Sv: Pilsnertråden

Jag prenumererade på Brewing Techniques tills den gick under. Mycket bra artiklar, jag sörjer den fortfarande.

Som framgår av artikeln är receptet ganska enkelt men proceduren desto krångligare. Som jag ser det är det framför allt två saker som utmärker Pilsner Urquell: råvarorna (vattnet, malten, humlen) och jästen (andra källor anger att de fortfarande jäser med olika jäststammar och blandar så jag vet inte vad som gäller).

Obs: kopiera inte mäskschemat rakt av utan att ha en passande malt! PU:s malt är rejält undermodifierad, och sådan malt är svår att få tag i. Nu för tiden är nästan all malt högmodifierad, till den grad att det går att infusionsmäska även pilsnermalt. Jag såg också i artikeln att de anger färgen till 2°L = 4 EBC, det är nog lite mörkare än de flesta pilsnermalter jag sett. Så för färgens skull kan man behöva någon mörkare malt också.

Jag hade fel angående mitt vatten vid pilsnerbryggd. Visst går det utmärkt att brygga bra pilsner av detta vattnet. Det är mer alla andra moment i bryggningen som kommer före.
Jag skrev tidigare i denna eller annan tråd att jag inte tänker ge mej förrän jag kan brygga en perfekt pilsner. Visserligen finns olika smaklökar, så det blir mina smaklökar som kommer att gälla. Jag är fortfarande fast besluten i att brygga en så bra pilsner, att jag inte kan köpa en bättre vara. Jag är nu halvvägs. Har tydligen kommit till dansk lager med min senaste bryggd, och jag gillar den lika lite som dansk öl. Men med detta har jag insett att jag kan brygga öl som är lika bra som kommersiell öl. Alltså halvvägs.

Ph i mäsken.... Detta har varit uppe många ggr, men nåt riktigt svar har har jag inte sett, förutom spekulationer. Ph varierar ju med temperatur. Är det inte Ph vid mäsktemp som är intressant? Om mäsken håller ex 65 grader, är det inte vid den tempen man vill ha ex 5.2 i ph? Eller ska man ta ut lite mäsk och svalna av och sen mäta?
Om man sen hamnar lite högt i ph, hur ska man då göra praktiskt för att komma ner? Om man tex vill ta en genväg och använda mjölksyra, ska man då bara droppa ner lite på måfå och sen mäta igen? Eller ta den totala vätske mängden och försöka räkna ut hur mycket syra som ska tillsättas? Det är ju inte så enkelt att räkna ut på förhand hur mycket man ska ha, med att bara titta på vattenprofilen, då det har mycket med malten att göra åxå ju. Tycket detta är en mycket svår avdelning.

Men just vad gäller pilsner, kommer jag att ta vatten från Tyringe i stället, där dom har ett mjukare vatten än hässleholmsvattnet.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

bryggde i går igen. denna gången ett test på en pilsner. denna klassar inte in i nåt fack pga humlevalet, men är som sagt ett test.
sen kom katastrofen. efter ha räknat på 70 i effektivitet, så landade jag på 85 eller mer.
siktade på 23 liters batch men efter kok hade jag 20 liter 1.080. jag började spä. Men ville inte spä mer än till 25 liter, då humlen försvinner då den är räknad på 23 liter.

nu är og 1.061 på 25 liter.

Recipe Specifications
--------------------------
Batch Size: 25,00 L     
Boil Size: 29,72 L
Estimated OG: 1,061 SG
Estimated Color: 3,6 SRM
Estimated IBU: 36,0 IBU
Brewhouse Efficiency: 85,00 %
Boil Time: 60 Minutes

Ingredients:
------------
Amount        Item                                      Type         % or IBU     
5,75 kg       Viking Pilsner Malt (1,9 SRM)             Grain        100,00 %     
35,00 gm      Northern Brewer, 2009 (art. 410009) [8,00 Hops         24,9 IBU     
25,00 gm      Saaz, 2009 (art. 420009) [3,00 %]  (20 minHops         4,0 IBU       
25,00 gm      Tettnanger, 2008 (art. 41218) [4,00 %]  (2Hops         5,4 IBU       
25,00 gm      Hallertauer Mittelfrüh, 2009 (art. 410839)Hops         1,6 IBU       
0,50 gm       Protafloc (Boil 15,0 min)                 Misc                       
20,00 ml      Isinglass (Liquid) (Secondary 7,0 days)   Misc                       
23,00 L       Finja vatten                              Water                     
2 Pkgs        SafLager (Fermentis #W-34/70)             Yeast-Lager               

