Hur snart är det möjligt att flaska min IIPA?

Jag bryggde i lördags en IIPA. Det var en bra start på bryggningen och allt flöt på fram till avtappning ifrån kokkärlet. Då satte det igen och strulade en hel del. Jag köpte humlepåsar nu i veckan för att undvika detta i fortsättningen. Nåja, här kommer recept och fråga.

Jag skulle vilja försöka ha med några flaskor ner till Skånes Hembryggdsträff första helgen i juli. Och i sådant fall så behöver jag flaska så snart som möjligt för att få ok kolsyra. Men hur snart kan man flaska egentligen?
Visst är det så att jag kan se mycket genom att mäta SG, men jag köpte ny jäshink och har ej installerat tappkran, så därför vill jag undvika att slabba med det.

-----------------------------------------------------------------------------

New Chaos IIPA

4,00 kg Pale Malt - 60,15 %
1,50 kg Munich Malt - 22,56 %
0,90 kg Vienna Malt - 13,53 %
0,25 kg Wheat Malt, Bel - 3,76 %

10,00 gm Admiral [13,10 %] (60 min) Hops 13,9 IBU

20,00 gm Goldings, East Kent [5,00 %] (30 min) Hops 8,1 IBU
20,00 gm Cascade [5,50 %] (30 min) Hops 9,0 IBU

30,00 gm Cascade [5,50 %] (15 min) Hops 8,7 IBU
30,00 gm Goldings, East Kent [5,00 %] (15 min) Hops 7,9 IBU

20,00 gm Goldings, East Kent [5,00 %] (10 min) Hops 3,8 IBU
30,00 gm Cascade [5,50 %] (10 min) Hops 6,3 IBU

30,00 gm Cascade [5,50 %] (5 min) Hops 3,5 IBU
20,00 gm Goldings, East Kent [5,00 %] (5 min) Hops 2,1 IBU

30,00 gm Cascade [5,50 %] (0 min) Hops - 

40,00 gm Cascade [5,50 %] (Dry Hop 3 days) Hops - 

US-05

Pitchad vid 16-17°

OG. 84
IBU. 63
Jästemperatur. Runt 19° (mellan hink och fuktadhandduk)

------------------------------------------------------------------------------

Vad tror ni, kan det finnas en chans att jag kan få den klar till den 2:a juli?

http://hpnanobrewery.blogspot.com/
På flaska: IPA C², Farfars Imperial Stout, IPA M. Castra, Samuel Smith Oatmeal Stout Clone, Eriks Special Bitter, Not so Pale Citra Ale, New Chaos IIPA, Imperial Stout, Barley Winter [i]The Revenge of the Cardamom[/i], Hp's Apa [i]The Cardamom Strikes Again[/i]
Jäser: 1^6+5 Porter
Planer: Brygga mer

2 Senast ändrad av brandemannen (2011-06-16 20:47:31)

Sv: Hur snart är det möjligt att flaska min IIPA?

Jag skulle nog säga att det är på gränsen. Det är en ganska stark öl vilket gör att jag skulle ge den lite längre tid.  Om man (som jag) inte är van vid styrkan skulle jag inte heller våga lite på ett uppskattat FG och nöja mig med det. 05an jäser på rätt bra och långt ner. Sen ska jästen trots alkoholstyrkan snabbt orka jäsa sockret till kolsyra på flaska. För en normalstark (5%) är jag aldrig nöjd efter 7-10 dagar med kolsyra, efter 2 veckor brukar det oftast vara ok. Vet du var ölen är nu? Bubblar det på? Mitt normala förfarande är 2 veckor primär, med stress sedan priming i 2 veckor men oftast sekundär och krash för att få ort så mycket jäst som möjligt.

Edit:

Noterade en annan sak. Jag har ibland använt en del munchenermalt i mina öl, bl.a. IPA. Ett problem med det har varit att ölet när det är väldigt ungt har en ganska stärv, kornig smak som jag härleder till just den malten. Nu ska jag i ärlighetens namn erkänna att det kan ha med min process att göra, t.ex. dålig pH-kontroll, men för mig har den där sträveheten mattats av inom en månad eller så. Du kan ha helt andra erfarenheter men för mig med den stora delen munchener så skulle jag förvänta mig att den mognade till perfektion med ytterliggare några veckor/månad på flaska. Bara en tanke.

