1 Senast ändrad av megen (2011-06-22 12:26:04)

Försälningsregler

Har funderat över detta. Det finns ju resturanger lite här och där som har sitt egenbrygda öl. Hade det varit ett helvetesaber att få tillstånd för det så tror jag inte att det skulle finnas några resturanger med eget öl. Har i framtiden planer på att ha egenbryggt öl tillsammans med catering. Har släktingar som sysslar med catering. Misstänker att någon här har bättre koll på detta än mig. Men det ligger ju en bit fram i tiden så mycket hinner nog kanske ändras innan det blir aktuellt. Har annars kanske kommit på ett litet kryphål för försäljning.

Fick idéen från hälsinge ångbryggeri som tillhandahåller färsk vört till bryggare/kunder.
Det jag tänkte är att man delar uppförsäljningen i två delar. Först säljer man produkten (färsk vört plus jäst) sen säljer man en tjänst till de som önskar, nämligen jäsning och förvaring samt omtappning och buteljering mm. Inte vet jag, det kanske finns förbud mot detta försäljningssätt redan.
En nackdel är ju att man antagligen inte kan sälja genom systembolaget utan man får vända sig direkt till privatperssoner och företag kanske. Men det ju vara ett sätt att komma igång för att senare dra igång ett mer seriöst bryggeri.

2 Senast ändrad av binx (2011-06-22 18:00:36)

Sv: Försälningsregler

Ett sätt vilket kanske inte är det billigaste eller mest optimala är att man låter ett bryggeri tillverka ditt öl på licens och sälja vidare.
Finns ett antal olika "bryggerier" som gör så idag, ett exempel är Nyckel bryggerier i Luleå eller SWEDISH LAPLAND BREWERIES AB. Är dock inte riktigt säker på vad dom heter idag. smile
Har för mig att dom använder 3 olika bryggerier och deras nordligaste bryggeri som brygger deras öl ligger i småland!!!

Edit:
Men du kanske jobbar i motvind? Hittade denna länk från ett annat forum: http://sverigesradio.se/sida/artikel.as … el=4556808

3 Senast ändrad av megen (2011-06-22 19:38:12)

Kan tänka mig att det finns många kryphål ändå. Tex att köparen personligen kommer och blandar i jästen i vörten, sedan "hyr" köparen utrymme för jäsning i befintlig lokal osv. Bara det är lagligt så är det OK. smile

Spännande konstruktioner. Som caterer har du ju möjlighet att få åtminstone serveringstillståndet på fast basis. Nu när lagen är ändrad är produktionen kopplad till tillåtelsen att fungera som upplagshållare. M.a.o du måste visa att du har en anläggning och rutiner som säkerställer att inte en procent alkohol kan stjälas eller försvinna alternativa vägar än till de som är godkända som köpare.

http://bistron.tumblr.com/

megen skrev:

Kan tänka mig att det finns många kryphål ändå. Tex att köparen personligen kommer och blandar i jästen i vörten, sedan "hyr" köparen utrymme för jäsning i befintlig lokal osv. Bara det är lagligt så är det OK. smile

Vill minnas att de enda lokaler som kan komma på tal är lokaler knutna till "hemmet" (d.v.s för att det skall räknas som "hembrygning" vilken är skattebefriad), så det där går inte alls. Faktum är att många bryggklubbar här i landet som har "brygglokal" alltid lever lite med risken över sig. Så länge det inte försäljes eller annat så verkar dock polisen blunda för det. Även om fok bedriver restaurang i hemmet så är det ändå uteslutet att försälja ölet så länge det inte är skattat, och för att betala skatten krävs att det är producerat enligt regelverket o.s.v. faktum är att de inte ens kan skänka bort ölet, då oskattat alkohol inte på några villkor får finnas i lokalen.
Några kryphål lär knappast finnas, då det här säkerligen  är den mest genomarbetade och "vattentäta" lagstiftning som finns i lagen.

Angående restauranger med "egen öl" så är det som nämndes innan i 99 fall av 100 uppdragsbrygd öl. Enda undantaget är de ytterst få "bryggpubar" som finns, och som i princip har ett fullständigt separat bryggeri (med gränslinjer i golvet) med alla egna tillstånd inne i den andra lokalen. De flesta mikrobrygerier har roligt nog exakt det omvända med en separat (med gränslinjer i golvet) restaurang inne i sitt bryggeri för att kunna bjuda på ölet.....

Men inget hindrar såklart att inreda källaren enligt regelverket, söka tillstånd, betala avgifterna och skatten och köra på. Kanske Sveriges första riktiga nanobryggeri?
smile

/Calle