Tänkte brygga en söt stout. Lefthand Brewings Milk Stout

http://www.lefthandbrewing.com/beers/milk-stout på sidan finns specen enligt nedan
Style      Sweet Stout
Color      Black 47 SRM
Body      Full-bodied
ABV       6.00%
IBU's     25
Plato     16°
Malt      Pale 2-row, Crystal, Munich, Roast Barley, Flaked Oats, Flaked Barley and Chocolate
Hops     Magnum and US Goldings

Jag tänkte få till något så nära som möjligt.Någon som provat något liknande?Jag har alla ingredienser utom Flaked Barley och roasted Barley vad är det? Kornflingor och rostat korn? Jag tänkte kallmäska chokladmalten ett dygn eller så för att slippa den mesta av den bittra smaken. Hur gör jag med den sedan blandar jag i den i slutet av den stora mäskningen precis innan jag lakar eller? Vilken Chocolate använder de när och hur är det bäst att stoppa i den? När jag drack ölen igår så såg jag att den var precis kristallklar ingen grumling alls.
Nägon som har fler tips hur man får till en bra version av den här mjölkstouten.

2 Senast ändrad av nils-alf (2011-06-08 06:24:21)

Sv: Tänkte brygga en söt stout. Lefthand Brewings Milk Stout

ska det inte vara laktos i också? Det borde vara det eftersom det är en mjölk stout. Rostat korn heter roasted barley ja. Flaked barley borde vara flingor eller valsad korn men jag är inte säker.

jag hade nog kört en lite större mängd ljus chokladmalt och kallmäskat den rostade kornen istället. En stout kan gärna vara lite tuffare än en porter enligt mig.

4 Senast ändrad av Runo (2011-06-08 07:23:27)

Jo laktos ska det naturligtvis vara också frågan är hur mycket till en 20 liters batch?. Provade ölen igår och den hade bara en lätt bitterhet i bakgrunden smakade lagom sött och fylligt med lite chokladsmak. Det jag har hemma är mörk chokladmalt Du menar att jag ska köra med ljus istället för att undvika att ölen blir för bitter?
Det jag har hemma är
Maris Otter
Mörk chokladmalt
och Svartmalt.
jag hade tänkt att kallmäska chokladmalten och svartmalten i ca ett dygn(istället för rostat korn) för att undvika beskan.

du kan köra med vanlig chokladmalt också. Men då blir det den mer lik kaffe i smaken än choklad.

Hej!

En välment kommentar betr. språkbruk: Kall-mäskning?
Borde det heta Kall-stöpning på svenska?

Mäskning är väl i grunden menat att det sker en konvertering
från stärkelse till jäsningsbara sockerarter.
Här handlar det väl mera om att bara lösa upp ock laka ur det som redan finns?

Ändå blir det flera träffar när jag Googlar på cold mashing beer jfr. cold steeping beer !

Någon som kan förklara vidare?

Bif länk till en välformulerad manual från Down Under:
http://www.jovialmonk.com.au/brewManual … grains.pdf

Mvh Raasken

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

Skit i att förklara skillnaden eller språkbruket i den här tråden det kan vi ta i en annan tråd. Tack för manualen Raasken.
Är det så alltså att mörk chokladmalt smakar mer kaffe och den ljusa mer choklad?

japp. Precis så är det.

9 Senast ändrad av Runo (2011-06-08 11:56:54)

Vilken av humle.se chokladmalter ger mest chokladsmak finns ju ganska många att välja på. Ger de ljusare chokladsmakerna lika mycket bitterhet som de mörka? Bör man kallmäska de också?
Den jag har är den här http://shop.humle.se/se/art/chocolate-m … grp=337977

"chocolate malt (Thomas Fawcett), hel, 25 kg
Artikelnummer: 51630
Chokladmalt är en mörkbrun kvalitet som rostats vid hög temperatur (cirka 230°C) till rätt färg. Den har en mjuk och rund brändhet som ofta upplevs som chokladig. Som mest bör ungefär 5-10% användas.
"

jag kör med ljus från tomas f när jag vill ha en mer chokladig smak. Och den mörka från samma mälteri när jag gör stout som jag vill ha mer bränd och rostad. När jag gör mörkare robusta portrar brukar jag kallmäska men jag hade nog kunnat gjort det i ditt fall också. En torr stout eller brun porter hade jag nog inte gjort det med. Fan jag blir helt lyrisk när nån pratar om dessa öl. Hahaha.

Hej

Den här chokladmalten tycker jag om

http://shop.humle.se/se/art/carafa-i-sp … l-1-kg.php

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Hej

Raasken: Du har ju helt rätt. Det är ju inkosekvent att kalla det för mäskning när det andra kallas för steeping. På något sätt så har det väl blivit så vedertaget med ordet mäskning, men steeping borde det vara.

Bo

Kallmäskar du med den chokladmalten, Bo?

Runo skrev:

Kallmäskar du med den chokladmalten, Bo?

