Har Biltema upptäckt hembryggarna?

När jag var på Biltema (i Linköping) idag såg jag att de börjat sälja en 25-liters rostfri gryta med lock och tappkran för 399 kronor (!). Lite tunn plåt i botten men ändå. Jag kunde inte se att den fanns med i senaste papperskatalogen men den hade artikelnummer 88-423.

Sv: Har Biltema upptäckt hembryggarna?

Den finns inte heller på nätkatalogen.

http://hpnanobrewery.blogspot.com/
På flaska: IPA C², Farfars Imperial Stout, IPA M. Castra, Samuel Smith Oatmeal Stout Clone, Eriks Special Bitter, Not so Pale Citra Ale, New Chaos IIPA, Imperial Stout, Barley Winter [i]The Revenge of the Cardamom[/i], Hp's Apa [i]The Cardamom Strikes Again[/i]
Jäser: 1^6+5 Porter
Planer: Brygga mer

Intressant, vad jag än söker på (gryta, kittel, kastrull, rostfri, 88-423) så hittar jag den inte på deras hemsida.

Synd att det inte var 40l, hade suttit som en smäck för BIAB.

Den fanns dock med i varuhusets datorsöktjänst men det är väl inte samma sak som hemsidan. Artikelnumret stod på kartongen men de hade inte märkt upp hyllan.

6 Senast ändrad av binx (2011-06-17 10:31:32)

Fanns 2st i Luleå nu finns det bara 1 kvar wink enligt försäljaren var 25L den största dom hade i sitt system.

Känns lite tunn och handtagen sitter inte fast med genomgående fästen så jag förmodar att man inte kan flytta på kitteln när den är full med vätska.
Kranen går att montera bort för lättare rengörning och silikonslang (12 x 16 mm) går att trä på ca: 1.5cm dock sitter den fast rätt bra.

Tapphålet i kitteln sitter 2cm från botten.
Storlek 32x32cm.
Lock följer med.

7 Senast ändrad av Thomas Fransson (2011-06-18 19:40:18)

Någon som vet om den funkar på induktion?
Tänkte ha den som CIP i sådana fall...

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Köpte en förut och testade den på min induktionshäll men den verkar inte vilja riktigt.. Det är ju rostfritt så det borde ju funka. Den verkar vara mindre magnetisk i botten än längre upp på sidan... Kanske har det nåt att göra med att den är några storlekar större än själva plattan också?

Någon annan som testat?

Attans!
Rostfritt leder inte värme något vidare heller...

Har du testat med en magnet i bottnen?

www.bryggradio.com

Ja och nu testade jag igen och jämförde med andra kastruller.. Alltså den är ju magnetisk men inte alls så bra som alla andra kastruller jag har.

Jag lyckades få det att fungera en stund genom att vrida på spisen fullt och välta lite på kastrullen så att den fick mindre kontaktyta. När den hade "sugit tag" så kunde jag ställa ner den och det fungerade tills jag flyttade lite på den.

Får nog tyvärr bli en vända till biltema imorgon igen...

Jag var på Biltema igår och hade funderingar på att köpa en kastrull. Björn skrev att det var tunn plåt men jag trodde inte att det kunde vara så tunn plåt. Botten var lika tunn som sidorna, fanns inget extra förstärkning, tryckte man på botten så böjde den sig.
Det blev inget kastrullköp på Biltema, blev en punktbläster istället :-)

12 Senast ändrad av Thomas Fransson (2011-06-22 14:45:10)

Har man gasol så funkar den säkert klockrent mao.

Men det är det såklart inte alla som har.

Surt, det hade varit en bra motivation till nyfikna blivande hembryggare som inte fått tummen ur ännu.

www.bryggradio.com

Tänkte mig en sån här för BIAB ändå, borde väl kunna funka om man inte gör så stora satser varje gång?

Testa, jag funderar på om dom skulle duga som jäskärl jag.

www.bryggradio.com

Sitter mest och funderar på hur mycket extrautrymme som behövs för malten, mängden bortkokat vatten och slam i botten etc. Undrar om man kan brygga 15L-satser i en sån här..

Fick ut 16L med BIAB metoden. Räknar med att få ut ca 15L öl så den funkar bra för små batcher eller som test bryggningar.

17 Senast ändrad av Sezzi (2011-06-22 19:47:26)

Härligt att höra. Var ner nu och köpte en iaf. Tycker den ser fin ut, lite tunn botten ja, men det får man väl förvänta sig när den kostar 399:-.

När du körde med BIAB binx, hur stor initialvolym hade du före inmäskning samt vilken volym före koket?

Och, använde du tappkranen för att överföra vörten efter koket?

Köpte en själv också, ska förhoppningsvis testa den nästa vecka på spisen

Vad är det för diameter i botten kastrullen? Tänkte om den funkade på min vanliga spis... Är sugen på att går från 9l satser till 15l...

Måtten står som 32*32 cm.

binx skrev:

Fick ut 16L med BIAB metoden. Räknar med att få ut ca 15L öl så den funkar bra för små batcher eller som test bryggningar.

Har bryggt två gånger och det funkar bra. Men hur sjutton får du ut 16 liter? Jag mäskade så att grytan var nästan pinfull, och fick ut ungefär 14 liter. Det var dock 1,8 liter grums kvar i grytan efteråt. (kokade en timme, rullkok utan lock)

Det enda jag kan komma på är att jag har locket på glänt under mitt rullande kok och pressar ut mycket vätska från påsen. Och det mesta av grumset åker med eftersom jag kör alltid sekundärjäsning efter 1 till 2 veckor numera. Rätt eller fel? det skiter jag i för jag följer inte manualen slaviskt. Förra BIAB bryggingen "glömde jag kvar" min påse under hela kokningen för att se skillnaden wink ska bli en ny erfarenhet rikare om sådär en 3 månader när den lagern är klar.

peace

Jag förstår!

Fick ut 14 liter senast, då kändes det som jag var nära max. Men då var det 1,8 liter drav kvar i grytan efter som jag inte tappade med till jäshinken, och jag pressar inte ur påsen så mycket. Så det blir väl ganska lika dig trots allt.

hur sitter kranen fast? Vilken diameter på hålet?

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Hålet på insidan är ca 11,5mm kranen på utsidan har ett krysshål så jag kan inte säga dimensionen på det. Kranen sitter fast med en mutter på insidan men man kan dock skruva lös "tappen" med handkraft för att rengöra enkelt.

Har nu brygt några batcher och tycker den funkar bra, men handtagen ser väldigt sköra ut så jag skulle inte vilja lyfta 15L+ vätska, har dock gjort det en gång och då la jag liggunderlag runt och omfamnade kitteln och bar den några meter.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/DSC00143.jpg
http://www.humle.se/punbb/images/upload/DSC00148.jpg