Behöver lock för rullande kok, hur gör jag nu?

Hej alla glada.

Jag är i slutskedet i mitt bryggeri byggande. Det skall bli helmalt för hela slanten nu i sommar. Jag har en 24L kastrull från humle.se och en kokplatta från Biltema (induktion). Jag kör i skrivande stund ett testkok med 15L vatten och full effekt på plattan. Jag får det att koka, men utan locket blir det mer av ett sjudande. Med locket på (lite på sniskan) får jag ett mer "rullande" kok.

Min fråga är om det är fungerande att ha locket på men lämna en spricka, eller om det ställer till? Vet ju att man egentligen skall köra utan lock, men jag får inte det att fungera.

Tack på förhand!

Sv: Behöver lock för rullande kok, hur gör jag nu?

Hej du glade!

testa att isolera kitteln, tillklippta liggunderlag brukar folk använda, men finns säkert andra lösningar oxo.
oroa dej inte för att ha locket på sniskan, det är långt viktigare att koket verkligen rullar.

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Rullande kok betyder att vätskan du kokar roterar från botten av grytan till toppen, inte att det stormar och skvätter. Du vill ha "runda kullar" på ytan. Så +1 på Flasktömmarens förslag på isolering av grytan, men lämna locket av (utom vid uppkoket förstås).

Think globally. Drink locally.

WTF om du inte lyckas få rullande kok med 15 liter på en induktionsplatta måste nåt vara allvarligt fel. Biltema lågpris skitgrejer. Vad är det för effekt på induktionsplattan? 3 watt eller?

Tacksamt för alla svar.

Biltemas kokplatta är på 2000w, jag fick den rekommenderad till mig av en annan bryggare vas blogg jag läst då och då. Jag håller helt med om att jag borde få ordentligt kok på den plattan, men det jag såg vid gårdagens tester var oroande. Det rullade på bra när jag tog av locket, men ju längre jag körde utan lock så blev det bara mindre och mindre rullande. Kändes inte rätt...

Jag får testa med isoleringen.

Japp!!

Isolering plus "gläntkör" så får du även ner bryggtiden en del!!
Jag najade fast en yllefilt de första gångerna innan jag fick tag på liggunderlag funka perfa!

mvh H

Jag har kört med lock på glänt i alla år jag bryggt.
Det fungerar alldeles utmärkt och ger bra och goda öl.

Värmeförlusten genom sidorna kan vara bra att minimera.
Angående liggunderlag så gäller det att se till att de tål värmen.
Har sett exempel på fastbrända liggunderlag på kastruller och det ser inte kul ut.

Jag hade nog gått tillbaka med den kokplattan och bytt den. Kokar själv 40 liter med dubbla biltema plattor utan lock inga problem.

Läs om mina hembryggaräventyr på http://martinj.net

Någon som har testat liggunderlag på en gasspis? Jag har en 36-litersgryta från Humlegården (38 cm i diameter) och gaslågan är ca 10 cm i diameter. När jag kokar upp tar det ganska lång tid (nästan 60 minuter senast) så jag hade tänkt att isolera kitteln med ett liggunderlag, men man vill ju samtidigt inte sätta eld på det heller.

Har en likadan gryta och jag märkte stor skillnad mellan 0, 1 och 2 liggunderlag, mest under mäskning men även i kok. Nu har jag induktionsspis men varför inte isolera övre delen med liggunderlag och se vad som händer?

Io skrev:

Någon som har testat liggunderlag på en gasspis? Jag har en 36-litersgryta från Humlegården (38 cm i diameter) och gaslågan är ca 10 cm i diameter. När jag kokar upp tar det ganska lång tid (nästan 60 minuter senast) så jag hade tänkt att isolera kitteln med ett liggunderlag, men man vill ju samtidigt inte sätta eld på det heller.

Ja men inte hela vägen ner. smile

12 Senast ändrad av Io (2011-09-03 15:57:09)

megen skrev:

Ja men inte hela vägen ner. smile

Tack, då gäller det att testa sig fram med andra ord.