Mash Schedule: Temperature Mash, 1 Step, Medium Body
Total Grain Weight: 5,75 kg
----------------------------
Temperature Mash, 1 Step, Medium Body
Step Time     Name               Description                         Step Temp     
60 min        Saccharification   Add 22,98 L of water at 73,3 C      67,8 C       
10 min        Mash Out           Heat to 75,6 C over 10 min          75,6 C

Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher

Alltså vad ja menar med att inte klassa in, är att den är i starkaste laget, och inte en tjeckisk eftersom humlen är fel. Ej heller tysk, eftersom det finns saaz med. Hubrid-öl kanske, men inni h*****e god efter en vecka kallagring.

Jo kanske lite udda och prata pilsnerbrygd så här års. Men min så kallade pilsner är nu otroligt god och kan inte låta bli den. Den står ännu på sekundär men tappas lite emellanåt på halvliters pet som jag trycksätter. Den har moderat beska för att vara pilsner men bra humlad för att vara en industrilager. Alltså en otroligt bra lageröl som dom flesta svensson skulle godkänna om den serverades på krogen. Tyvärr håller den ca 5.9 till 6.1 procent vilket känns lite mycket för en pilsner. Känns även lite mycket för mange när han vill ha en till. Men det är ett recept som kommer att bryggas igen fast då med lägre utbyte i mäsken. Kanske bör räkna men 85 procent i fortsättningen i stället för att vara pessimistisk. Trots katastrofala mäskningar sen i höstas så har utbytet vatt jättebra.

Mange.  Det är få tjeckiska och tyska pilsner med högre IBU än 40.  Att du kommit upp i 36 med din starka überpilsner låter inte fel alls.  När man brygger med bara pilsnermalt så tränger bäskan genom mycket klarare och då räcker det med 30 IBU för att få en väl humlad öl.  Jag tror tricket är att ha i mycket humle, tysk eller tjeckisk i slutet, så att humle aroman kommer fram ordentligt. Lyckas man med det kan beskan i sig vara låg.

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Ja helt klart en favvo! Denna blev tyvärr aldrig omtappad från sekundären, då det nu bara återstår 5 liter i jäshinken. Det tar slut nästa helg och kölshen åker då i kylen. Det kommer att bryggas en ny pilsner om ett par veckor, och då med mexican jäst. Vet inte alls var man hamnar då, men kommer att ha tettnanger som arom och NB som bitter. Ska sikta på 30 IBU då för att kanske få lite coronastuk på den. Detta mest för att kolla smaken på jästen i förhållande till 34/70 som jag uteslutande använt hittills.
Eller kanske tillsätta ytterligare lite extra tettnanger för att komma nära Bohemia clasica. Blir ett intressant projekt.
Mina kommande öl kommer att drickas unga, för att det är sommar. Jag verkar inte komma ikapp med den kylen jag har i dagsläget.
Jordkällare och 10-20 corneliusfat hade varit lösningen. fast nu har jag druckit nästan en 23-litersbatch via 0.5L pet... funkar bra det åxå, även om vissa blivit lite platta när dom inte fått stå tillräckligt länge med tryck.

Men det tar ju åravis att brygga en perfekt pilsner, eftersom man vill brygga annat emellanåt......

58

Jo, jag tänkte ge mig på en pilsner och har köpt pilsnermalt. Men när jag läser här i tråden blir jag lite osäker anående mäskningen. Behöver man köra en protein rast med pilsner malt? Jag tänkte annars bara köra en lång sockerrast på låg temp ca 60-61 grader och på så sätt få den riktigt urjäst. Är jag helt fel på det? Har bara använt ale malt innan.

Men du vill inte ha den superutjäst, en pilsner skall vara välbalanserad. Om du använder carapils kan du mäska lägre, vid kanske 64-66°C, annars är det högre som gäller. Du är dock helt rätt ute med en lång rast, kör de fulla 90 minuterna.

