76 Senast ändrad av megen (2011-06-19 17:30:11)

Sv: Fatölsanläggning... Jag ger nog upp.

Hmm jag tycker det låter skumt. öl som är två grader kall plus ett tryck på 2,5 bar i fat. Låter inte riktigt i mina öron

Nu är jag grymme nöjd!! Iförrgår stoppade jag i en ny batch som skulle klarna med gelatin i frysen som ligger på -2 och idag förde jag över det till fatet och trycksatte med 3bar sedan skakade ja som en galning i 1 minut. Efter detta var trycket på 0,5 bar så jag tryckte upp det till 2,5 bar och skakade och rullade fatet på golvet några varv. Sen fyllde jag upp igen till 2,5 bar och gjorde samma procedur igen 2 gånger. Efter detta provsmakade jag och vilken lycka. Ölen var perfekt kolsyrad och bara efter 10 minuters trixande. Vill bara säga till alla som inte provat att -2 är den perfekta tempen för kolsyrning.

Runo skrev:

Jaha så det ni säger är att man måste ha en frys också för att få det att fungera. Blir inte ölen väldigt kall att dricka då?

Det fungerar helt ok för mig vid 4 grader plus. Igår skummade det iofs lite till en början, men jag körde på 1 bars tryck ut. När jag sänkte till 0,5 så gick det bättre. Min öl är kolsyresatt med 1,5 bar vid 4 grader.

Martin

På gång: Red Ale
Jäser/Lagrar: Svensköl
På flaska:
På Fat: Pail Offer

själv ligger jag på ~9 grader med serverings tryck på 1.1 bar.

Läs om mina hembryggaräventyr på http://martinj.net

Kan någon förklara de här skillnaderna i tryck och temperatur? Tycker det låter märkligt om ölen ska ha en serveringstemp på 4 grader för att det ska fungera.

Det funkar bra på högre temperatur, det där mad att någon nämnde temp på -2 grader är bara bra ifall man vill tappa från fat till flaska. Det är givetvis inget man har för att servera ölen.
Som sagt jag ligger mellan 9-10 grader på mina

Denna länken kanske bringar lite ljus i temp/tryck frågan.
http://www.humle.se/library/kolsyretabell.html

82 Senast ändrad av Runo (2011-06-20 16:57:30)

Så om jag skulle börja med fat så kommer jag att få problem att fylla på flaska eftersom jag inte har möjlighet att kyla faten till -2?

Varför är 2,5 bar optimalt vid flaskfyllning? Och vilken är flaskfyllningsmetoden då?

Runo skrev:

Så om jag skulle börja med fat så kommer jag att få problem att fylla på flaska eftersom jag inte har möjlighet att kyla faten till -2?

Det underlättar att ölen är kall för att minska skummande, för mig har det fungerat att kyla max i kylskåp till ca 2 grader och tappa från fat till flaska utan att det skummar.

megen skrev:

Varför är 2,5 bar optimalt vid flaskfyllning? Och vilken är flaskfyllningsmetoden då?

Du har nog missförstått något, det skall givetvis vara så lågt tryck som möjligt när du tappar från fat till flaska för att minska skummandet.

Hej alla 17 Fatdragar-gubbar!

Alla vet ju hur noga det är med hygienen i alla bryggsammang och dess olika faser.
Således gäller detta även vid serveringen som kan tänkas ske via så kallad sytråd.
Diskborstar som passar inuti sytråden har jag inte hittat...ännu!
Respolning vore kanske något i stället?
Efter djupdykning i fyndlådan hittade jag följande komponenter som kommer att ta vattestrålen
från Gardenakopplingens hane till sytrådens John Guest-övergång.
Bilden visar alltså det hopplock som just då råkade finnas till hands och kan självklart reduceras
betr antalet delar och de lokala förhållanden som kan tänkas råda på spolplatsen.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/Sytr%E5dspolaredelar.jpg

http://www.humle.se/punbb/images/upload/Sytr%E5dspolare.jpg

Renlighet är en dygd!
eller
Renlighet ger en bryggd...?

Raasken

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

Najs, önskar att jag också hade en fyndlåda!

87 Senast ändrad av megen (2011-06-28 21:50:22)

Japp då är en fatkyl placerad inne i huset så nu kan jag ta fatöl närhelst jag är sugen. smile

Megen
Erkänn att du varit tvungen att kontrollera så att ölet håller rätt temperatur ett par gånger.

Grattis till ölkylen!

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Thomas Fransson skrev:

Megen
Erkänn att du varit tvungen att kontrollera så att ölet håller rätt temperatur ett par gånger.

Grattis till ölkylen!

Haha ja oral temperaturkontrollering vid några tillfällen har det blivit.

90 Senast ändrad av Chubb (2011-06-29 07:56:05)

Megen jag blir avundsjuk! En ölkyl står högt upp på önskelistan!

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

91 Senast ändrad av megen (2011-06-29 12:58:31)

Jag har ganska mycket tur. Iom att vi hyr hus/lägenhet på en gammal gård där de tidigare har haft catering och viss resurangverksamhet så finns det lite grejjer nästanöverallt som jag kan och får använda. T.ex så brygger jag i ett storkök med en fet gasspis. Hittade även en 30literskastrull för lite mer än ett år sen bland massa bråte. Gamla kylar finns det gott om så jag har till kalljäsning och lagring också. Även en jordkällare där flaskölen får vänta på munnen och magen.