Tidigare har jag alltid låtit ölen jäsa rätt länge, på både primär och sekundär. Jag brukar ge det den tid det behöver, plus lite till. Men nu känner jag en viss brådis, och vill tänja på gränserna. Det bubblar på rätt så mycket. Jag slängde i torrhumle idag, och det var fortfarande ett lager med jästskum. Det bubblar var 5-10 sekund.
Jag funderar lite på om man kan strunta i primning och flaska innan jäsningen är helt klar. Men det kanske är ett väldigt vågspel. Vore synd om jag bara tillverkar ett gäng flaskbomber. smile

På flaska: IPA C², Farfars Imperial Stout, IPA M. Castra, Samuel Smith Oatmeal Stout Clone, Eriks Special Bitter, Not so Pale Citra Ale, New Chaos IIPA, Imperial Stout, Barley Winter [i]The Revenge of the Cardamom[/i], Hp's Apa [i]The Cardamom Strikes Again[/i]

observera mitt tillägg som jag skrev samtidigt som din senaste post.

Ett paket 05?

Tror du kommer att klara det galant. Själv räknar jag 5-10 dagar från pitch till fat. (beroende på styrka)
För din del så kallkraschar du ju inte mellan hink och flaska. Skulle ölet falla ngn pinne efter flaskning så är det inte hela världen.
Om du som jag primar med ca 6-7g strösocker/liter så kör 6g istället för 7 om du känner dig osäker.

Men primingen kommer att mjuka upp ölet, och när det är kolsyrejäst och klart är det bara att stoppa in i kylen för kallkrasch.

Shit jag brygger en Kölsch på lördag som ska serveras på träffen och en engelsk  cask där på som kommer att jäsas under diacetylrasten på kölschen wink Snabba öl är min specialité wink

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Givetvis förutsätter det att allt löper på som förväntat, ingen seg jäsning osv.

Enligt mig är sådana öl som bäst precis efter kolsyrning wink

www.bryggradio.com

Tror du att jag skulle behöva ett paket till? Jag har fått hem fler nu. Så jag skulle kunna slänga i ett paket till.  Då kanske jag skall vänta med tappning till i mitten på nästa vecka då. Torrhumlen slängde jag i idag iaf.
Mera jäst?

För mig tar det alltid MINST två veckor innan jag fått kolsyra och sen får jag alltid addera 2 veckor på det för att ölet ska smaka bra. Brukar vara sjukt besviken när jag öppnar efter 2 veckor och tror att ölen är helt misslyckad, sedan provar jag en till flaska efter nån veckas lagring och då har det löst sig! Detta gäller oavsett ölstil, ipa, porter, belgare etc.

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Jo det är likadant för mig, eller har varit. Jag hoppas på bättring denna gång.

Hade varit kul att veta varför det tar sån tid för mina öl medan andra lyckas få välsmakande öl på två veckor.

Chubb skrev:

Hade varit kul att veta varför det tar sån tid för mina öl medan andra lyckas få välsmakande öl på två veckor.

Beror det inte lite på ölet man brygger?
Kolsyra har jag kunnat få på ca en vecka, men då är det inte helt klart och lite ojämnt mellan flaskorna.
Bara en öl jag gjort som verkligen smakat lika bra direkt efter jäsning som den gör nu 1.5 månad efter och det är en weissbier.
Tycker många öl har varit "drickbara" och goda efter 3 veckor från bryggdagen, men det har aldrig varit att dom varit i sin bästa form då.

Läs om mina hembryggaräventyr på http://martinj.net

Jag tycker mig inte se någon skillnad beroende på vilken öltyp det är, innan dem extra 2-3 veckorna efter att ölet kolsyrats så smakar det som om ölet blivit misslyckat och sedan löser det sig på något magiskt sätt efter 2-3 veckor och det är gott!

Det mesta hänger på jäsningen, rätt mängd pigg och kry jäst, gärna från förkultur av passande slag snabb/lång, syresättning och bra stadig jästemp.
Flaskjäsningen är såklart något man har svårt att komma runt ur tidssynpunkt.

Men om man kör fat så tycker jag att 10-14 dagar från pitch till glas är normalt för en ale här hos mig utan konstigheter...

Men jag blir nyfiken - Vad är det för "dåliga" smaker ni känner i era öl som försvinner efter ett par veckor?
Kanske något som går att komma runt?

Flaskjäser bara vissa öl, främst vissa belgiska så jag är ingen expert på området, men blir som sagt nyfiken.

www.bryggradio.com

B.l.a "brukar beskan bli mildare och rundare".  Mer beska och/eller alkohol styrka kräver
längre flasklagring. Mina brukar vara som bäst 4-8 veckor efter flaskning, så där håller
jag med chubb och martinj.

