26 Senast ändrad av Runo (2011-06-16 17:10:49)

Sv: Tänkte brygga en söt stout. Lefthand Brewings Milk Stout

15g/liter hur sött skulle du säga att det blev ungefär i relation t.ex S:t Peters cream stout, Left Hand brewings milk stout eller en Southern Tier Imperial Chocolate Stout?

eller ska man kanske ha i laktosen i sekundären precis innan tappning så man har mer kontroll över sötman?

Runo skrev:

15g/liter hur sött skulle du säga att det blev ungefär i relation t.ex S:t Peters cream stout, Left Hand brewings milk stout eller en Southern Tier Imperial Chocolate Stout?

eller ska man kanske ha i laktosen i sekundären precis innan tappning så man har mer kontroll över sötman?

Hej

Det är bara Left Hand jag smakat och det var ett tag sedan, min egen bryggde jag 2007 så det var ett tag sedan

Utdrag från min brygglogg: DEN KÄNNS JU INTE SÖT ALLS, UTAN MERA SUBTILT SÖT I SÅ FALL. BESKAN SAMT SMAK OCH AROM HELT OK. NÖJD HITTILLS MED SJÄLVA SMAKEN

Jag hade i laktosen vid kapsylering tillsammans med primen, det jag ser i loggen, det var att kolsyran, trots 6g/liter blev väldigt låg, inte platt men inte långt därifrån.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

jag skulle vilja säga, nu när jag själv prövat på att använda laktos, att det år ganska svårt att få te en sötma som år tillfredsställande. Mycket karamellmalt, hög temp på mäskning och minst 20g ser liter skulle jag rekomendera. Annars finns en tendens att laktosens sötma försvinner i malten har jag märkt.