Och jag behöver inte betala något extra. Hyresvärdarna får lite öl då och då. Bra deal tycker båda parter.

Men nu är sambon i full jakt och vill köpa hus. Hmmmm då får man börja ompå nytt igen.

Låter som ni borde köpa huset ni hyr nu big_smile

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Haha ja det blir nog svårt eftersom det tillhör en stor gård och är ihopbyggt med huvudbygnaden samt ladugård. Vi vill även komma närmre stan. Men jag kan ju sega och dra ut på tiden. smile

scaryeyes skrev:

Ja flaskjäser inte alls längre. Det är smidigt med fatöl. Dessutom kan man ta ut om man har tappkran på jäshinken till halvliters pet och trycksätta. Redan innan det lagrats klart och smaka en flaska då och då. Sen kör ju jag med partyfat så då går det att stuva undan i en vanlig kyl om man vill. Så jag kallagrar hela jäshinken innan tappning till fat. Men mina kopplingar är kanske lite mer jobbigt om man tex är akademiker och inte kommer i kontakt med tryckluft och hydraulik i vardagen. Köp en komplett fatölanläggning. Kostar lite men sen har du ju allt.

Hej.

Jag har just torrhumlat min första helmalts ale i primären som ska på på fat snart.
BIAB metoden användes och min vört såg inte alls ut som er andras smile
Efter att ha läst ovan, så funderar jag på om det är någon vits att stoppa in min grumliga jäshink i kylskåpet nåong dag innan fattappning?

Jag kan förvisso se genom hinken att den har klarnat betydligt, men för det där lilla extra?

en eller ett par veckor vid låg temp i alla fall. Så gör jag och det funkar. Sen beror ju mycket på jästen. En fördel är att tappa så klar vört som möjligt på hinken. Det gör man i flera steg. Bra filtrering i mäskbädden. En fungerande wirlpool efter koket som man låter sätta sig minst en kvart innan av tapp. Och slutligen coldcrash i kylen. Man kan även utnyttja sekundärjäsning/klarning. Men det stora resultatet tycker jag kommer från kylan......

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Filtrering i mäskbädden och wirlpool är överkurs i och med min utrustning.
Jag är grymt sugen på att kolsyra och smaka av redan i helgen, så nästa bryggd kanske kan få stå ett par veckor. Effekten av att fatet får stå kallt borde bli densamma fast grumligare första liter?

En annan fråga kring detta med öl på fat. Då vi inte orkar/hinner köpa några 9-litersfat nästa vecka tänkte vi fylla våra 18-litersfat till hälften istället. Några tips kring detta för att undvika oxidering och eventuella andra problem som halvfulla fat kan innebära? Vi ska ska självklart trycka ut all luft efter fat-tappningen och sätta dem under tryck...

SHBF Kursledare - Skåne
SHBF Öldomare
Följ Helsingborgs Hembryggargilles öläventyr på http://www.hembryggarbloggen.se

martinb skrev:

En annan fråga kring detta med öl på fat. Då vi inte orkar/hinner köpa några 9-litersfat nästa vecka tänkte vi fylla våra 18-litersfat till hälften istället. Några tips kring detta för att undvika oxidering och eventuella andra problem som halvfulla fat kan innebära? Vi ska ska självklart trycka ut all luft efter fat-tappningen och sätta dem under tryck...

Ett bra alternativ till att "trycka ut luft" efteråt, är att man istället börjar med detta genom att först fylla fatet helt med vatten (kokt eller med lite "no-rinse" desinfektionsmedel) och sedan sakta trycka ut vattnet med koldioxid vid lågt tryck genom serveringsslangen (gör man det sakta med mindre tryck så blir det mindre slöseri med koldioxid). Öppna sedan lite på locket till fatet och stoppa ner hävertslangen och låt ölen rinna ner. Då ölen fatet trycks överskottet av koldioxid ut vid lock-kanten och förhindrar luft att komma in. Så fort den sista ölen är i fatet stänger man locket, tar bort "ut-kopplingen" och börjar trycksätta direkt.
Detta sätt förhindrar kontakt med luft genom hela processen.
Vill man vara riktigt extrem kan man dessutom fylla genom att vända processen, d.v.s fylla i via "ut-koppling" och släppa ut överskottsgasen via "gas-in" kopplingen. Det går dock extremt långsamt då det är tunna dimensioner på rören och flödet vanligen sker med "självfall".

/Calle

Jag fortsätter här då tråden handlar om fat.
Kan man konvertera från bajonett till kulkoppling på ett lätt sätt.
Eller skiljer sig dimmension på gängor och rör på dom olika modellerna?´
Om så, vart kan man hitta kopplingarna? Jag är dessutom ute efter dom packningar/o-ringar som tätar rör-fat-koppling.

Gå till shop.humle.se och sök på kulkoppling där Hittar du fatventiler och då får du välja rätt sort beroende på om fatet är gammalt eller nytt. Synd att priset är så mkt dyrare om man har gamla fat.