Ja gör så. Men jag tog bort skiten och köpte en grilltändare ist. Det var bland det bästa jag gjort. Det funkar riktigt bra. Boostar upp allt regält.

Hur klarar grilltändaren av den sura vörten?

15 Senast ändrad av Raasken (2011-09-09 11:53:28)

Hej!

Utan att kunna alla grilltändare...!

mankang skrev:

Hur klarar grilltändaren av den sura vörten?

Många "element" är tillverkade av en variant rostfritt stål som dessutom är väldigt vämetåligt.
Har själv kört med grilltändare vid behov sedan flera år tillbaka och inte ens reflekterat över pH i vörten.
Om en por (mot förmodan) skulle uppstå så lär det lösa ut jordfelsbrytaren som väl alla har?
Då kastar man den gamla och köper en ny för 99:-

Troligen ingen fara. Tror Raasken

Edit: Kolla gammal länk i ämnet.
http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php … 192#p22192

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

Jag har använt en grilltändare av modell rusta i 20% svavelsyra(runt ph 1) flera ggr i veckan i 7 år. Den håller än.

Martin

På gång: Red Ale
Jäser/Lagrar: Svensköl
På flaska:
På Fat: Pail Offer

Hoops !
Tror inte de flesta vill ha det receptet ens gratis ! wink

ballista skrev:

Jag har använt en grilltändare av modell rusta i 20% svavelsyra(runt ph 1) flera ggr i veckan i 7 år. Den håller än. Martin

Raasken vid pH 5,2

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

Det är en clone på "special brew" från ett känt svenskt bryggeri smile

På flaska:

ballista skrev:

Jag har använt en grilltändare av modell rusta i 20% svavelsyra(runt ph 1) flera ggr i veckan i 7 år. Den håller än.

Martin

Inte utan att man undrar vad du har för hobby utöver ölbryggning.

Jag rekomenderar lite bikarbonat vid nästa bryggning. Vattenbehandlimg kan göra underverk för hälsan.

Hej

Bortsett från lite skämt bryggare emellan, om jag använder en grilltändare kopplad till en jordfelsbrytare så är det säkert?, vid ev något fel i grilltändaren så slår brytaren till och kopplar bort strömmen?

Ju dyrare grilltändare desså bättre? Samma med jordfelsbrytaren?

Vill inte sluta mina dagar med att brygga, i så fall mer under konsumtion.
Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Jordefelsbrytare är en god försäkring, och som sagt, köp en lite dyrare hos en fackman, kanske inte jula eller biltema.

Min erfarenhet är att grilltändarna går sönder där kabeln går in i handtaget.

Martin

På flaska:

ballista skrev:

Det är en clone på "special brew" från ett känt svenskt bryggeri smile

Haha de är goa! Speciellt 10an.
Diskvatten + sprit.

Jag kör med lock på under koket, dels för att jag får bättre rullande kok då och sedan så suger (eller ja snarare så suger den inget alls) köksfläkten så jag är inte så sugen att fuktskada köket. Jag har inte känt något DMS men har heller inte bryggt någon pilsner/lager.

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Apropå liggunderlag så köpte jag ett på Classe för att isolera kokkitteln med. Klippte ut en lite bit och lade i kokande vatten.. tyckte ned den under ytan med en gaffeln. Hände ingenting.. men sedan när jag tog upp den och lät den svalna så skrumpnade den ihop.. blev aldrig kletig/klistrig utan skrumpnade bara.

Frågan är hur man ska gå vidare nu..  skärde till liggunderlaget så det sitter som ett smäck runt grytan med två spännband. Men är nu tveksam till om jag vågar använda det. Undrar om liggunderlaget blir lika varmt utanpå grytan som i mitt experiment..  kanske får klippa till en bit filt eller lakan och ha emellan..  vad tror ni?

Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!