Think globally. Drink locally.

Men varför 90 minuter? Den mesta stärkelsen är väl omvandlad redan efter 10 min? Eller finns det svårare sockerarter att tillverka för enzymerna som tar längre tid? Själv använder jag iodine eller vad det heter för att se om det finns stärkelse kvar

61

Ok, det är vanlig pilsner malt, jag vill ha den lite torr i smaken och har fått för mig att den blir det om den är riktigt urjäst. Men jag har inga belägg för att det skulle vara så.
Är pilsner malt lika modifierad som pale ale malt?

För ett tag sedan fanns white labs Belgian lager yeast på humlegården. Jag köpte den av patriotiska skäll. Sedan började jag fundera på vad jag skulle göre med den. Jag är ju alebryggare... Jag bestämde mig att prova en single hop styrian golding lager. Gud vad god den blev. En perfekt sommaröl. Torr, crisp, fruktig... Jag kommer nog brygga lager oftare... Fast jag är fortfarande en alemänniska smile

http://saccharolicious.blogspot.com

belgaren skrev:

För ett tag sedan fanns white labs Belgian lager yeast på humlegården. Jag köpte den av patriotiska skäll. Sedan började jag fundera på vad jag skulle göre med den. Jag är ju alebryggare... Jag bestämde mig att prova en single hop styrian golding lager. Gud vad god den blev. En perfekt sommaröl. Torr, crisp, fruktig... Jag kommer nog brygga lager oftare... Fast jag är fortfarande en alemänniska smile

Jag gillar exakt alla öltyper. Fast kanske olika mycket och kan variera från dag till dag och vad jag är sugen på. Men jag måste säga att jag älskar den friska doften när man tappar upp en renutjäst lagrad lager till fat. Gjorde det för mindre än en timme sen. Doften var ljuvlig. Men var dock inte helt nöjd med smaken. Vi får se hur den blir när kolsyran finns där.

Nu när man jäser med nästintill 100 procentig temperaturkontroll så kan man börja finslipa på en mängd andra saker i sitt bryggande.

Henric.
vänta fyra veckor och sen tycker du den är kanon. Bara du inte gör som jag och får slut fatet lagom till att det är färdiglagrat.

megen skrev:

Jag gillar exakt alla öltyper. Fast kanske olika mycket och kan variera från dag till dag och vad jag är sugen på.

+1 på den smile

scaryeyes skrev:

Henric.
vänta fyra veckor och sen tycker du den är kanon. Bara du inte gör som jag och får slut fatet lagom till att det är färdiglagrat.

Den har lagrats 1,5 månad, kan dock stå lite till kallt på fat. Det är dock intressant att vara med och smaka under utvecklingen. Men jag planerar att fatet ska räcka i några månader. smile

67 Senast ändrad av scaryeyes (2011-07-12 10:14:14)

Dom senaste ölen jag har bryggt sen kylskåpet har alla tagit slut för tidigt och precis när dom börjat ändra sig i smaken till mycket bra. Utom en mörk som stod på jästkakan i en och en halv månad när jag var i mexico. Den var färdig när jag kom hem. Men speciellt dom ljusa ehövertid på sig. Jag brukar låta dom stå svalt i flera veckor i samband cold crash men har svårt att bestämma ifall jag ska köra en primär eller sekundär åxå. Torrhumlar inget så det räcker att köra direkt till fat efter en lång cold crash. Problemet är sen utrymme om man vill brygga mer. Man måste ha tre kylskåp. Det tredje för servering. Det andra för lagring. Det jag har kan jag jäsa två satser i samtidigt.

scaryeyes skrev:

Dom senaste ölen jag har bryggt sen kylskåpet har alla tagit slut för tidigt och precis när dom börjat ändra sig i smaken till mycket bra. Utom en mörk som stod på jästkakan i en och en halv månad när jag var i mexico. Den var färdig när jag kom hem. Men speciellt dom ljusa ehövertid på sig. Jag brukar låta dom stå svalt i flera veckor i samband cold crash men har svårt att bestämma ifall jag ska köra en primär eller sekundär åxå. Torrhumlar inget så det räcker att köra direkt till fat efter en lång cold crash. Problemet är sen utrymme om man vill brygga mer. Man måste ha tre kylskåp. Det tredje för servering. Det andra för lagring. Det jag har kan jag jäsa två satser i samtidigt.

