Mjölksyra i lakvattnet.

brandemannen skrev:
Thomas Fransson skrev:

Blandat ihop?

Jo men kloridjoner är ju inte det dom ger klortoner.

Har jag väl inte påstått heller.

www.bryggradio.com

Bara för att förtydliga ang mankangs inlägg ovan och understryka det fresta skrev. Klornivåerna mankang syftar till lät som en anspelning på att vattnet innehåller låga halter av kloridjoner, men kloridjonerna ger ju inte klorsmak. Jag menade inte att du påstått det, det var mer ett förtydligande av att kloridjoner inte ger klorsmak och inte behöver (eller kan) vädras bort. Inget mot ditt resonemang alltså om du uppfattade det så.

13 Senast ändrad av Runo (2011-07-13 10:49:56)

Har sedan jag skrev tråden vattenbehandlat vid varje bryggning. Jag har i lite kalciumklorid, bakpulver och liite salt i mäsken och lite mjölksyra i lakvattnet och mina öl har blivit oerhört mycket bättre. Syrligheten har minskad väldigt istället är där en maltigare smak precis vad jag var ute efter. Det jag försökt är att få ett vatten som går åt Burtonhållet till eftersom jag läst att Fuller's burtoniserar allt sitt vatten och jag tycker om deras maltighet.

Kul att höra att det hjälpte och att dina öl blivit mycket bättre.

Ja måste säga att ölen blivit väldigt mycket bättre. Frågan är vilken vattentyp de använder till Hoegaarden? Mina Hoegaardenkloner jag bryggt är mycket fylligare och maltigare än orginalet iofs har jag använt Maris Otter. Jag har följt ditt recept till punkt och pricka dock bytt ut pilsnermalten mot Maris Otter

Runo skrev:

Har sedan jag skrev tråden vattenbehandlat vid varje bryggning. Jag har i lite kalciumklorid, bakpulver och liite salt i mäsken och lite mjölksyra i lakvattnet och mina öl har blivit oerhört mycket bättre. Syrligheten har minskad väldigt istället är där en maltigare smak precis vad jag var ute efter. Det jag försökt är att få ett vatten som går åt Burtonhållet till eftersom jag läst att Fuller's burtoniserar allt sitt vatten och jag tycker om deras maltighet.

Hej

Grattis till att du har fått så mycket bättre öl med tillsatser av olika salter.

Du skriver att du använder lite kalciumklorid, bakpulver och liite salt och lite mjölksyra i lakvattnet. Vad är lite i mängd?

När du pytsar i dina olika salter, hur räknar du? använder du vattenaanalysen från ditt komunala vatten?

Varför jag undrar det att jag själv skall försöka sätta mig in i dom olika salterna, samt hur mycket av olika salter vid bryggning av olika öl. Det är spännande samt lite svårt för en annan som bara kom i håg knallgasen på kemilektionerna.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

I Nya Beer Smith knappar man in sitt eget vatten och det vatten man vill ha sedan räknar programmet ut hur mycket olika tillsatser du ska ha i. Till 23 liter har jag i ca 5 g kalciumklorid, 2,5 g bakpulver och 1 g salt

Runo skrev:

Ja måste säga att ölen blivit väldigt mycket bättre. Frågan är vilken vattentyp de använder till Hoegaarden? Mina Hoegaardenkloner jag bryggt är mycket fylligare och maltigare än orginalet iofs har jag använt Maris Otter. Jag har följt ditt recept till punkt och pricka dock bytt ut pilsnermalten mot Maris Otter

Jag bryggde en wit-bier förra året på Maris Otter.
Den blev inte särskilt lyckad, så jag skulle säga att man (helst) ska använda lager/pilsnermalt till Wit.
Jag brukar bara ha i lite kalciumklorid när jag gör Wit-bier, samma sak med ljus lager

Jasså? Mina har blivit kanongoda.

Jasså?
Jag tolkade det som att dina wit-bier blir för fylliga/maltiga med pale ale malt.
Jag vill inte ha mina wit-bier maltiga utan jag tycker de ska vara lätta i kroppen.

För egen del tycker jag att det är ganska viktigt att det är just pilsnermalt, med pale ale-malt blir ölen gärna lite "degig" med all den där omältade veten. Men funkade det bra för dig så är det naturligtvis inte fel.

Think globally. Drink locally.

Hmm... "Borde gå bra. Färgen kanske blir något högre, och något lite maltigare smak. Jag hade inte tvekat att byta om jag inte hade pilsner hemma."
Svarade du när jag frågade om det gick bra att byta ut pilsnermalten.

Ah hrm, det gjorde jag visst (rodnar). Det blir ju alltid lite dagsform på svaren...

För att inte lämna frågan hängande så skulle jag fortfarande inte tveka att byta om jag inte hade någon pilsnermalt hemma. Men om man vill göra en klon så nära originalet så skulle man hellre använda pilsner.

Think globally. Drink locally.