Hej

Nej, jag har inte testat kallmäskning än. Jag brukar pytsa i mina "svarta" malter i mäsken när det är ca 10 min kvar av tiden för själva mäskningen

Bo

NU närmar sig bryggdagen. Jag ska bara snickra lite på receptet har  även beställt en ljus chokladmalt jag tänkte använda både ljus och mörk chokladmalt, kornflingor + lite havregryn. Tänkte också ha i en kaka belgisk choklad. Hur stor procentandel tror ni är lagom  att ha av specialmalterna? Hur mycket laktos kan vara lagom till en 20 litersbatch? Tänkte få ungefär samma sötma som i Left Hand Milk Stout eller Imperial Chocolate Stout från Southern Tier brewing. Alkoholhalten tänkte jag skulle hamna på 6-7 %

16 Senast ändrad av nils-alf (2011-06-13 08:13:35)

ska du inte ha nån karamellmalt? Jag hade kört på 10% karamell, 3%havregryn, 3%rostat korn, 7%ljus chokladmalt, 3% mörk chokladmalt resten pale ale. Eller nått i den stilen. Sen 10-15g laktos per liter. 10 blir nog lite lite om man läser Dr.Karmas milk stout tråd.

Runo skrev:

Tänkte också ha i en kaka belgisk choklad.

Choklad innehåller fett vilket antagligen kommer förstöra ditt skum rätt så rejält!

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

18 Senast ändrad av Runo (2011-06-13 09:20:16)

Jo men vad jag förstått så innehåller Imperial Chocolate Stout  choklad. Den skummar inte speciellt mycket. När jag läser om de som provat att ha i kakao så får jag uppfattningen att det inte ger så mycket smak som man kan tro den verkar sjunka till botten. Jo karamellmalt ska jag ha också glömde den.
Kan man köra med Safale S-04 eller u-05 jästerna tror ni? Det är de jag har hemma.
nils-alf kan du länka till den andra mjölk stout tråden.

19 Senast ändrad av nils-alf (2011-06-13 09:22:54)

jag hade lätt kört på 04an men jag är rätt partisk när det gäller engelska jäststammar. Tråden ligger strax nedanför på första sidan i recept delen av forumet. St. Peters cream stout. Jag kan tyvär inte länka för jag sitter på mobilen.

20 Senast ändrad av Runo (2011-06-16 09:25:22)

Försökte designa ett recept. Vad tror ni? Jag tänkte kallmäska de mörka malterna över natten. Sedan tänkte jag ha i en kaka belgisk choklad när 10 min återstår av koket.
Type: All Grain     Date: 2011-06-16
Batch Size (fermenter): 23.00 l    
Boil Size: 27.82 l    
Boil Time: 90 min     Equipment: Aluminiumkastrull
Final Bottling Volume: 23.00 l     Brewhouse Efficiency: 72.00

Ingredients

Ingredients
Amt     Name     Type     #     %/IBU
3.23 kg     Pale Malt, Maris Otter (5.9 EBC)     Grain     1     57.1 %
0.49 kg     Crystal Malt - 60L (Thomas Fawcett) (118.2 EBC)     Grain     3     8.7 %
0.74 kg     Chocolate Malt (Thomas Fawcett) (1000.8 EBC)     Grain     2     13.1 %
0.24 kg     Oats, Flaked (2.0 EBC)     Grain     5     4.3 %
0.18 kg     Wheat, Flaked (3.2 EBC)     Grain     6     3.2 %
0.12 kg     Roasted Barley (591.0 EBC)     Grain     7     2.1 %
28.85 g     Northern Brewer [8.50 %] - Boil 60.0 min     Hop     9     28.2 IBUs
14.42 g     Fuggles [4.50 %] - Boil 15.0 min     Hop     10     3.7 IBUs
0.20 kg     Milk Sugar (Lactose) (0.0 EBC)     Sugar     8     3.5 %
0.45 kg     Black Malt (Thomas Fawcett) (1300.2 EBC)     Grain     4     8.0 %
1.0 pkg     SafAle English Ale (DCL/Fermentis #S-04) [23.66 ml]     Yeast     11     -

Beer Profile
Est Original Gravity: 1.054 SG     Measured Original Gravity: 1.064 SG
Est Final Gravity: 1.014 SG     Measured Final Gravity: 1.013 SG
Estimated Alcohol by Vol: 5.3 %     Actual Alcohol by Vol: 6.7 %
Bitterness: 31.9 IBUs     Calories: 606.3 kCal/12 oz
Est Color: 137.3 EBC

Jag tror det kan bli rätt mycket med 21% av maltgivan som hårt rostad malt, dvs chocolate Malten och black malten. Nu har jag aldrig testat dem mängderna så är inte säker på om det inte funkar men som tumregel brukar man väl säga max 10%?

22 Senast ändrad av Runo (2011-06-16 14:36:34)

Jo men jag lyssnade på ett avsnitt av Bryggradion och där menade Peter H på att man borde dubbla om man kallmäskade. Men jag funderar på att minska iaf svartmalten lite.

ah jag tänkte inte på att du skulle kallmäska, då fungerar det säkert bra med den mängden!

Jag vet inte hur det funkar med stouts riktigt man kanske borde mäska en liten del av de mörka malterna normalt för att få med lite bitterhet från de? Är laktosen i recpetet för lite eller för mycket tror ni?

Runo skrev:

Jag vet inte hur det funkar med stouts riktigt man kanske borde mäska en liten del av de mörka malterna normalt för att få med lite bitterhet från de? Är laktosen i recpetet för lite eller för mycket tror ni?

Hej

Jag hade 15 g laktos/liter till en Stout en gång, där låg väl gränsen i varje fall för mig.

Nej jag tycker inte du behöver mäska lite av dom mörka malterna, kör du på med kallmäskningen

Bo