Beta test av ny flödesmätare

Har just startat en beta test av den nya flödesmätaren och det fungerar fint såhärlångt. På bilden hade ju istället kopplat in ett vanliga jäsrör, och sedan på utgången där går en slang till gasmätaren. Jag får nu en flödespik för varje bubble. Kurvan integreras sedan för volym. Jag mäter också temperaturen parallellt. Jag slängde ihop en sockrebrygd bara för att testa gasmätaren (inget seriöst recept) och jag kylde inte vörten ordentligt så starttempen så... just nu ligger den jäsande vörten på 34 grader smile som tur är behöver jag inte dricka eländet, huvudsaken jag får en fin gaskurva.

Vörten består av glukos, strösocker, bodybuilders blend (aminosyror) samt mäskad vete och korn mjöl med en liten mängd pilsermalt samt en liten mängd karamellmalt och Saaz. Jag kör med T-58, ska bli kul att se hur den smakar efter en jäsning på 34 grader :-)

Jag ska skriva ett bättre program så småningom, just nu har jag bara ett tillfälligt program och det är inte stabilt. Det flippar ur med jämna mellanrum. Egentligen skulle jag ha en dedikerad dator för ändamålet, och det kanske det blir så småningom.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/setup2.jpg

http://www.humle.se/punbb/images/upload/bubbles.jpg

/Fredrik

Sv: Beta test av ny flödesmätare

Det har puttrat och gått hela natten nu. Själva mätaren fungerar perfekt, ett litet problem med att värdena ballar ur i datorn efter ett tag beror troligen antingen på någon bugg i drivern eller något hårdvarufel i min A/D logger. Ska försöka fixa det. Annars fungerar det utmärkt!! Nu är vört tempen 30 grader smile usch...

För att visa hur bra upplösning man får av flödesmätaren... här är in betraktelse av två jäsrörsbubblor... genom att man tittar på luftflödet 200 gånger i sekunden.

platåerna på kurvan beror sannolikt delvis på vätskepelarens dämpade svängning i jäsröret.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/96_1.jpg

Jag måste fixa den där buggen... ska den gå 5 dagar obevakad måste det vara idiotsäkert. Just nu är det någonting, antagligen en bugg som gör att det blir skräpvärden lite då och då, trots att givaren ger korrekt signal hela tiden, så det sitter på PC sidan.

/Fredrik

Jag har en väldigt lång slang kopplad till, samt en liten mellanbox som tar hand om ev skum, så att det inte åker in skum och snusk i givarne om det skulla jäse kraftigt. En fördel med slangen är också att det dämpar flödesfluktuationer.

Bara jag får till det där irriterande problemet, med drivern så kommer det här bli ett väldigt kraftfullt system för jästester så småningom.

/Fredrik

Jag önskar att jag var lika driven till att skapa roliga leksaker som du Fredrik. Får väl helt enkelt ta mig i kragen och sätta mig ner och bygga ihop något någon dag.

Det tar lite tid iofs, men jag tycker det är kul. Som tur är kan man ta lite då och då.

Kanske är det jag som skull ta mig i kragen och brygga en helt vanlig ÖL utan krusiduller istället för alla andra tokiga grejor jag sysslar med :-| Jaja... men jag blev extra ivrig nu när jag fick hem mätaren. Jag kanske lungar ned mig nu när jag gjort en beta testa iallafall... det brukar släppa då

/Fredrik

En flödesmätare vore dock ett helt utmärkt verktyg för mig då jag enkelt skulle kunna läsa av uppskattat CO2 produktion och därmed också uppskattat utjäsning. Snabbt få en överblick hur jäsningen går utan bökiga mätningar.

Får läsa in mig lite på det så jag förstår vad jag ska uppnå innan jag sätter igång dock. Målet för mig är att kunna knappa in OG på en liten display och sedan se hur displayen sakta räknar ner alltefter som det jäser. Borde kunna få det tillräkligt nära verkligheten för att få bra uppskattningar i alla fall.

Det är ett helt realistiskt mål även om det är mycket jobb och meck. Men fränt. Det är ett antal bryggare på hbd från usa som också skaffat sådana där liknande flödesmätare, så vi får se om några flera personer gräver ned sig i detta och delar med sig av data.

Så småningom hade jag tänkt gör en enkel applikation, där man ska kunna få kurvor i realtid på utjäsningar och diverse annat. Samt temperaturkurvor. Så småningom hade jag tänkte få till ett ganska avancerat jäsprogram, som där en simuleringsdel skall integreras med mätdata typ flöde och temperatur. Med simuleringsdelen skall man sedan kunna analysera jäsprofilen med avseende på smakbildning. Men det är långa väg tid.... men det går framåt sakta med säkert.