Du får börja brygga ales som skall drickas relativt färska. Så då har du redan öl när du väntar på att dina lageröl ska mogna på sig. Det är min taktik iaf.

Eller. Brygga ifatt... Med andra ord brygga större och oftare. Nu är det igen dags att bygga nytt bryggverk. Har flera olika pilsnerrecept jag ska prova. Jäst med.

scaryeyes skrev:

Eller. Brygga ifatt... Med andra ord brygga större och oftare. Nu är det igen dags att bygga nytt bryggverk. Har flera olika pilsnerrecept jag ska prova. Jäst med.

Hej

Brygga ifatt, tycker jag låter coolt

Nytt bryggverk? Det fixar du, du verkar va en kille född med en skiftnyckel i hand.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Nej men 2 tummar mitt i ena handen. Grejjen är att jag är envis och självkritisk. Så jag ger mej aldrig!

Pilsner:

9.5 kg pilsner
  170g Bobek 30 min
  Mexican lager or bohemian lager yeast

Mäska in vid 50 grader och 30 min, sen 69 grader i 30 min, kanske 45 och mash out vid 78

73 Senast ändrad av scaryeyes (2012-01-23 22:38:00)

Så. SG nere på1.013 vilket blev lite lågt. Har gjort en kort diacetylrast på ett par dagar vid strax under 16 grader. Så nu drog jag ner kylen till -1. (lite onödigt när det är coldcrash ute nu) men tanken är att den ska få typ knappt en vecka i den kylan och sen långsamt få komma upp till lagringstemp på 2-4 grader, då jag åxå tappar om till sekundär och hivar i lite av min oöppnade förpackning isinglass. Kristallklar vill jag ha den.
Smakar helt underbart ur mätglaset redan. Faktiskt lite smått fruktigt. Men tror det kommer från humlen. Trots en ganska stor humlegiva, så är den inte minsta bitter. Viss beska finns men mycket angenäm. Körde denna gången med 50% osmosvatten så det kan ha bidragit. (tack Micke)
Sen att all humlen åkte i vid 30 min är säkert mesta av hemligheten.

Så... Var lite väl otålig. Tappade pilsnern på fat i går. Men den är nu otroligt god helt utan lagring. Ska ta den till garaget i stan och låta den bli bortglömd. I alla fall ena fatet. Det andra får nog stå i kylen tills den behövs för jäsning igen, vilket skulle vara denna veckan. Men har ingen malt hemma så det får vänta lite. Kommer inom en snar framtid att brygga samma pilsner igen, då detta börjar närma sig målet. Att mäska högt och bara använda pilsnermalt verkar vara modellen. Keep it simple!

75 Senast ändrad av scaryeyes (2012-02-09 11:29:50)

Jo man kan lätt bli hemmablind. Antingen är man för självkritisk, eller så tycker man att allt ät hyffsat bra. Men nu har jag fått otroligt bra respond på denna pilsnern från 5 olika håll. Kommer brygga denna igen med bara en mycket liten modd i humlen. Vill få upp IBU något lite. Plus att jag ska använda styrian goldings (savinjski) men som har lägre alfa än bobek. Så jag kommer att fuska och dra i 20g northern brewer i 60 min. Lite rädd att 250g lågalfa humle blir lite mycket i 38 liter...
Så jag kommer köra 200g savinjski i 35 min. Kommer mäska i 69 grader som förra gången och bara använda pilsnermalt. Men först en röd viennabock på tur.

Kommer även att ändra jäst denna gången och ta urquell jästen för att få en skillnad. Kommer använda en mycket hög pitchrate och även efter halva jäsningen OG-FG höja jästempen från 10 till 12 grader och använda det som diacetylrast. Sen låter jag den jäsa ut helt vid den tempen och låta den stå kvar en vecka innan kallkrach. Hoppar klarningsmedel helt och låter den stå på primären tills det är dags för fat.