Skål
/Bf

15 Senast ändrad av brandemannen (2011-06-17 21:42:06)

De smaker jag känner har en rå, sädeslik ton. Om man går genom ett kornfält på sensommaren känner man igen det. Första gången jag kände den var tidigt i min karriär som bryggare (läs ett år sedan). Då var det extremt tydligt i en wiener som med tiden nog blev den bästa lager jag har bryggt. Den var adstringent, nästan terpentinlik i tonen men efter ca 3 månader var den lem och skön, som en fyllig smekning i gommen. Jag har känt den tonen men inte så tydlig i öl med hårdare kölnad malt därefter och med tiden har den mildrats och liksom blivit ett med ölen. Som sagt, det kan vara processberoende, min pH-kontroll har varit tveksam. Men jag tror det betyder en del. Humlestarkar (humlearomatiska) öl är ur humleaspekten som ju är karaktärsdraget eet man är ute efter benägna att ändå avslöja detta. I en rå pilsner, lager, wiener etc är humlen så tillbakadragen förutom beskan att man inte accepterar de tonerna. Ingenting döljer dem men med lagring mildras det. Men efter att jag noterat dem i lageröl som inte är färdiglagrade har jag jättesvårt att förlika mig med dem i unga öl. Nils Oskar t.ex. har tydliga drag även i sina ales, ingen av dessa har min tunga accepterat och min teori är just att den hårdare kölnimgen lämpar sig sämre för färska, unga öl. I lager där kölningen integreras IOM lagringen har jag inget problem. Jag tänker också att det är en anledning till att ex.v engelska öl (oftast ales som traditionellt dracks unga eller som stått förebild för nuvarande kategorier, tex ipa, aipa, apa) inte innehåller så mcyket hårdkölnad malt utan kompenserar färg och fyllighwt med karamellmalter istället. Hänger du med i mitt resonemang?

@brandemannen:En lager behöver tid därav namnet. Jag känner igen den där lite råa sädeskaraktären du talar om och det kan ta tid att lagra bort särskilt om man gjort en riktigt ren lager där inget finns att gömma sig bakom. Har en sådan i kylen nu på lagring sedan 24maj. Viennamalt och 17% ris. Den behöver definitivt mer tid men kommer  då resultera i en ren, lätt och frisk lageröl, det är jag fullständigt säker på. pH-värde och överdriven urlakning kan ju förstås också amplifiera den sträva spannmålssmaken. Jag köper ditt resonemang fullt ut wink

Kraftig humling, karamell-/chokladmalt och karaktärsfull jäst maskerar mycket av den ibland råa maltsmaken och gör sådana öl drickbara fortare. Det är min uppfattning åtminstone.

bryggfånen skrev:

B.l.a "brukar beskan bli mildare och rundare".  Mer beska och/eller alkohol styrka kräver
längre flasklagring. Mina brukar vara som bäst 4-8 veckor efter flaskning, så där håller
jag med chubb och martinj.

Hej

Jag håller helt med, brukar oftast köra en kolsyratest samt första grov prel.smak efter 10 dagar. Oftast en hyfsad kolsyra, men smaken är inte sådär väldigt rolig. Veteöl är oftast riktigt ok men även dom vinner på någon xtra vecka på flaska.

Efter ca 4 veckor så brukar det bli en förtrollning i flaskorna, detta kan ju bli riktigt ok detta. Det tar sin lilla tid, oftast 1 månad på flaska för mig.
Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Weinkeller. Precis så menar jag. Blev lite bladig innan jag skrev mitt inlägg, det är faran med saison, lax, riesling och gott sällskap men jag hoppas man förstår vad jag menade.

Ok så om jag förstår det hela rätt så är några av de vanliga bismakerna ex.

* Råa sädeslika toner i Lageröl men inte i andra sorter?
* Öl med innehålande malt med högre kölningsgrad smakar oftast bättre tidigare (om vi nu även bortser från faktumet att en lager skall lagras)
* För hög beska
* Obehaglig beska
* Alkoholsmak
* Lösningsmedel i arom

Vissa gillar dendär råa sädestonen i sina underjästa öl, tom så pass att jag vet vissa bryggare tillsätter omältat korn för att förhöja den smaken.
Men är det inget man själv gillar i sin lager så finns det ju ett par saker man kan göra för att minska den råa smaken om den är "over the top"
För ölen ska väl ändå inte smaka "odrickbara"

Likaså beskan, att fundera över om man kanske bör dra ner beskan i sina öl en aning?
Kanske testa en annan bitterhumle eller kolla pH på vörten och vill man ha en rundare mjukare beska skippa 60min givan och tillsätta bittergivan
vid 30min istället osv.