Även utan mätinstrument kan man dra en del slutsatser av den vanliga bubbelkarakteristiken. Själv öppnar jag aldrig jäskärlket för att kolla på FG. Jag litar på att jag kan bedöma vad som är normalt från jäsprofilen. Om jäsprofilen är normal, så är det inget fel på jästen så att säga, och stannar det, så stanner det för att det är utjäst (lite förenklat). Jag mäter oftast FG för protokollet efter omtappning, inte före. Ju mer ölen får stå i fred desto bättre.

/Fredrik

Mäter också FG (eller sg i dessa fall) efter omtappning såvida jag inte misstänker att jäsningen inte går som den ska. Har man ett öl med 1.100 i OG vill man ju veta lite var den har stannat då det är svårare att förutsäga jäsningen.

Borde det inte gå att räkna ut hur mycket kolsyra en viss vörtstyrka kommer att producera och sedan bara jämföra hur mycket kolsyra som födat igenom flödesmätaren? När man börjar hamna i närheten börjar det bli dags att tappa om. Skulle nog vara den enklaste modellen.

Var har du hitta massflödesmätaren? En ny är väl inte särskilt billig.

I princip behöver du väl inget jäsrör med en så lång slang som dessutom går genom flödesmätaren. Då borde du få ett kontinuerligt flöde och kan använda det för analys och triggning av larm o. dyl. Fast flödet kanske blir för lågt. Dessutom kan du ju räkna bubblor per tidsenhet istället. Och/eller beräkna ytan för att få den absoluta gasmängden.

Kul grej, kommer att följa utvecklingen.

:-)

Det är de som går vilse som finner de nya vägarna smile

Jodå, du har helt rätt, det går att räkna på.

Lite kort så, 1 gram förjäsbart socker ger 265 ml CO2.

Ska man vara ännu noggranare beror det såklat på tryck och lite andra saker, sockerarter jästtillväxt etc. Dessa effekter kan uppgå till flera procent. Så om man ska vara riktigt noga gäller det att tänka rätt. Men utan tvekan så finns ett kemiskt samband mellan utjäst socker och bildas Co2. Sen får man räkna på den CO2 som är kvar i lösning också på samma sätt som när man primar.

Så 20 liter 12P vört @ 65% förjäsbarhet producerar ca 434 liter CO2 vid fullständig utjäsning. En del alltså.

/Fredrik

Jo, en ny är dyr och helt uteslutet. Dock finns snikmodeller. Alternativet är annars att bygga en bubbelräknare. Men det är 1000 gånger enklare att köpa en färdig om man har tur att hitta en begagnad.

Jag köpte den på ebay. Det har varit någon utförsäljning av begagnade mätare i USA, tror det fortfarande finns kvar om någon är intresserad.

Sök på mass flow meter eller mass flow controller.

/Fredrik

Så nu efter 48 timmar är det i princip 0 aktivitet. Det mesta aktiviteten var de första 30 timmarna. Luktar misstänkt mycket i stil med högre alkoholer ur slangen (har inte öppnat jäskärlet ännu) - inget vidare smile Jag ska öppna och titta/smaka på lösningen i helgen.

Hur som helst så håller jag på och ska göra om programmet och se om det löser instabiliteten på PC sidan. Det lär ta lite tid att få till det.

Verkar som aminosyra pillren gjorde susen iallafall smile

Jag lär återkomma längre fram om detta. När jag fixat programvaran ska jag göra en ny test eftersom mätda nu är upphackad pga pc problemen.

/Fredrik

Nu var denna öl egentligen en test av flödesmätaren. Men det var samtidigt en artificiell vört jäst extramt varmt! 35 grader.

Nu har jag kollat den.

OG 1.050 / FG 1.006

OK svag humlearom, med en hel del med sunkiga högre alkoholer och annat liknande från den varma jäsningen smile Aromer som påminner en aning om kokt öl.

pH var rätt ok ~ 4.0. Ett klart steg i rätt riktning för att vara en sockeröl. Jag har aminosyror denna gång, det tycks ha fungerat som tänkt.

Skummet var ej godkänt med mina normala normer, men med tanke på att basen(46%) var socker var det rätt ok. Ungefär lite halvdant skum som en vanlig billigare "folköl".

Den otrevliga syran som varit i tidigare sockeröl har jag nu i princip fått bort nästan helt! Möjligen delvs pga aminosyratillskotten i kombinatione med glukosen. Mycket intressant. Det ska jag testa vidare..

Den tycks bli relativt klar, mjölet till trots!

Summan är att det är en lyckat experiment.

/Fredrik