Försälningsregler
Har funderat över detta. Det finns ju resturanger lite här och där som har sitt egenbrygda öl. Hade det varit ett helvetesaber att få tillstånd för det så tror jag inte att det skulle finnas några resturanger med eget öl. Har i framtiden planer på att ha egenbryggt öl tillsammans med catering. Har släktingar som sysslar med catering. Misstänker att någon här har bättre koll på detta än mig. Men det ligger ju en bit fram i tiden så mycket hinner nog kanske ändras innan det blir aktuellt. Har annars kanske kommit på ett litet kryphål för försäljning.
Fick idéen från hälsinge ångbryggeri som tillhandahåller färsk vört till bryggare/kunder.
Det jag tänkte är att man delar uppförsäljningen i två delar. Först säljer man produkten (färsk vört plus jäst) sen säljer man en tjänst till de som önskar, nämligen jäsning och förvaring samt omtappning och buteljering mm. Inte vet jag, det kanske finns förbud mot detta försäljningssätt redan.
En nackdel är ju att man antagligen inte kan sälja genom systembolaget utan man får vända sig direkt till privatperssoner och företag kanske. Men det ju vara ett sätt att komma igång för att senare dra igång ett mer seriöst bryggeri.