Var och en får så klart brygga och göra som dom vill, men är man inte nöjd så finns det ju alltid saker att förbättra och förfina sin teknik och öl.
Att vara lyhörd och inte alltid lita blint på kommersiell öl då man inte vet skicket på dem. När man dricker öl på dess hemmaplan och sedan provar
samma öl från bolaget i sverige så blir man ju gråtfärdig ibland och får hälla ut ölen. wink

Var kritiska, ni är värda den absolut bästa ölen som går att brygga, inget mindre!

www.bryggradio.com

Rätt mängd pigg jäst är ju som Thomas säger helt avgörande för hur lång tid det tar. Har man för lite jäst kommer den för det första producera mer felsmaker från början, och sedan kommer det ta mycket längre tid innan den städar upp efter sig. Brygg ofta och återanvänd jäst, det är mitt tips.

Think globally. Drink locally.

Thomas, jag menar att en omogen lager som har en större grad hårdare kölnad malt liknar en ung Ale som också har en större andel hårdare kölnad malt. Min teori är att hårdare kölning mår bra av att lagras ett tag, det gäller alltså både lager så klart men också Ale. Det är en dosfråga så klart, en liten mängd kan addera ett inslag som ger en intressant brytning. Karamellmalter däremot upplever jag inte behöver samma mognad. De gillar jag redan när ölet är ungt. Som sagt, en teori bara med en viss reservation för att det kan ha med min tillverkningsprocess att göra.

Mvh
Love

Jag har lite svårt att dra mig till minnes vilka smaker jag känner när jag tycker att ölet inte smakar bra direkt efter kolsyrejäsningen är klar. Men det jag kan minnas är att jag tycker att ölet smakar "dammigt", platt och att det inte finns några nyanser. Humlesmak och arom brukar inte finnas där och beskan brukar vara otrevlig. Aromen brukar vara ganska otrevlig med och ingen humlearom brukar finnas där. De första gångerna var jag säker på att ölet blivit misslyckat eller infekterat, men sen brukar det lösa sig efter nån vecka till på lagring. Kan tillägga att jag inte brygger lager.

23 Senast ändrad av Flasktömmaren (2011-06-20 11:22:32)

om jag bryggde 1 flaska öl, pale ale över 7%, då skulle jag nog försöka hålla mig från att dricka den minst en månad efter prim... men har man fler flaskor så är det ju verkligen inte fel att smaka av den under tiden som den mognar... eller?
brygger man sen samma recept igen så vet man när den är på topp och behöver inte fundera på det.

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Flasktömmaren skrev:

men har man fler flaskor så är det ju verkligen inte fel att smaka av den under tiden som den mognar... eller?
brygger man sen samma recept igen så vet man när den är på topp och behöver inte fundera på det.

Absolut, det är ett utmärkt sätt. Jag skriver alltid in i bryggdagboken när ölen är i "peak condition", så vet man det till nästa gång man brygger det.

Think globally. Drink locally.

Chubb skrev:

Jag har lite svårt att dra mig till minnes vilka smaker jag känner när jag tycker att ölet inte smakar bra direkt efter kolsyrejäsningen är klar. Men det jag kan minnas är att jag tycker att ölet smakar "dammigt", platt och att det inte finns några nyanser. Humlesmak och arom brukar inte finnas där och beskan brukar vara otrevlig. Aromen brukar vara ganska otrevlig med och ingen humlearom brukar finnas där. De första gångerna var jag säker på att ölet blivit misslyckat eller infekterat, men sen brukar det lösa sig efter nån vecka till på lagring. Kan tillägga att jag inte brygger lager.

Tackar för beskrivningen Chubb.
* Följdfrågor, vilken jäst använder du oftast, är det en som flockar dåligt eller bra?
   Humlen tenderar ju att sätta sig runt jästcellerna och göra jästen riktigt besk och otrevlig, likaså har ju jästen en oangenäm smak när den finns
   kvar i ölet (i ölet, inte i botten på flaskan för att förtydliga)

* Kallagrar du ölet innan eller/och efter jäsning?

Det är knivigt med flaskning och jag har faktiskt inte reflekterat så mycket över det förren nyligen, innan var det bara något jag gjorde och så va
det bra med det. Men nu börjar jag fundera på flaskkonditionering i större skala. Så detta är superintressant för mig.
Jag tänker mig Dupont och deras flaskningsmetoder med priming som är rätt extrem, men även trappisterna och liknande samt Sierra som är något helt annat, och även den med en jäst som inte tycker om att sjunka till bottnen.

Något som jag också funderat på är smakbidraget från flaskjäsning. Många säger att Co2 är Co2 oavsett var det kommer ifrån.
Det håller jag med om, men det händer något mer i vissa öl. (Därför flaskjäser jag själv vissa öl, om än väldigt sällan pga tidsbrist)

Det skulle vara kul att göra ett experiment där man flaskjäser halva batchen och kör andra delen på fat och jämföra dem sida vid sida under en tid. Någon som har mycket fritid? wink

www.bryggradio.com